Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

D

Duchesse

Jag har en liten fundering över att bada min hund, eftersom hon e lite smutsig :D Grejen är den att vårat hundschampo är borta :crazy: Så då undrar jag, kan man tvätta hunden med grönsåpa??

Tacksam för svar
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

det kan jag inte yttra mig om - men jag tvättar mina hundar i natusan baychampo, då luktar dom himelskt gott sen!! :D fast det är nakenhundar - så det kanske är lite skillnad??
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

okej haha :p ja man kanske borde ta något som luktar muums :d :angel: hmm men jag vet faktiskt inte :crazy: men hästar kan man ju tvätta mde grönsåpa, så då borde det ju funka på hundar oxå?? det är en finsk lapphund, typ mega mycket päls :D
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Om du vill ha en stor filttova till hund, så gå det jättebra att tvätta en finsk lapphund med såpa...Om inte, så är det bättre att ta ett vanligt människoschampo, om tvätten inte kan vänta tills du köpt ett hundschampo.

<<== FD uppfödare av FL
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Haha jag tror faktiskt att jag avstår från att tvätta henne med grönsåpa :D tar antingen människoschampo eller så köper ja hundschampo :p
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Ett klokt val..

Underullen på en FL, blir inte trevlig efter en såptvätt.

Det finns säkert de som provat och det har funkat, men risken att det inte gör det är större och det finns trevligare saker att ha, än att en FL, som blivit lik en tovad filt i pälsen :eek: :cool:
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Haha jaa :D Och det kan inte vara direkt trevligt för hunden heller att bli utsatt för det :angel: :p
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Transformering till nakenhund är väl vad som gäller om man lyckats filta ihop all underull till en kaka :eek: :eek:


:angel:
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Ja fy fasen va fult :eek: :D En naken finsk lapphund :D
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Jag har precis tvättat min vovve, en dobermann. Jag tvättar honom först med yes diskmedel. Blandar någon droppe och resten vatten i en typ 1,5liters flaska, sen gnuggar jag in honom i det. Sköljer av och tvättar en sista gång med vanligt hundschampo. Han blir super fin i pälsen. Blänker som en diamant, och len som sammet :D
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Jag har precis tvättat min vovve, en dobermann. Jag tvättar honom först med yes diskmedel. Blandar någon droppe och resten vatten i en typ 1,5liters flaska, sen gnuggar jag in honom i det. Sköljer av och tvättar en sista gång med vanligt hundschampo. Han blir super fin i pälsen. Blänker som en diamant, och len som sammet :D

Blir han inte väldigt torr i huden av diskmedel? Tycker själv huden känns som pergament när jag tvättar händerna i diskmedel..
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Det är lite skillnad på hud och hår. För jag hoppas att du inte har lika mycket hår på händerna som min hund har på kroppen :rofl: *skoja* Yes/diskmedel tar bort det feta ur pälsen. Jag har lärt mig det av min moster som har hundsalong/frisering. Badar och klipper hundar hela dagarna :D
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Det är lite skillnad på hud och hår. För jag hoppas att du inte har lika mycket hår på händerna som min hund har på kroppen :rofl: *skoja* Yes/diskmedel tar bort det feta ur pälsen. Jag har lärt mig det av min moster som har hundsalong/frisering. Badar och klipper hundar hela dagarna :D

fast på vintern vill man väl ha fett i pälsen så de inte fryser lika mycket - och att vatten och snö lägger sig fint ovanpå istället för att tränga in mot huden. fast du kanske har täcke?
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Jag har lärt mig det av min moster som har hundsalong/frisering. Badar och klipper hundar hela dagarna :D

Det gör jag med :angel: och har så gjort senaste 9 åren och jag vare sig använder yes eller rekomenderar någon hundägare att använda det ;)
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Jajamen han har täcke... Han har varit fryssen sen liten så visar termometern under noll åker täcket på.. Har inte haft honom sen han var liten, men vet av tidigare ägare att han varit fryssen.. Och där vart han aldrig badad så kan inte bero på att han är "sönder badad" så att säga... Vad har du själv för hund?? Bara undrar för skojs skull...
 
Sv: Tvätta hunden? Vad för "schampo"?

Alla får väl lära sig olika, som inom alla områden nu förtiden.. Jag vet inte om det är rätt eller fel, men vet bara att inom "skolan" och alla kurser min moster gick fick hon lära sig att diskmedel funkade som "förtvätt", eller vad man ska kalla det.. Min hund funkar det jätte bra på iaf.. men användet det dock inte varje gång han badas, utan kanske var annan var 3e gång.. Fin i pälsen är han iaf, och absolut inte uttrkad eller nåt.. :banana:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 062
Senast: Pilot
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 019
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp