Två snabba frågor!

Mysaan

Trådstartare
Är det normalt att man hör hästen mage kurra nästan jämt trots fri tillgång på grovfoder?

Är det normalt att man kan höra hjärtat utan hjälpmedel på en häst som är lite stressad?

Dessa frågor gäller inte samma häst!

Sv: Två snabba frågor!

Man ska höra hästens mage, annars e den sjuk, förmodligen kolik. Så var glad att din hästs mage mår bra!:

Magen kurrar för att den jobbar... eller jag skulle snarare vilja säga att den gurglar :) Den bearbetar maten helt enkelt och står hästen på fri tillgång finns det ju mat att processa nästan hela tiden. Så inget konstigt alls.

Det har hänt att jag har hört hjärtat slå på en riktigt panikslagen häst men inte om hästen är lite uppstressad och allmänt tittig, nej. Men om det är farligt eller helt normalt vet jag inte... de har ju lite större hjärta än oss :D

Tack för era svar! Har aldrig hört en hästmage som låter så extremt mycket min min märr. Min vallack var mycket tystare i magen även om man ibland kunde höra kurrande.

Mitt sto kurrar verkligen som en människomage när den kurrar och dte hela tiden. Men det är inget att oro sig för alltså.

ja och ja

Det är lite otäckt att höra ett hjärta slå. Jag hör det ibland när min häst blir riktigt rädd eller upprörd.

Jo det var obehagligt med hjärtslagen. Men jag upplever mitt stos kurrande i magen mer obehagligt faktiskt. Har aldrig under min 28 år med hästar hört magen dundra så mycket mer än på förra stallägarens då dräktiga sto som liksom kurrade på höger sida av magen bara.

Magen ska ju kurra:) den hör jag jämt och om den skulle vara tyst skulle jag bli orolig eftersom det kan vara ett koliktecken. Hjärtat brukar jag inte höra, får nog lyssna extra noga ikväll när jag ställer in hästarna, lägga örat emot och se om jag hör något ;)

Är det normalt att man hör hästen mage kurra nästan jämt trots fri tillgång på grovfoder?

Är det normalt att man kan höra hjärtat utan hjälpmedel på en häst som är lite stressad?

Dessa frågor gäller inte samma häst!

Magen ska, som föregående talare redan skrivit, låta. Då är den ju igång. Men 'hur mkt' den ska leva om är ju en annan sak... gaser kanske?

På min häst hörs hjärtat för minsta lilla. Har t.o.m. fått kommentarer om det, då det räcker med att vi möter en annan häst eller nån som är ute och rastar hunden, för att hjärtat ska börja ticka lite extra. Men hur 'normalt' det är vet jag dock inte...

Jo det var obehagligt med hjärtslagen. Men jag upplever mitt stos kurrande i magen mer obehagligt faktiskt. Har aldrig under min 28 år med hästar hört magen dundra så mycket mer än på förra stallägarens då dräktiga sto som liksom kurrade på höger sida av magen bara.

Mitt stos mage låter också extremt mycket, och ofta, men jag blir mer oroligt om det inte låter ;) Det är väl olika från individ till individ hur mkt de gurglar :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur