Två frågor i en tråd!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 671
J

Jeeves

Irco Marco - kan han ge "gula" avkommor? D v s finns det någonstans bak i stammen något gulanlag?

Någon som reagerar på namnet El Bastro? Vet något om hingsten, vad som helst?!

Nyfiken på min nya inackordering, gul med svart man o svans + ål o sebraränder på benen! Vad kan finnas bakom för att ge denna färgen:) Kan tillägga att han är över 1,70 i mankhöjd och ser ut som vilket halvblod som helst. ( annars hade jag misstänkt fjording inbakat någonstans...)

Sv: Två frågor i en tråd!

Irco Marco hade inget gulanlag. Han var inte gul och har inte lämnat några avkommor som är det. Mig veterligen finns det bara bruna och skimlar efter honom. Hur det ser ut i hans stam spelar ingen roll för gulanlaget är synligt.

Då är det från den "okända" pappan som han fått sin udda färg då?
Hoppas på att någon känner igen denna hingst så att man kan få reda på lite mer om vilka raser som finns bakom!

Irco Marco - kan han ge "gula" avkommor? D v s finns det någonstans bak i stammen något gulanlag?

Någon som reagerar på namnet El Bastro? Vet något om hingsten, vad som helst?!

Nyfiken på min nya inackordering, gul med svart man o svans + ål o sebraränder på benen! Vad kan finnas bakom för att ge denna färgen:) Kan tillägga att han är över 1,70 i mankhöjd och ser ut som vilket halvblod som helst. ( annars hade jag misstänkt fjording inbakat någonstans...)

Er det en varmblodig ridehest vi snakker om? Har du bilder av den? Hvis det er en ekte blakk med ål, maske og sebrastriper, så har det ingenting med gulanlegget å gjøre. Jeg tviler på at noen godkjente varmblodshingster i Europa i dag er blakke. :) Er den virkelig blakk, så er det nok ingen ren varmblods ridehest. Er det mulig at den er gulbrun?

Nej, jag håller med dig, han kan inte vara helt renrasig men man blir ju väldigt nyfiken på vad som finns i honom!

Jag tror att han är black för han har en MKT väl markerad , bred ål och svarta ben med mkt tydliga "zebra"ränder. Han är tydligt gul, inte vitaktig i färgen. Lite stickelhår i huvudet, man kan ana en antydan till bläs.

Men han är ju så stor också! Hade det varit ex vis fjording i honom så tycker man att han skulle ha varit lite mera grov och "satt" i kroppen. Han är högställd, högt ansatt hals och har ganska kort rygg. Irco Marco kanske var en stor hingst så att han har ärvt sin storlek från honom, jag vet inte. Lite nyfiken är man i a f.
Hoppas att någon vet något om El Bastro!

Tack! Ska undersöka vidare om det kan vara denna. Fast jag vet inte, i så fall ligger det Irco Marco som morfar och sen bakom pappan också. Hur vanligt är det? Att man avlar på det sättet alltså?

Kan man söka på reg nr och se var hästen kommer ifrån? Den El Bastro jag pratar om räknas som okänd, det tolkar jag som icke bedömd hingst - korrekt?

Kan nog vara fjording bakom även fast hästen ser ut som ett halvblod. Ridskolan hade förut en korsning nordsvensk/halvblod/fjording som såg ut som ett blackt halvblod, komplett med ål och zebraränder!

Hjälp i så fall! Då lär han väl ha en vilja av stål:angel: Eller är det kanske bara en fördom:o

Det är bara en fördom! Det är bara ouppfostrade fjordingar som beter sig sådär....

Det förstås. Jag tycker att fjordingar är urläckra att titta på men har aldrig haft någon i min ägo!

vi hade en tjuvparning för flera år sedan, korsning angloarab/fjording och han blev 160 samt "halvblodslik" i kroppen, kanske ngt kortare i ryggen...

Ha ha, hans ägare blir FÖRKROSSAD om hennes nyinköpta hopphäst visar sig vara delvis fjording:D så det har jag inte hjärta att knysta om i så fall.

Han är hur som helst fräck att se på, har en härlig galopp och det vi har sett hittills av hans hoppförmåga bådar gott.

Vi får nog fortsätta att undra över stammen eftersom ingen verkar ha hört talas om El Bastro, med den stavningen.

Tack alla i a f för de svar som kommit in!

Avkomman jag dikuterade innan hoppadde med lätthet över sargkanten i ridhuset om man glömde stänga porten- så hoppa kunde han med

Med den beskrivningen av avkomman och namnet på hingsten skulle jag gissa på att hingsten är en korsning mellan arab och fjording.
Jag har sett en del sådana och många var riktigt trevliga och användbara som ridhästar.

Med den beskrivningen av avkomman och namnet på hingsten skulle jag gissa på att hingsten är en korsning mellan arab och fjording.
Jag har sett en del sådana och många var riktigt trevliga och användbara som ridhästar.

En sån korsning kan säkert kunna hoppa bra också. Har sett en del riktigt duktiga fjordingar - de har ju bra balans, och en stark vilja, inga dåliga egenskaper på en hoppbana.

Blackfärgen är ju dessutom dominant, så den kan hänga med ett par generationer, även fast hästen inte ser ut som en fjording längre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka