J
Jeffa
Nu vill jag veta en gång för alla:
Är det lag på att man måste ha minst två råttor tillsammans?
Är det lag på att man måste ha minst två råttor tillsammans?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller medStollan skrev:Tycker dock att man skall ha två råttor då råttor har ett stort behov av sällskap och två är inte speciellt jobbigare eller dyrare än en.
Varför inte ha det djuret blir gladast av om man kan erbjuda detta?
Mulles_matte skrev:8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par av samma eller motsatt kön
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl att hålla dem ensamma.
Så står d på Djurskyddsmyndighetens hemsida. Om det är lag vet jag inte.
Stollan skrev:Uppenbarligen har djurskyddsföreningen slagit ihop L80 med L81.
"Allmänna råd till 4 kap. 1 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."
"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."
Dom två stora hål i lagen som gör att lagen inte funkar som den låter och där med är värderlös.
Sedan kan man fråga sig varför man gör sådant stort besvär med tanke på hur illa därann ett djur måste vara innan myndigheter kan gripa in och ta ifrån dom
Jag förespråkar två och två så länge det funkar bra. Inte för att det finns en lag som säger så utan för att djuret oftast mår bäst av det med vissa undantag.
På det första "kryphålet" funderar jag på om de menar till exempel hundar, för där märks det ju tydligt att en människa kan ta platsen som kompis, även om jag nog tycker att hunden har roligare med en hundpolare..
Det andra har jag för mig att det är för att könsmogna okastrerade kaninhanar bråkar mycket, men det är ju värdelöst att de inte skriver sådant EXAKT i sådana fall.
Sådant slår ju bara fel, speciellt om det är folk som inte kan särskilt mycket om just det djur de ska köpa, och därmed missuppfattar det som står, och köper en ensam råtta eller mus eller marsvin, och så vidare.
Går det inte att klaga på sådant?