Tvätta mögligt betonggolv

E

Elli_J

Jag fick flytta min häst till ett annat stall väldigt hastigt i höstas, vilket resulterade i att jag glömde bort en öppnad ensilagebal i mitt stall.
Idag fick jag ett infall och körde ut balen på gödselstacken. Kvar på betonggolvet blev en blöt fläck. Jag kommer antagligen ta hem min häst snart igen och kommer då förvara höet där ensilagebalen har stått.

Lät dörren och ett fönster vara öppet för att vädra ur. Men jag vill veta hur jag ska tvätta golvet för att få bort all eventuell mögel som finns kvar. Jag har funderat på vatten och såpa, men räcker det?

Sv: Tvätta mögligt betonggolv

Högtryckstvätt och något rengöringsmedel borde räcka? Annars ta något bakteriedödande efter tvätten också :)

Högtryckstvätt och något rengöringsmedel borde räcka? Annars ta något bakteriedödande efter tvätten också :)

Jag skulle dock inte högtrycka det direkt för då lär mögelsporerna virvla runt hela stället. Spruta på Virkon och låt verka en stund, sedan högtrycka och därefter eventuellt på med lite Virkon igen för att vara på säkra sidan :)

Om det torkar så försvinner ju allt ev mögel, det krävs fukt för att mögel ska växa. Jag skulle bara låta det torka, ev tvätta med klorin först...och inte ha balar direkt på betonggolvet.

jag hade skurat golvet med såpa, högtrycks tvätt är ju super, men det blir ju så blött och äckligt och blir 100 gånger jobbigare att städa upp efter tvätten som om man bara skurar.

men skura golvet och ha sen alltid höselage bal på lastpall ^_^ det blir mycket lättare att flytta balarna och det kommer också luft under balen = lite mindre risk för ev mögel.

Tack för svaren alla:)

Jag kommer nog börja med virkon och sen skura med såpa. Vågar mej inte på att tvätta med högtryckssprutan för jag är rädd att vattnet blir stående och det kommer ju ta evigheter att torka upp.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar