Tvätta duntäcke...

S

soffiz

Hu sjutton gör man det? är det som med dunjackor att man tumlar med tennisbollar eller? Valpen hade en olycka på täcket å det måste tvättas :crazy:
 
Sv: Tvätta duntäcke...

Jag har i alla fall tumlat med tennisbollar, funkar ganska bra även om man helst behöver hjälpa till lite själv med fördelningen ibland om man vill att det ska gå fortare.
 
Sv: Tvätta duntäcke...

jag har typ 6 bollar så kan ta det istället för dom 3 jag använder till jackan :D

Tack för svar! :bow:
 
Sv: Tvätta duntäcke...

Kapar tråden lite :)
Hur lång tid tar det egentligen att tumla duntäcke och kuddar? Måste väl ta evigheter att torka om en vanlig last kläder tar omkring 2h? :)
 
Sv: Tvätta duntäcke...

Tvätta och tumla, tennisbollar är bra men inte helt nödvändligt. Jag brukar skippa mjukmedel, har för mig att det sabbar dunet.
 
Ska tvätta ett duntäcke imorgon. Ska man använda tennisbollar även i tvättmaskinen? Inte bara torktumlaren?
Hur lång tid kan det ta att tvätta och få täcket helt torrt i torktumlaren?

(Och Jaaa, jag är vääääl medveten om att tråden är gammal, men ämnet aktuellt! ;))
 
Ska tvätta ett duntäcke imorgon. Ska man använda tennisbollar även i tvättmaskinen? Inte bara torktumlaren?
Hur lång tid kan det ta att tvätta och få täcket helt torrt i torktumlaren?

(Och Jaaa, jag är vääääl medveten om att tråden är gammal, men ämnet aktuellt! ;))
Jag använder aldrig tennisbollar i maskinen men jag har tvättmaskin som matad uppifrån så den ser annorlunda ut inuti. I torktumlaren brukar jag ha sex tennisbollar, och sedan kör jag täcker på lägsta läget i flera timmar. Ibland kör jag det en timme, för att sedan hänga upp det på lina i en timme, och sedan en timme till i maskinen, osv. Är livrädd för att det inte skall torka jämnt men det gör det alltid.
 
Ska tvätta ett duntäcke imorgon. Ska man använda tennisbollar även i tvättmaskinen? Inte bara torktumlaren?
Hur lång tid kan det ta att tvätta och få täcket helt torrt i torktumlaren?

(Och Jaaa, jag är vääääl medveten om att tråden är gammal, men ämnet aktuellt! ;))

Nej inga bollar i tvättmaskinen. Bara i torktumlaren. Hur lång tid det tar beror på maskinerna och på hur tjockt täcket är.
 
Ska tvätta ett duntäcke imorgon. Ska man använda tennisbollar även i tvättmaskinen? Inte bara torktumlaren?
Hur lång tid kan det ta att tvätta och få täcket helt torrt i torktumlaren?

(Och Jaaa, jag är vääääl medveten om att tråden är gammal, men ämnet aktuellt! ;))

Instämmer i båda råden ovan. Kom också ihåg att använda tvättmedel avsett för dun. Det som är lättast att få tag på är flytande Grumme Fintvätt (alltså inte vanliga flytande Grumme):

flytande-tvattmedel-fintvatt-800ml-grumme-1.jpg


Kulortvatt-fintvatt-1.jpg

Jag la in båda förpackningarna, de har nyligen ändrat designen på förpackningen men den gamla finns fortfarande i butik. Den undre är den nya.

Givetvis inget sköljmedel heller.
 
Tack för alla tips! :)Nu kör jag duntäcket i tvättmaskinen, är klart om 30 min. Nästa fråga, vilket program ska jag använda för torktumlaren? Följande finns att välja mellan:
*Stryktorrt - för tvätt som ska strykas/manglas
*Lätt torrt - för tvätt som inte ska strykas eller strykas lätt
*Skåptorrt - för tvätt som inte ska strykas
*Extra torrt - för extra tjocka plagg

Vill inte att det ska börja brinna :nailbiting: ska jag ta Skåptorrt? Har tvättstugetid till kl 17.30
 
Tack för alla tips! :)Nu kör jag duntäcket i tvättmaskinen, är klart om 30 min. Nästa fråga, vilket program ska jag använda för torktumlaren? Följande finns att välja mellan:
*Stryktorrt - för tvätt som ska strykas/manglas
*Lätt torrt - för tvätt som inte ska strykas eller strykas lätt
*Skåptorrt - för tvätt som inte ska strykas
*Extra torrt - för extra tjocka plagg

Vill inte att det ska börja brinna :nailbiting: ska jag ta Skåptorrt? Har tvättstugetid till kl 17.30
Jag hade tagit extra torrt, du vill inte att det ska börja mögla. :yuck:
 
Instämmer i båda råden ovan. Kom också ihåg att använda tvättmedel avsett för dun. Det som är lättast att få tag på är flytande Grumme Fintvätt (alltså inte vanliga flytande Grumme):

flytande-tvattmedel-fintvatt-800ml-grumme-1.jpg


Kulortvatt-fintvatt-1.jpg

Jag la in båda förpackningarna, de har nyligen ändrat designen på förpackningen men den gamla finns fortfarande i butik. Den undre är den nya.

Givetvis inget sköljmedel heller.
Letade efter båda tvättmedlen på mitt Coop men hittade inget så det fick bli Coop Änglamarks fintvättmedel istället.
Inget sköljmedel, got it! :)
 
Tack för alla tips! :)Nu kör jag duntäcket i tvättmaskinen, är klart om 30 min. Nästa fråga, vilket program ska jag använda för torktumlaren? Följande finns att välja mellan:
*Stryktorrt - för tvätt som ska strykas/manglas
*Lätt torrt - för tvätt som inte ska strykas eller strykas lätt
*Skåptorrt - för tvätt som inte ska strykas
*Extra torrt - för extra tjocka plagg

Vill inte att det ska börja brinna :nailbiting: ska jag ta Skåptorrt? Har tvättstugetid till kl 17.30

Medelvärme säger de källor jag hittar på webben men ta som sagt ut och skaka det några gånger under tumlingstiden även om du har tennisbollar i. Dun tål upp till 60 grader.
 

Liknande trådar

Hemmet Hur gör man? Är det tennisbollar i torktumlaren som gäller? Hjälper det? Direkt efter första tvätten har mina olika västar och jackor...
Svar
6
· Visningar
796
Hemmet Jobbade hemma idag och tänkte att jag passar på att tvätta ett duntäcke...dessvärre ligger en del löst dun i torktumlaren när jag...
Svar
9
· Visningar
2 174
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp