tvätta nykastrerad katt?

Piek

Trådstartare
Kastrerade lilla Tessla idag och hon råkade kissa på sig i buren på vägen hem så nu har hon kiss i hela rumpan. Hon är ordinerad tratt de första dagarna så hon har svårt att tvätta sig rent själv och jag vill inte duscha henne nu av förklarliga skäl.

Jag har tagit lite vatten på handen och försökt tvätta men får inte bort det ordentligt utan att blöta ner henne ordentligt känner jag. Hon vill inte heller sitta still och vill inte att hon ska åma sig och hålla på så att såret går upp.

Hur ska jag göra? Låta det vara tills tratten åker av? Försöka tvätta på annat sätt? Eller ta av tratten så hon får tvätta sig men riskera att hon slickar på såret också?
Jag kan leva med att hon luktar kiss tills hon kan tvätta sig själv men är det så bra för henne? Hon är en väldigt renlig katt.

Jag hade tagit av tratten och hållt koll så att hon kan tvätta sig själv

Så gjorde vi med vår katt när han hade tratt - han var så lycklig när han fick tvätta sig att han lyckades spinna samtidigt

Jag hade tagit en tvättlapp/handduk, sköljt den i ljummet vatten och tvättat bort det värsta och sedan låtit henne tvätta sig själv. Ha koll bara. Vissa katter slickar bara lite på såret medans andra blir helt hysteriska och slickar massor. Mina katter har faktiskt inte ens haft tratt efter kastrering och det har gått bra ändå. Min tanke har varit att har de börjat slicka hysteriskt så får de tratt på sig då men det har aldrig behövts.

Min hona hade inte ens tratt efter sin kastrering.
Märker man att de inte är på såret behöver kattstackarn inte ha det, håll bara koll! :)

Tack för era svar! Jag fuktade en handduk och gjorde rent hyfsat och tog sen av tratten så hon fick tvätta sig.
Tyvärr vantrivs hon i tratten, äter inte och vill inte gå på lådan utan har kissat på sig lite två gånger i natt så nu är den av. Hon slickar massor på såret så Jag gjorde en tröja av ett par strumpbyxor istället och nu är hon helnöjd! Sitt vanliga jag om än fortfarande lite trött efter operationen :)

Våra tre senaste honkatter har inte ens fått någon tratt av veterinären, då de blivit sydda med ståltråd just för att kunna tvätta sej själva.
Min första syddes med ståltråd och lyckades rycka loss stygnen. Det blev ilfart till veterinären med en katt som hade ett tre cm öppet hål rakt in i buken :(
Så om man låter katten gå utan tratt eller body bör man hålla väldigt god uppsikt i början för att kunna sätta på det direkt om den börjar försöka dra i stygnen.

Efter den natten fick hon ha vanliga stygn + tratt och då läkte det fint :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·
L
Katthälsa Hej alla kattälskare! Kastrerade min hona Misa (10mån) i måndags och hon har varit pigg och glad och ätit ordentligt. Igår fick hon...
Svar
16
· Visningar
29 118
Senast: -Remont-
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama