två katter,vilket kön?

tralala

Trådstartare
Jag och min sambo funderar på att skaffa två stycken katter om cirka ett år då vi planerar att flytta ihop. Har fastnat för rasen helig birma, så det lutar åt det just nu :love:
vi tänkte skaffa två stycken katter för att de inte ska vara ensamma och ha sällskap av varandra. men nu till vår fundering: vilket kön ska man välja?
ska man välja två honor, två hanar eller en av varje? Vi tänkte kastera/sterilisera, har könet någon betydelse då?
Ni som har två katter, vilket kön har ni och hur fungerar de ihop?

/Linda :)

Sv: två katter,vilket kön?

Nej, könet spelar ingen roll!
Om ni köper hane/hona är det dock bra att antingen om uppfödaren kastrerar redan innan ni får hem kattungarna, eller att ni själva kastrerar så fort som möjligt.
Köper ni två av samma kön är det inte lika bråttom, men kan ändå vara bra få det gjort innan könsmognad för att undvika bråk.

Jag har just nu en hane och hona de är drygt 6mån nu. Ingen är kastrerad än (har dock recept på p-piller så snart det blir dags) hankatten vill jag ska ha lite mer tid på sig att utvecklas (lite sen) men troligtvis blir det kastrering om en månad eller två (honkatten hade jag kunt tänka mig att kastrera redan nu men jag har inte bestämt mig helt om jag vill låta henne få en kull ungar).

Jag tycker det är stor skillnad på att ha en hane eller en hona även om de är kastrerade mina har haft så olika temprament. Hankatterna är oftast de som vill sitta i knät medan honkatterna är något mer tillbakadragna, (de är med och runt i kring men inte gosiga på samma sätt, de är mer självständiga).

Honkatten jag har nu är lättfostrad tänker mycket och har en egen vilja och försöker förmedla det hon vill, hon älskar att gå ut (sele) klättrar i träd busar med hunden osv, hankatten kan få ovett 20ggr (vattenspruta) och han går ändå dit och gör om samma sak. Han är pratig sällskaplig och vill gärna vara på famnen. Han vill inte vara ute (en riktig fegis) vill helst sitta på famnen även ute.

Jag har ytterligare en honkatt kastrat hon går ut och in som hon vill (hon har fostrat mig till att bli hennes personliga dörrvakt) hon är en riktig fröken. Hittar på bus ute och ligger gärna tätt intill i soffan och vill bli kelad med men tycker det är obehagligt att vara på famnen, hon accepterar det men inte gärna.

Måste nog erkänna att jag överlag tycker att honkatterna är smartare än hankatterna men jag trivs ändå bäst med en kastrerad hankatt.

Ja nu har ju inte jag två men däremot 3 katter, alla hanar och 2 av dom är kastrerade (den tredje är för ung). Det går jättebra, inga slagsmål eller så dock är den ena rätt så hårdhänt i sin lek emellanåt (men ibland är han jättego mot de andra) så honom får man hålla lite koll på och säga ifrån när det går för långt.

Som sällskapskatter tycker jag att hankatter är absolut trevligast och mest okomplicerade så jag skulle utan tvekan välja hankatter om jag vore du, de är dessutom billigare att kastrera.

håller med, jag tycker bäst om hankatter. dom är trevligare och jämnare i humöret och är bättre på att acceptera andra katter. det är dessutom ett mkt mindre ingrepp att kastrera en hane, jag har en kastrerad hona och det var en stor operation med långt operationssår och en del katter får komplikationer. på killarna är det ju bara snippsnipp. :p

jag har fyra hanar och en hona, alla kastrerade utom en pga han är kattunge.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
316
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 537
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 643
Senast: alicegard
·
Övr. Katt Hej! Vår ena katt har tyvärr gått bort och tänker nu på den katt vi har kvar och hur vi kan göra det så bra som möjligt för honom och...
Svar
15
· Visningar
2 543
Senast: KNUTEN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka