Två råttor?

J

Jeffa

Nu vill jag veta en gång för alla:
Är det lag på att man måste ha minst två råttor tillsammans?

Sv: Två råttor?

inte lag direkt men en rekomendation är det, plus man kan juh aldrig ersätta en artfrände

inte måste det ju vara minst 2, men helst. för det är säkert inte så roligt att vara ensam.

8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par av samma eller motsatt kön
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl att hålla dem ensamma.

Så står d på Djurskyddsmyndighetens hemsida. Om det är lag vet jag inte.

Det är lag men lagen har undantag så könsmogna okastrerade hannar räknas inte in och om man anser att man kan tillfredställa sitt djurs sällskapsbehov så behövs heller ingen kompis.
Djur som skadar artfränder skall hållas isär från andra.
Så lag ja men inte tvingande när det väl kommer till kritan.
Tycker dock att man skall ha två råttor då råttor har ett stort behov av sällskap och två är inte speciellt jobbigare eller dyrare än en.
Varför inte ha det djuret blir gladast av om man kan erbjuda detta?

Stollan skrev:
Tycker dock att man skall ha två råttor då råttor har ett stort behov av sällskap och två är inte speciellt jobbigare eller dyrare än en.
Varför inte ha det djuret blir gladast av om man kan erbjuda detta?
Håller med :bow:

Men var står det att det är undantag från könsmogna hanar? Det står ju ingenstans. Har för mig att det stått så förut, men att det tagits bort?
Att man själv kan fylla behovet fungerar ju inte egentligen heller, även om man umgås med råttorna dygnet runt så kan man ändå inte ersätta en råttkompis.

Mulles_matte skrev:
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par av samma eller motsatt kön
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl att hålla dem ensamma.

Så står d på Djurskyddsmyndighetens hemsida. Om det är lag vet jag inte.

Lägger till:

"4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter

Allmänt

Djur som har ett behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov"

Enda sättet att tillgodose de behoven hos råttor är att ha flera råttor tillsammans.

Danke för tillägget. ;) Jag va lite för lat för att läsa igenom alltihop så jag kopierade bara det jag tyckte va väsentligt :crazy:

Samma här förut, tills jag en dag hade skittråkigt och läste igenom och bara råkade se en till :D

Du måste läsa L81 och inte bara L80.
Titta i L81 Kapitel 4 och 8.
Två könsmogna hannar räknas INTE som par eller som grupp.
Jag tom mailade och frågade jordbruksverket (när jag läste det första gången) och fick samma svar där. Jordbruksverket rekommenderar att hålla könsmogna okastrerade hannar ifrån varandra.

Oj.... :crazy: När jag va liten hade jag kaniner, marsvin ensamma...hade inte en aning om att det va lag på att ha dem i par...men det kanske inte va så då.....hoppas det....Dåligt samvete fick jag nu för mitt lilla marsvin Sigrid..... :eek:

Den kom 1 juli 2003 så... ;)

Men jag tycker inte att man ska ha flera djur bara för nån lag, utan för att man vill ha välmående djur. Sen att folk skaffar fler för att det finns såna lagar är ju ändå inte fel, men gillar inte tankesättet :-)

Uppenbarligen har djurskyddsföreningen slagit ihop L80 med L81.

"Allmänna råd till 4 kap. 1 §
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."

"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."

Dom två stora hål i lagen som gör att lagen inte funkar som den låter och där med är värderlös.
Sedan kan man fråga sig varför man gör sådant stort besvär med tanke på hur illa därann ett djur måste vara innan myndigheter kan gripa in och ta ifrån dom :(

Jag förespråkar två och två så länge det funkar bra. Inte för att det finns en lag som säger så utan för att djuret oftast mår bäst av det med vissa undantag.

Man måste skilja på att må dåligt från att må bättre.
Även jag hade ett ensamt marsvin för en 12 år sedan och hon mådde inte ett dugg dåligt MEN hon hade nog varit ännu lyckligare med en kompis.
Det är skillnaden!!
Och när man då vet att dom mår bättre med kompis och det faktiskt inte innebär en massa merjobb eller massa dyrare kostnader för en till så kan man fråga sig "varför inte".
Frågar du en zoo affär är det fortfarande en massa som skule säga att marsvinshannar aldrig går att ha ihop vilket inte är sant. Det gäller att få satt ihop rätt par och sedan är det några få individer som inte funkar ihop med andra av samma kön men det gäller ju även honor.

Ah ok, det har jag missat totalt. Tackar! :bow:

Jo jag kunde inte säga det bättre själv! Tycker att folk inte ska ha flera ihop pga lagen, utan för att man vill djurens bästa. Sen om lagen kan få någon att sätta ihop fler är det ju inte dåligt det heller, bara ett tankesätt jag inte gillar.
Lagen må vara en fin tanke, men de där kryphålen fungerar inte riktigt tycker jag... Men man får se det från den ljusa sidan, det är ju på väg åt rätt håll iaf! :)

Stollan skrev:
Uppenbarligen har djurskyddsföreningen slagit ihop L80 med L81.

Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."

"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats
för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."

Dom två stora hål i lagen som gör att lagen inte funkar som den låter och där med är värderlös.
Sedan kan man fråga sig varför man gör sådant stort besvär med tanke på hur illa därann ett djur måste vara innan myndigheter kan gripa in och ta ifrån dom :(

Jag förespråkar två och två så länge det funkar bra. Inte för att det finns en lag som säger så utan för att djuret oftast mår bäst av det med vissa undantag.

På det första "kryphålet" funderar jag på om de menar till exempel hundar, för där märks det ju tydligt att en människa kan ta platsen som kompis, även om jag nog tycker att hunden har roligare med en hundpolare.. :)
Det andra har jag för mig att det är för att könsmogna okastrerade kaninhanar bråkar mycket, men det är ju värdelöst att de inte skriver sådant EXAKT i sådana fall.. Nu kan jag inte särskilt mycket om just kaniner och jag vet inte om de bråkar mycket i det fallet, men, som sagt, för att det inte ska bli en massa onödigt tjafs och onödigt många missupfattningar bör de absolut skriva sådana fall för sig, och inte låta det drabba alla andra djur inom den "kategorin", som till exempel den första lagen du drog upp:

Sådant slår ju bara fel, speciellt om det är folk som inte kan särskilt mycket om just det djur de ska köpa, och därmed missuppfattar det som står, och köper en ensam råtta eller mus eller marsvin, och så vidare..
Går det inte att klaga på sådant?
/Moa, råttflickorna och råttpojkarna

På det första "kryphålet" funderar jag på om de menar till exempel hundar, för där märks det ju tydligt att en människa kan ta platsen som kompis, även om jag nog tycker att hunden har roligare med en hundpolare.. :)

Nej, hund har sin egna och tillhör inte L80.
Det gäller samtliga sällskapdjur med undantag för hund och katt.
Står i förordningen.

Det andra har jag för mig att det är för att könsmogna okastrerade kaninhanar bråkar mycket, men det är ju värdelöst att de inte skriver sådant EXAKT i sådana fall.

Det står när det gäller för kaniner specifikt så okastrerade könsmogna hannar gäller samtliga gnagare förtom guldhamster som alltid bör vara solitär. Jag har frågat veterinär på jordbruksverket (innan allt hamnade hos djurskyddsmyndigheten) som har bekräftat detta.

Sådant slår ju bara fel, speciellt om det är folk som inte kan särskilt mycket om just det djur de ska köpa, och därmed missuppfattar det som står, och köper en ensam råtta eller mus eller marsvin, och så vidare.

Men det är just det att det gäller för samtliga gnagare och gnagare räknas mus, råtta, hamster osv. Kanin står det när det gäller enbart.
Läs gärna L80 själv.
L80 har slagits samman med L81 så det är lättare att läsa nu för förr läste folk oftast bara L80 när det var lika viktigt att läsa L81 för det var där jordbruksverket skrev hur dom ville att man skulle tolka förordningen.

Går det inte att klaga på sådant?

Det är bara att mailboma djurskyddsmyndigheten så kanske det ändras om tillräckligt många protesterar och lagen ändå skall korrigeras.

Länken till djurskyddsmyndigheten där du även hittar L80.
Djurskyddsmyndigheten

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: Efwa
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 257
Senast: Zetly
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 234
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur