Två personer dömda för djurplågeri

(SR Jämtland)
, Vid en inspektion på en gård i Jämtland upptäckte veterinären att en häst var utmärglad och var akut uttorkad. Hästen var enligt veterinären nära döden. Nu döms två personer för djurplågeri. Hästen stod i en trång box utan tillgång till mat eller vatten. Boxen var fylld med...

Läs mer...

Sv: Två personer dömda för djurplågeri

Jag skulle så gärna vilja fråga dessa människor varför de utsatt hästen för detta, sen skulle jag låsa in dom i varsin cell utan mat å vatten och utan toa!

Där skulle de få bo barfota i sin egen avföring och fundera på vad de har gjort!

...oh nej det går inte, det är ju människor. Människor får ju inte felbehandlas och vanskötas...MEN hästar går bra! IRONI....

Ibland hoppas jag att det ligger sjukdom eller något annat allvarligt bakom vanvården...för om en "frisk" människa gör så...ska det straffas mkt hårt

Urk....:cry: djurstackare.

Enligt Östersunds tingsrätt visar mannens och kvinnans egna vittnesmål att de inte varit omedvetna om hästens dåliga skick. Att de ändå inte tog dit en veterinär får det att framstå som att de var helt likgiltiga till hur hästen hade det, enligt domen.

Fast de kan å andra sidan också ha varit rädda för att bli anmälda. Säger inte att de var oskyldiga, bara att det Kanske kan finnas en annan sida av det hela... En sida som ingen nu tror på. Fast om boxen var i dåligt skick så tror jag inte "oskyldig" var fallet i detta fall...
Men det borde ju vara lätt att kolla upp om de kan påvisa vart hästen stått innan, och vem som ansvarade för den då.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 362
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 513
Senast: Puffindog
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Länstidningen i Östersund) Hästen stod avmagrad och uttorkad i en alldeles för liten box utan tillgång till mat eller vatten. Nu döms...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama