tvångsprissumma???

tinafinis

Trådstartare
Förklara för mig var de e tack!
ibland på imoporterade hästar står det att dom har tvångsprissumma på ex 100000 eller nåt..

VAD?

Sv: tvångsprissumma???

Bestämmelserna är som följer enl. STC:
"Häst med inländarrätt i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Österrike, samt ston från Australien, Canada, Nya Zeeland och USA får starta i alla lopp där propositionen så tillåter och belastas ej med tvångsprissumma. Hästar från övriga länder får ej starta i Sverige.

För hingstar/valacker med inländarrätt i Australien, Canada, Nya Zeeland och USA, som ej är införd i STC:s importregister som tävlingshäst, gäller följande tvångsstartsummor:

2-åriga h/v 150.000
3-åriga h/v 250.000
4-åriga h/v 600.000
5-åriga och äldre h/v 750.000"

Varför det är så det får man inte veta tyvärr..
//C

Jag fattar ändå inte.
Den hästen jag tex läste om fanns ju med på stc ju o stod att den var importerad!?!?!?

ja men dom finns ju med hos stc... :)

eller hur menar du?...trött...

det är väl så för alla importerade samt som är i tillfällig träning från vissa länder...

Vadå kan en häst som typ tjänat tjotusen i usa komma hit o få hundra tusen på sig?
nä ja fattar inte.

ja den kan ha tjänat tex 1000:- och får 250.000:-

tror det är för att m,an inte ska importera hästar hur som helst fast dte är ju bara som jag tror...fäör jag har ingen aning.

Avsikten är att man vill att det ska importeras hästar med lite klass, som kan tänkas orka med att bära sin tvångsprissumma. Och som kan tänkas att tillföra aveln något en vacker dag.

Att importera stamlösa, talanglösa individer tillför inte den svenska travsporten någonting, sådana hästar finns det ju redan gott om här.

Ja men varför får då vissa en sådan summa. Scarlet o Adrian Chip e väl importerade, varför har inte dom nån summa då?

Ja men varför får då vissa en sådan summa. Scarlet o Adrian Chip e väl importerade, varför har inte dom nån summa då?

Jodå, Scarlet hade 100.000 i tvångsprissumma, kolla travsport.se så får du se.
Adrian Chip var ju miljonär när han importerades, så han var ju redan över tvångsprissumman.

OK, ja såg det...
Men om man importerar föl o ettåringar så sätts det inte nårra pengar på dom då??
Nu tror ja kanske att ja börja fatta.

Jag fattar nada :confused:

Om du kollar på Scarlet Knight på denna länk:
http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=484805
så ser du att han har "tjänat" 17 860 273 kr och att det står 100 000 kr inom parentes med en asterisk efter. Det betyder att han i själva verket sprungit in 17 760 273 kronor och att 100 000 kr är en s k tvångsprissumma. Tvångsprissumma betyder att han inte sprungit in de hundratusen kronorna, och ägarna har inte fått några sådana pengar, utan det är bara ett "pappersbelopp" som svensk travsport bestämt att hästen skulle belastas med när han importerades från USA.

Med dagens tvångsprissummor (se Ambras tidigare inlägg) betyder detta följande: Om man importerar en ostartad 2-årig hingst från USA, så kommer det i Sverige att stå att den har 150.000 kr på kontot (fast den alltså i själva verket inte sprungit in en enda spänn), och den måste redan från början starta mot svenska hästar som har sprungit in motsvarande summa (trots att den egentligen är ostartad). En tvångsprissumma är alltså inte några pengar som byter ägare, utan bara ett sätt att ge importerade hästar en nackdel gentemot de svenska.

En annan närliggande fråga: Det är enligt dagens regler inte möjligt att importera en valack från t.ex. Tyskland till Sverige, utan för en sådan häst får man begära ett tillfälligt exportcertifikat från Tyskland som man sedan förnyar med ett visst tidsintervall; sex veckor för tyska tävlingshästar och sex månader för hästar som är i träning men inte startar. Det blir ganska mycket pappersexercis om man vill tävla med en sådan häst i Sverige under hela hästens tävlingskarriär. (I STCs register står det "tillfälligt i Sverige för träning" på sådana hästar.) Enligt STC är det på detta sätt för att man vill ha in avelsmaterial till Sverige och inte några valacker som inte kan föra rasen vidare. Själv tycker jag att denna reglering är tveksam med tanke på att vi numera är med i EU, och detta knappast är förenligt med tanken på fri rörlighet för varor och tjänster inom EU. Någon annan som har åsikter om detta? Conversation Piece? ;)

En annan närliggande fråga: Det är enligt dagens regler inte möjligt att importera en valack från t.ex. Tyskland till Sverige, utan för en sådan häst får man begära ett tillfälligt exportcertifikat från Tyskland som man sedan förnyar med ett visst tidsintervall; sex veckor för tyska tävlingshästar och sex månader för hästar som är i träning men inte startar. Det blir ganska mycket pappersexercis om man vill tävla med en sådan häst i Sverige under hela hästens tävlingskarriär. (I STCs register står det "tillfälligt i Sverige för träning" på sådana hästar.) Enligt STC är det på detta sätt för att man vill ha in avelsmaterial till Sverige och inte några valacker som inte kan föra rasen vidare. Själv tycker jag att denna reglering är tveksam med tanke på att vi numera är med i EU, och detta knappast är förenligt med tanken på fri rörlighet för varor och tjänster inom EU. Någon annan som har åsikter om detta? Conversation Piece? ;)

Det vet du, Spanarn!

Avel och tävling ska vara fri inom EU och så är det inte idag. EU-kommissionen granskar Sverige just i denna stund på grund av detta. Vi har redan blivit fällda i EG-domstolen pga avelsvärderingrna och det som nu granskas är tävlingsdelen. Man har lovat från STC att man ska ta tillfället i akt att försöka initiera en granskning av övriga EU-länder också - utan min hjälp iofs, men det får ju stå dem fritt ;). Det tycker jag är en riktigt åtgärd.

Därför att det är ett sto:idea:
"Häst med inländarrätt i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Österrike, samt ston från Australien, Canada, Nya Zeeland och USA får starta i alla lopp där propositionen så tillåter och belastas ej med tvångsprissumma. "

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Unafraid
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 200
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar