Två registreringsbesiktningar vid nedvägning av släp???

lva

Trådstartare
Jag har en hästtransport med totalvikt på 1990 kg. Min bil får dra betydligt mer och jag har BE-behörighet, så hittills har allt varit frid och fröjd.
Nu ska jag byta bil till en som får dra max 1800 kg, så jag behöver typa ner mitt släp till 1800 kg.

Tog kontakt med generalagenten (där jag också köpte släpet nytt för några år sen) och fick följande information.

Först måste man väga ner den till under 1500 kg, sedan upp till 1800 kg. (Två registreringsbesiktningar.)
Man byter påskjutet till ett 161-s inför nedvägningen, och sedan sätter man på ditt gamla påskjut igen när släpet ska vägas upp.
Lite papper + ny chassieskylt.

Varför i helskotta behöver man först väga ner det till under 1500 och byta påskjut för att sedan sätta tillbaka mitt gamla och väga upp släpet igen?

Någon som har koll på denna snåriga djungel?

Sv: Två registreringsbesiktningar vid nedvägning av släp???

Om du har BE-behörighet så behöver du ju inte typa om släpet. Det är bruttovikten som gäller.

Min bil får dra 1800 kg på BE-kort men jag kan ju givetvis dra en kompis släp med totalvikt 2500 kg, så länge tjänstevikt och aktuell last inte överstiger 1800 kg.

Men du. Du har BE. Du behöver inte bry dig om totalvikten.

Skit i att väga ner den, om det inte krävs för någon annan som bara har utökat B.

Jag förstår inte heller varför du ska typa ner det??

Jag har ett släp med samma totalvikt som du, men min bil får bara dra futtiga 1300 kg. Det funkar för en islandshäst i släpet (bekräftat via kontrollvägning av polis här om veckan) med nämnda bil. Så fort ekonomin blir bättre ska jag byta upp mig vad gällande bil, men släpet kommer vara kvar!

Hej har du BE kort behöver du inte göra något alls, vid en eventuell kontroll får däremot släp+last inte överstiga 1800 kg i faktisk vikt!! Gå in på transportstyrelsen där har du en släpvagnskalkylator!

Säger som övriga, om det inte är tänkt att någon med lägre behörighet ska kunna köra ekipaget är det inte nödvändigt alls.

Du tog ju BE för att slippa allt viktkrångel, eller? ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 652
Senast: Bison
·
Utrustning Med min nya bil får jag inte dra hästtransporten(har fortfarande kvar min gamla men den ska väl säljas så småningom). Enklaste hade...
Svar
8
· Visningar
999
Senast: _Zacke_
·
Utrustning Ny bil är beställd, totalvikt 2380 kg. Med utökat B-kort får jag dra 4250 kg vilket lämnar 1870 kg till släpet (om jag inte tolkat... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Utrustning Jag har bestämt mig för att jag måste köpa en ny hästtransport. Den jag har nu kommer inte hålla så länge till och jag vill inte lägga...
Svar
9
· Visningar
1 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka