Tvärnitar vid galopp

Cs218

Trådstartare
Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger, senaste i början av sommaren. Då visade han ingen smärta utan bara lite spänd i överlinjen.

Efter senaste behandlingen blev han mycket mer arbetsvillig helt generellt och vi kunde börja rida igen, men så fort jag försöker galoppera honom så tvärnitar han o drar ner huvudet o i värsta fall stegrar han efteråt. Detta gör han både i paddocken och när vi rider ut även om det är han som initierar att galoppera. Han gör inte detta när han tömkörs.

Vår dressyrtränare säger att det är något han har fått i huvudet, det är ju rätt svårt att driva på honom när man hänger på halsen.

Någon som har tips på hur man kan jobba på detta? Tänkte prova att någon longerar oss så att dom kan driva på om han försöker då
 
Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger, senaste i början av sommaren. Då visade han ingen smärta utan bara lite spänd i överlinjen.

Efter senaste behandlingen blev han mycket mer arbetsvillig helt generellt och vi kunde börja rida igen, men så fort jag försöker galoppera honom så tvärnitar han o drar ner huvudet o i värsta fall stegrar han efteråt. Detta gör han både i paddocken och när vi rider ut även om det är han som initierar att galoppera. Han gör inte detta när han tömkörs.

Vår dressyrtränare säger att det är något han har fått i huvudet, det är ju rätt svårt att driva på honom när man hänger på halsen.

Någon som har tips på hur man kan jobba på detta? Tänkte prova att någon longerar oss så att dom kan driva på om han försöker då
Den kan vara ett smärtminne. Det har gjort ont tidigare och det har satt sig djupt.
Bara tålamod som hjälper enligt min erfarenhet.
Jag hade fortsatt med töm.
Att prova med någon som longerar kan också fungera om du kan sitta passiv.
 
Den kan vara ett smärtminne. Det har gjort ont tidigare och det har satt sig djupt.
Bara tålamod som hjälper enligt min erfarenhet.
Jag hade fortsatt med töm.
Att prova med någon som longerar kan också fungera om du kan sitta passiv.
Det är vad tränaren tror, för vi brukar ha honom på Lina när hon kommer och är stor skillnad på honom då och när jag är själv utan.

Tränar i princip enbart från marken nu ändå då han hatar flugorna, men måste ju hoppa upp ibland för o se ifall det blir skillnad under sadeln
 
Nej veterinären ville inte ha bedövning i ryggen. Men har ridit med metacam o märkte ingen större skillnad. Han blev mycket bättre efter andra omgången kortison i ryggen men det håller ju bara i två veckor.
 
Många kliniker har en fysioterapeut/kiropraktor eller likande kopplat till sig. Har någon sådan tittat på din häst?
 
Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger, senaste i början av sommaren. Då visade han ingen smärta utan bara lite spänd i överlinjen.

Efter senaste behandlingen blev han mycket mer arbetsvillig helt generellt och vi kunde börja rida igen, men så fort jag försöker galoppera honom så tvärnitar han o drar ner huvudet o i värsta fall stegrar han efteråt. Detta gör han både i paddocken och när vi rider ut även om det är han som initierar att galoppera. Han gör inte detta när han tömkörs.

Vår dressyrtränare säger att det är något han har fått i huvudet, det är ju rätt svårt att driva på honom när man hänger på halsen.

Någon som har tips på hur man kan jobba på detta? Tänkte prova att någon longerar oss så att dom kan driva på om han försöker då
Din dressyrtränare har mest troligen fel. Verkar uppenbart att den har ont när den har ryttare på ryggen och ska galoppera. Hur är han om du står upp i galoppen och inte sitter ner i sadeln?
 
Kan du bli longerad uppsuttet och hur funkar galopp då?
Kan han bli longerad med sadel utan ryttare i galopp utan problem?

Man kan inte säga att 'hästen inte har ont' för det vet man faktiskt inte.
Det kan vara smärtminne men mer troligt är väl att något stör den.
Den har ju stora problem redan så hade absolut inte uteslutit smärta utan utgått ifrån att det är just det.
 
Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger, senaste i början av sommaren. Då visade han ingen smärta utan bara lite spänd i överlinjen.

Efter senaste behandlingen blev han mycket mer arbetsvillig helt generellt och vi kunde börja rida igen, men så fort jag försöker galoppera honom så tvärnitar han o drar ner huvudet o i värsta fall stegrar han efteråt. Detta gör han både i paddocken och när vi rider ut även om det är han som initierar att galoppera. Han gör inte detta när han tömkörs.

Vår dressyrtränare säger att det är något han har fått i huvudet, det är ju rätt svårt att driva på honom när man hänger på halsen.

Någon som har tips på hur man kan jobba på detta? Tänkte prova att någon longerar oss så att dom kan driva på om han försöker då
Jobba med det som funkar. Mycket tömkörning och lite ridning så provar du var 6 vecka att galoppera. Kanske få till lättare ryttare om du inte är flugvikt.
 
Kan du bli longerad uppsuttet och hur funkar galopp då?
Kan han bli longerad med sadel utan ryttare i galopp utan problem?

Man kan inte säga att 'hästen inte har ont' för det vet man faktiskt inte.
Det kan vara smärtminne men mer troligt är väl att något stör den.
Den har ju stora problem redan så hade absolut inte uteslutit smärta utan utgått ifrån att det är just det.
Ibland är han superduktig när vi longera o ibland vill han inte. Att longera med sadel utan ryttare är inga problem. Jag har slutat rida honom o tränar från marken tills han opereras
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 471
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Hästanna
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 560
Senast: yamyam
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 137
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp