Två hästar i samma box

C

Coffeaclub

Vad jag förstått så är det helt ok att ha två hästar i samma box bara den är tillräckligt stor. Är lite nyfiken på att höra erfarenheter kring detta. För- och nackdelar, hur stor boxen är/var samt naturligtvis storleken på hästarna.
 
Sv: Två hästar i samma box

Jag har bara erfarenheter av shettisar som har stått två i samma (tillräckligt stora) box. Det viktigaste är att hästarna är kompisar så att det inte blir bråk kring maten. Det kan också vara bra att ha två vattenhinkar om den ene får för sig att vakta vattnet så att den andre inte kommer till.

Tyvärr har jag också sett en olycka med att ha två i samma box, den ene lille shettisen sparkade mot den andre och råkade träffa ögat, som måste opereras bort...
 
Sv: Två hästar i samma box

Jag tycker det är en alldeles för stor säkerhetsrisk. Även om hästarna är bästisar så är det djur, och det kan uppstå en situation där dom börjar bråka. Och då finns det ingenstans att fly, det finns bara en massa hörn att bli inträngd i... :crazy: Det kan bli mkt stora skador!!!
 
Sv: Två hästar i samma box

Jag har tillfälligt fölungen och tvååringen i samma box nattetid, men tycker det ska bli skönt när fölungen flyttar. Det är rätt bökigt, om man ska prångla ut bara en, eller in och göra något i boxen. Inget jag skulle rekommendera i alla fall.
 
Sv: Två hästar i samma box

Vi väljer ofta att ha flera föl i samma box när vi vänjer av på hösten/vintern. På så sätt blir separationen inte lika tvär eftersom mycket av tryggheten finns kvar genom fölkompisarna.
Fölen får sedan dela box fram till minst ett års ålder, ofta längre än så. De lär sig att ta hänsyn och eftersom de alltid går tillsammans har det hittills varit väldigt lite av bråk och gnabb.
Naturligtvis måste man ha lite uppsikt i början vid fodring av kraftfoder men de lär sig snart att hålla sig på sin kant då också.

Just nu har vi fyra åringar...eller snarare 1,5 åringar tillsammans i en box på ca 70 kvm och det fungerar alldeles ypperligt.
 
Sv: Två hästar i samma box

då min syster hade sina hästar hos mig fick två stycken stå i samma box, dette var bara en kort tid innan sommarbetet. det var mamman som är 21 o "bäbis" som är 5. det funkade mkt bra. dem bråkade aldrig, hade gott om utrymme. men det är ändå lite jobbigt tycker jag, alltid är det ngn som ätit upp sin mat innan den andra o ska sno resten. det bästa är väl om man kan ha dem åtskilda, i så stora boxar det går =)
 
Sv: Två hästar i samma box

Vi testade och ha en shettis och ett russ ihop. Hade en stor fölbox som hade tillräckliga mått, så vi testade. Fixade till så det fanns 2 krubbor och vatten, men det blev bråk direkt. Dessa 2 var superbästisar i hagen och nästintill oskiljbara, men i samma box gick inte. Så förutom dom 5 minuterna har jag ingen erfarenhet. Blev att en annan häst fick lyckan att få den stora boxen :D
 
Sv: Två hästar i samma box

Har grupp box till några av våra unghästar. Fungerar utmärkt. Har lösa krubbor som sätts in i boxen endast vid fodring, då hästarna binds upp vid varje krubba. Sen tas krubborna ut, det minskar risken för bråk vid fodring. Sen fodrar vi hö i två hörn, så att ingen kan bli utan.
Har inte haft några problem med det.
 
Sv: Två hästar i samma box

Var tvungen att ha vår 1åring ihop med gammelmärren på 16år i samma box under en kortare period när vi byggde om stallet. Det fungerade helt super. De stod och käkade brevid varandra och låg och sov sida vid sida.
 
Sv: Två hästar i samma box

Jag hade mitt fullblod tillsammans med en b-ponny i samma box ett tag och det fungerade, men sedan övergick vi till att ha lösdrift och det gick bättre. Boxen hade en dörr som gick rakt ut i hagen så det var bara att öppna den så hade vi en lösdrift :D Min häst hade problem med mugg och rasp i början, det var därför vi hade dem inne på natten.

Ponnyn var lägst i rang, men åt upp maten förs fullblodet så det blev aldrig något bråk om det.

Det bökigaste var mockningen. 2 hästar skitnar ner rätt mycket. Annars var det inte så jobbigt, jag hade aldrig inne en ensam så då tog jag aldrig ut bara en heller. Hade nog blivit jobbigare om de var inne mer än de var.
 
Senast ändrad:
Sv: Två hästar i samma box

vi har provat det i tillfälligt omgångar och så länge hästarna är sams är det inga problem, mat i varsin hörna och två vattenhinkar. de äter gärna från samma hörna och ligger och sover, men det krävs att det är hästar som är mycket goda vänner, t ex alltid tolererar att dela hötuss ute. våra hästar kan vintertid gå in och ut som de vill och de väljer gärna att stå tillsammans även om det kan vara trångt och de går bara in till "säkra" kompisar. vi har haft allt från två shettisar, en lshettis en stor till två stora och det enda som verkar vara viktigt är att de är trygga med varandra.
 
Sv: Två hästar i samma box

vi har haft 2 hästar i samma box många gånger, dom bör enligt min erfarenhet vara hyffsat jämnstora, och fodras i varsitt hörn. då har det gått bra.(storleken på boxarna har varit minst så stora som krävs, vilket beror på pållarnas storlek)

har även jobbat i stora stall som haft gruppboxar, främst för unghästarna (hur stora vet jag inte, men det har följt gällande regler) det har varit allt mellan 2 och 6 hästar per box. dom har bundits upp vid krubba vid kraftfoder giva och haft fri tillgång på strå. tycker att det fungerat bra.
 
Sv: Två hästar i samma box

vi hade 2 toy-horses hos oss förut. dom stog i samma box, men den var mer som en liten hage för dom xD det var mamman och dottern. innan dom kom till oss delade även pappan box med dom, men då var det en ännu större box. det jobbigaste var att mocka för dom drog runt allt så förbaskat! xP
 
Sv: Två hästar i samma box

Jag har haft hästar tillsammans och det har aldrig varit något som helst problem. Jag har aldrig fordrat hö på flera ställen utan dom har käkat ur samma hög och ätit kraftfoder ur samma bytta samtidigt, mule mot mule, och det har aldrig kivats om maten. Sovit har dom helst gjort på varann om dom kunnat.:p Sista gången jag hade två hästar tillsammans åt dom ur samma hink en kvart efter att dom såg varann första gången, och delade box samma natt.:D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
991
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp