Tvåtaktig galopp?!

D

Dessan_v

Vad kallas en galopp där hästen sätter vänstersidans ben respektive högersidans ben i marken samtidigt? Kallas den tvåtaktig?

Hur kan man vänja bort den och få den lite mer tretaktig? Eller går det ens? :confused:

:laugh:

Sv: Tvåtaktig galopp?!

korsgallop är det nog. känns den obehaglig?

Den rörelsen du beskriver kan knappast ens likna galopp, det låter ju som ren passgång?

I korsgalopp går hästen fortfarande i 3- eller 4-taktig galopp, men den sätter inte ner det diagonala benparet samtidigt, utan "mellannedslaget" (svårt att beskriva gångarter i text! ;)) sker på samma sida. Om det gick att utläsa något vettigt av det där... :angel:

jag förstår era tankar ;) nej, hästen går inte i korsgalopp - för att ge ett exempel, se början av filmen där hästen galopperar - där syns det ganska bra hur jag menar..

http://www.youtube.com/watch?v=9A9boO2je3k

jag kom att tänka på detta igår när jag longerade min ponny - hästan galopperade i passgång såg det ut som :S men detta var endast då den sprang fortare - inte i kort galopp.

Senast ändrad av en moderator:

Den galopperar inte i två takt utan har tretaktig galopp. Däremot så har den en markbunden, rakbent galopp och ponnyn ser lite överbyggd ut/i framvikt.

Fotförflyttningen i galopp är följande i vänstergalopp: först höger bak, sedan vänster fram och sedan det andra diagonalparet dvs vänster bak och höger fram samtidigt.

Din ponny ser ju väldigt trevlig ut och hoppar med god vilja och teknik.

Det du ska tänka på så som jag ser det:

* Håll ihop ponnyn bättre dvs inverkan mellan skänkel och hand, så att den orkar bära sig bättre. Du har lång glappande tyglar som bidrar till att den blir på bogarna.

* Öva fattningar, så att den använder sina bakben bättre och därmed orkar komma upp i framdelen. Tänk på första punkten i fattningen.

* Rid inte för snabbt! Det sliter på frambenen när den år så i framvikt.

* Hur ligger sadeln? Den ser ut att ligga ganska långt fram.

* Ponnyn behöver bli starkare i sin bakkärra och komma upp framtill.

Rider du för tränare? Iså fall borde h*n kunna ge dig mer konkreta tipps för just din ponny.

Annars tycker jag att du sitter snyggt och är följsam på ponnyn!

Lycka till!

Vad kallas en galopp där hästen sätter vänstersidans ben respektive högersidans ben i marken samtidigt? Kallas den tvåtaktig?

Hur kan man vänja bort den och få den lite mer tretaktig? Eller går det ens? :confused:

:laugh:

Det kallas galopp på bogarna. Den är tretaktig men i kraftig framvikt bara.

Fotförflyttningen i galopp är följande i vänstergalopp: först höger bak, sedan vänster fram och sedan det andra diagonalparet dvs vänster bak och höger fram samtidigt.

Går inte hästen såhär?

Vänstergalopp

1. Högra bakfoten
2. Vänstra bakfoten och högra framfoten
3. Vänstra framfoten, varefter kroppen i samma ögonblick, som denna fot upplyftes, förblir svävande i luften, tills höger bakfoten åter skjutits under bålen.

Går inte hästen såhär?

Vänstergalopp

1. Högra bakfoten
2. Vänstra bakfoten och högra framfoten
3. Vänstra framfoten, varefter kroppen i samma ögonblick, som denna fot upplyftes, förblir svävande i luften, tills höger bakfoten åter skjutits under bålen.

Jo, självklart:D. Hjärnsläpp kallas det, hade lite bråttom.... Vem säger att tjejer kan göra två saker samtidigt:angel::angel:

tack för alla svar! :D

den har en något svag galopp, och behöver drivas framåt för att den inte ska skralta alltför mycket.
sadeln som någon nämnde så glider fram ibland. den håller dock på att bytas ut ;)

några bra ridövningar å hur man "bygger upp bakkärran" ? ;D

KL

Övningar som stärker bakdelen:

Fattningar i balans!

Övergångar i allmänhet!

Halvhalter!

Klättring!

Studshoppning!

Upphöjda travbommar!

Men viktigast för dej är nog att när du gör ovanstående saker så måste du korta tyglarna och ha kontakt med dom. Hästen måste komma upp med sitt huvud och komma tillbaka.

Som jag ser det är sadeln ett stort problem här, den placerar ryttarens balanspunkt framför hästens, bra att byte är på gång :).

Sedan så vill jag inte på något sätt vara pessimistisk men jag skulle nog vilja utesluta att hästen har ont fram, har flera gånger varit med om att den där typen av rörelsemönster funnits hos ponnyer med frambenshältor...

Håller med.
Sen går det inte att bara jaga på framåt när ryttaren inte kan hjälpa hästen tillbaka till balans- eftersom den inte har en naturlig bärig galopp.

TS!
Galopperar den likadant i bägge varven?

jag skulle nog vilja utesluta att hästen har ont fram, har flera gånger varit med om att den där typen av rörelsemönster funnits hos ponnyer med frambenshältor...

?? hästen har blivit kontrollerad flera gånger och den har ingen hälta.

hästen galopperar likadant i nåda varven :cool:

kom på att jag har glömt bort att säga att galoppdelen i filmen är tagen efter ridpasset, då jag låter henne galoppera en stund på lite längre tyglar. jag rider alltså inte hela tiden på så långa tyglar :D

?? hästen har blivit kontrollerad flera gånger och den har ingen hälta.

Vad bra! Det blir liksom lite lättare att uppnå framsteg då :D. Jag skulle med förväntan se fram emot hur hästen rör sig med en sadel som placerar ryttaren där den ska vara, med lite tur är alltihopa fixat då.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama