Tvärnit i koppel

SandraM

Trådstartare
Hej jag skulle behöva tips och råd hur jag får min hund att gå i koppel. Jag har hämtat hem en 6 månaders valp, som är hur go som helst, Den enda "problemet" som uppstått är att han inte vill gå framåt i koppel.

Det blir tvärnit sen kanske man får honom att gå en bit sedan blir det nit igen. Har försökt fått honom framåt med godis, men funkar inte alls bra.

Hur skulle ni gått tillväga? Vill ha bra tips och råd!! :)
/Sandra

Sv: Tvärnit i koppel

Jag skulle bara gå på och dra med mig hunden. Den kommer förmodligen att streta mot några meter och sedan ge upp och följa. Se bara till att du har ett halsband på som den inte kan slingra sig ur. Ignorera sen hunden och bara gå på. Den upptäcker snart att kopplet betyder att den får komma till någon trevlig park med intressanta lukter, och efter ett tag blir det förmodligen det motsatta, att den drar framåt istället, vilket ju är det vanligaste koppelproblemet.

De flesta problem löser sig väldigt enkelt, om man helt enkelt låtsas som om de inte ens existerar och bara fortsätter med det man hade tänkt från början. Början man locka och fjäska och dalta med hunden, tror den bara att det är något farligt, och vips har man förstorat problemet.

Jag skulle försöka motivera fram hunden, leksaker, godis ta sällskap av andra hundar.

Det beror ju på varför den stannar. Är den inte lärd att gå i koppel, tycker den det är läskigt. Eller glömmer den helt enkelt bara att gå?

Lära måste man göra med motivation, är det läskigt måste det vara tryggt att vara ute och gå. Och har man glömt att gå, kan det vara på plats att bara gå, så följer hunden med.

Håller med.

Inom familjen kom det en hund som tvärvägrade gå, fick gå in igen när den inte ville = belönat beteende..Eller så blev den buren :crazy:
Det här var en unghund som dessutom började gå på toa inne för att den inte ville gå så något drastiskt var tvunget att göras så att det inte skulle bli befäst.

Jag fick nog och koppeltränade lite.
Godis, leksaker eller annat funkade icket, inte heller att ha den lös på tomten som ett försök att slippa koppel för en stund..den sprang bara till dörren då den var väldigt daltad med.
Så jag gick helt enkelt och struntade i om hunden blev dragandes en liten bit. Den var helt fixerad..och förbannad såklart.
Hunden var inte rädd och hade inte varit med om något, den var bara besämd på att slippa gå.
Men lärde sig fort, så fort hunden gick för egen maskin överöste jag med beröm och så fort man fick den till att gå gick den också. Man fick försöka bryta den bara och det försvann fort.

Han är en omplaceringshund, och jag vet inte så mycket om de förra ägarna då vi köpt honom genom uppfödaren. När han väl går framåt så jag han jätte fint i koppel, han går vid sidan och inget drag.

Nu har jag nyss vart ute på en så kallad promenad och vi står mest stilla, jag får honom inte framåt. Släpar jag honom framåt så lägger han sig, det blir ju som att dra en betångklump.

Han är inte speciellt leksjuk av sig heller, så jag vet inte hur jag ska kunna pigga upp honom. Han var då inte önskad i sitt förra hem under en tid och jag tror detta kan ha gjort honom lite deppig. Detta känns värre än att jobba bort dragning.... Men vi ligger i, får försöka hitta en bra tränare så vi kan få bukt med detta!! :)

på inhägnat kommer han på inkallning. har inte provat helt lös ute, men kanske ska släppa honom med koppel efter.

Är det åt alla riktningar den beter sig så? Många valpar kan ju annars ha det beteendet att de inte vill gå hemifrån och sätter sig på tvären då. Är det inte en så stor hund så är det ju ganska enkelt gjort att bära den hemifrån och så får den gå själv hemåt under mkt beröm och ganska snart förstår de att världen utanför hemmet inte är så dum ändå:)

Går man hemåt så blir det bara små nitar men är ganska lätt att få med sig. Det är att komma hemifrån, igår gick det ganska bra att gå. Men idag har vi mest stått stilla vid "promenaderna" så man blir lite frustrerad. Han är ju en valp och jag vill att han ska vara glad och tycka det är roligt att att komma ut och röra på sig.

Det är en bullterrier och jag känner inte för att bära honom, haha!! Men det är jobbigt att inte kunna få honom framåt, bara en liten kisserunda tar så lång tid då vi mest står stilla!

Prova om du drar i kopplet framåt i 2 sekunder sedan lätta, dra igen och lätta. Det är vitkigt att man inte "släpar" unden efter sig i kopplet. Men genom att dra lätt 2 sekunder och sedan lätta så får han som små "knuffar" framåt vilket oftas får igång motorn igen. Det kräver nog ett par gånger sen kommer han nog igång. När han sedan går ett par steg så se till att kopplet inte är sträckt och det räcker med att säga "bra, duktig" eller något liknande med glad energi och inte göra en så stor sak av det hela.
Tänk, nu ska vi gå på en promenad inte konstigheter alls.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: tanten
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 276
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 064
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka