Tvååring som knuffas - tips?

ako

Trådstartare
Sonen har sedan i sensomras (alltså i drygt ett halvår) haft den lilla ovanan att han vill knuffa på sina jämnåriga små kompisar, både på förskolan och mer privata kompisar. Både vi och förskolepersonalen säger åt honom och lyfter bort honom och ber honom säga förlåt och klappa snällt i stället (vilket han gör då), men det fortsätter ändå. Han kramas gärna oxå, men så kommer där plötsligt en buff. Han buffar inte farligt, men tillräckligt för att hans små kamrater ska sätta sig på rumpan och bli ledsna.

Jag fattar ju att det går över förr eller senare, men det är ändå jobbigt. Mest för barnen som blir buffade (några mindre barn på förskolan verkar faktiskt lite rädda för honom, men övrig leker han med och kramas med mellan buffarna) men även för hans skull - fortsätter han sådär lär han ju knappast få några kompisar ;)...

Så tips och/eller erfarenheter, tack?

Sv: Tvååring som knuffas - tips?

Jag tror helt enkelt på att forts säga till när han buffar, allra helst lite innan ( om det syns ). Förklara och bara bita i, för förr eller senare ger det med sig. Jag kan förstå att det inte är så roligt att höra, men jag tror som sagt att det går över.

Kan ni se om det är vid några speciella tillfällen, pratar han mycket ( så man kan förstå ), är det mest mot yngre ?

:)

Senast ändrad:

Låt honom leka med större snälla barn 5-6 åringar tex de brukar snabbt kunna tillrättavisa så mindre barn förstår... Ofta vill de mindre gärna vara med så då anpassar de sig snabbt...

Som vuxen skulle jag avleda och uppmärksamma honom positivt när han inte knuffar...
har haft en liten som både bets som bäbis och senare kunde dela ut danska skallar, måttligt populärt måste jag säga... han fick väldigt litet uppmärksamhet när han gjorde fel, det visste han ju ändå men ville prova vad som hände, ok han var ännu mindre 1 1/2 men han lärde sig tillslut att den enda han fick skalla var sin egen pappa...men inte så hårt...

Nu är han stor och det första han lärde sin katt som han fick som 15 åring var just att skalla som hälsning... :p Det har gått även att lära bort för en katt så ha förtroende!

Senast ändrad:

Tack båda för svar :)!

Ja, ibland hinner man se innan, men attan så snabb man får vara för att hinna ändå. Han försöker även med större barn, men de stora på förskolan är så snälla eller så tycker de inte ens att en buffande tvååring är värt att lägga energi på, så de bryr sig inte- de tittar bara förvånat på honom.

Han pratar rätt så förståeligt, och han pratar mycket om kompisarna på "dagis", och han verkar gilla dem oxå. Det verkar mest som om han inte riktigt kopplar hur man ska ta kontakt... Ibland klappar han och kramar oxå, men som sagt gärna buff... Med oss föräldrar är han väldigt gosig och kramig.

Personlen på förskolan säger att det inte är så ovanligt och att de inte är oroliga. Tur det.

Ridtravare: kul historia vmed katten!!

Uppdatering kommer.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 233
Senast: LuckyMe
·
Övr. Barn Jag sitter med jätteont i magen just nu. Det har under ett tag varit en viss tjej i klassen som inte är så snäll till min dotter, men...
2
Svar
23
· Visningar
4 145
Senast: angelwings
·
Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 703
Senast: mul
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka