Tvätta dockor

vinkelina

Trådstartare
vi har tydligen haft vatten som droppat in i vårt garage. Länge med tanke på hur de ser ut där (vi använder de endast som förråd så därför har ingen märkt nått) 90% har vi fått slänga.

Idag tog jag itu med två flyttlådor (i paffkarton så klart) med mina gamla barbisar, spel och gosedjur. Som tur värkar de viktigaste klarat sig. Alla nallar ligger nu i bubbelbad i tvättmaskinen på 90 grader.

Men hur skall jag göra med dockorna. De doftar inte så fräscht. Finns både plast, och de med plasthuvud och tygkroppar. Inköpta mellan 84-94 skulle jag gissa. Går de att rädda dem och få bort ev mögelsporer

vi har tydligen haft vatten som droppat in i vårt garage. Länge med tanke på hur de ser ut där (vi använder de endast som förråd så därför har ingen märkt nått) 90% har vi fått slänga.

Idag tog jag itu med två flyttlådor (i paffkarton så klart) med mina gamla barbisar, spel och gosedjur. Som tur värkar de viktigaste klarat sig. Alla nallar ligger nu i bubbelbad i tvättmaskinen på 90 grader.

Men hur skall jag göra med dockorna. De doftar inte så fräscht. Finns både plast, och de med plasthuvud och tygkroppar. Inköpta mellan 84-94 skulle jag gissa. Går de att rädda dem och få bort ev mögelsporer
Jag tror att de klarar tvätt i tvättmaskin också. Kanske ska ta 30 grader och utan centrifugering på dem :) Prova med en som du inte är så rädd om och tvätta med lite handdukar eller annat som kan fylla ut maskinen.

Har också funderat på att rengöra Barbies på något smart sätt... som jag inte kommit på :p Så tar gärna emot tips.

ajax o ljummet vatten i en hink. Doppa och gnugga där det behövs. Var försiktig med målade delar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama