Tvåårig valak tillsammans med fölsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariro
  • Startdatum Startdatum
M

mariro

Hej jag har ett dräktigt sto som går tillsammans med en tvåårig valak. Dom funkar bra ihop nu, men vågar jag ha dom tillsammans efter att stoet har fölat? Kan tvååringen bli för tuff mot fölet eller brukar dom förstå att det är en liten bäbis?

Sv: Tvåårig valak tillsammans med fölsto?

Varje normalt sto med nyfött föl förstår att hon har en " liten bebis" och är beredd att försvara den med livet dvs försöker döda den som hotar fölet, valack, hund, varg.....Ha dem isär första månaden, finns inte annat sällskap (annat sto m föl) är en annan häst vilken som bättre än inget och det brukar gå bra att släppa ihop om de gått ihop förut.

Självklart så förstår jag att stoet vet att hon har en liten bäbis,det var den tvååriga valaken jag menade. stoet kommer att gå tillsammans med ett till sto med föl senare i sommar men det jag undrade var om man vågar ha valaken tillsammans med stona, för fölens skull. Efter vad jag förstår så ska det nog gå bra att ha valaken tillsammans med stona eftersom båda stona är ganska tuffa.

Jag kommer att ta isär dom när fölningen närmar sig och ha dom skiljda åt ett litet tag.

Tror att det är olika när det kommer till valacker.
Min fungerar ypperligt ihop med ungar.
Han gick med föl när jag köpte honom som 2 åring,och i somras när han var 4 gick han med shettis sto med föl.
Fungerade jättefint! Men nu är min väldigt ranglåg ,och har noll intresse av ston som brunstar osv.
Jag hade vart försiktig med en valack som är intresserad vid brunst osv.

Har hört historier om valackar som har gett sig på fölungarna,för att få stoet att brunsta om.

Tack, jag ska tänka på detta och se hur han beter sig.

Det är omöjligt att veta innan om det skulle fungera bra eller inte. Personligen skulle jag aldrig våga chansa.

I somras hadde vi en flock med schettisar gående hemma. Ston med föl + en hingst som inte var pappa till fölen. Det gick hur bra som hällst.

Det är omöjligt att veta innan om det skulle fungera bra eller inte. Personligen skulle jag aldrig våga chansa.

Inte vi heller :crazy:

Sådana är opålitliga. Kan gå i flera år och sen spårar dom ur totalt..
Och en fölunge klarar sig inte mot en sådan attack.

AM

okey, jag förstår. jag får hitta på någon annan lösning.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024