Två felfria avd. b innan avd. a på unghäst?

Sv: Två felfria avd. b innan avd. a på unghäst?

Vanligast, både på ponny och häst är att de som "vunnit" hämtar rosett och ev. plakett i sekretariatet eller vid felfri ritt får rosett direkt vid utsläppet.
Har dock varit med om prisutdelning också, både med och utan ponnyn/hästen inne på banan.
Distrikten det gäller är Örebro, Östergötland och Södermanland och runtomkring.

jag har varit med om en gång när alla unghästar hade prisutdelning tsm med dom andra hästarna, då fick man sin rosett & sen fick man rida ärevarv :)! de va rätt roligt eftersom man inte är van vid det.

i västerbotten och länen här omkring är det nästan alltid prisutdelning för unghäst på lok. /reg. tävling!

Har varit med om både och, alltså att det ibland är "prisutdelning" för avd.b med. Men det vanligaste tror jag är att man får rosetten direkt efter ritten.

Men det är lite lustigt egentligen, för bed.A är ju egentligen inte samma som CR. Alltså är ingen felfri så blir de med minst fel placerade....

Ja det stämmer.Och då delas rosett och ev plakett ut till de med lägst samma antal fel.(Fast det är väldigt olika om det görs)

I Värmland har vi inte ärevarv med unghästarna.

Det valigaste (i skåne på storhäst iaf) är att man får rosetten vid utsläppet efter felfri ritt, alltså ingen prisutdelning för unghästarna(avd B)

Någon annan kanske kan svara på hur det är i andra delar av landet samt på ponny?

Okej. Har hörst att de är olika från klubb till klubb och hur många starter de är.

Har anmält mig till fjärås lokala hoppning den 18/8.
Någon som vet hur det är där?

*kl*

jag har alltid varit med på prisutdelningen med mina unghästar. Att dela ut rosett till ekipagen vid utgången är ju inte så smart, eftersom det kan bli placerinagr på fel också (alla med lägsta felresultatet är likaplacerade ettor, om det inte blir lika många som antalet placerade i klassen så är alla med näst lägst felresultat likaplacerade på andraplats... Var en gång med om 12st ettor, av 13 startande unghästar i 110-klass)

Blir du placerad med fel är det ju bara att hämta rosetten i sekritariatet. Här i skåne har jag aldrig varit med om prisutdelning på stor häst och tycker det är skönt att slippa. På det flesta tävlingarna är det också väldigt stora startfält, hade blivit riskabelt om man skulle ha in alla på prisutdelning

Senast ändrad:

Jag kan svar för skåne:

Ponny avd. b brukar få vara med på prisutdelningen om det inte blir för många hästar inne på banan. På storhäst brukar det vara att man får sin rosett vid utgången. Har dock varit med om att felfria unghästar har fått komma in och få sin rosett och sedan rida ett litet ärevar. Tycker det är ganska bra då hästarna får lära sig hur det går till. Tycker oftast att på tävlingar är det de yngre hästarn som sköter sog på prisutdelningen.

*kl*

gäller detta med felfri i två klasser avd.B för alla höjder hela tiden?
Om jag alltså vill avancera med min häst från en viss höjd till en högre, måste jag då "kvala" genom två felfria i avd b i den klassen innan jag får rida i avd.a?

Då menar jag att jag redan kvalat tidigare i den förra höjden från början.

Ja du måste alltid ha ridit två felfria runder i avd B på den höjden du vill rida i avd A

Så är det men rid unghästklass så länge du kan! Det är ju bara bra för både dig och hästen. Ha inte för bråttom.

Ni har väl någon tävlingsansvarig i Er klubb som BÖR kunna de här, diskutera med denne !

Egentligen så räknar vi bara felfria i klassen som placerade när det gäller avd.B dvs. unghästklass, så teoretiskt kan det vara säg 22 startande och om alla är felfria (0 fel) så blir alla 22 st. placerade som 1:or.
I övrigt vill jag oxå betona som någon tidigare nämnt att: tävla med unghästen i unghästklasserna ända tills det året då den blir sju
på normala tävlingar (inte breeders eller Falsterbo) så är det även maxhöjder i avd.B 1,00 för 4-åring. 1,20 för 5-åring och 1,30 för 6-åringar.
personligen tycker jag att det är mkt. roligare,mer spännande med dessa unghästar o se deras utveckling, när dom är 10 - 12 år då vet man i stort sett vad dom blev ...

5 åringarna får gå 1.25 och jag har för mig att jag har sett en 5 åring i 1.30 också. 6-åringarna får ju gå 1.35 i avd A

Alla med lägsta felpoäng är likaplacerade,(det är vad bed A går ut på), så man kan bli 1:a i unghästklass med 4 fel eller mer (om alla i klassen har 4 fel så blir alla placerade som etta)

Ingår inte detta i Grönt Kort-utbildningen? Dett gjorde det iaf när jag tog mitt gröna kort...

Ingår inte detta i Grönt Kort-utbildningen? Dett gjorde det iaf när jag tog mitt gröna kort...

Jag var hm ... 10 år när jag tog mitt gröna kort. Då va ju mamma med men aändå, kommer inte ihåg riktigt.

okej, jag tog grönt kort för 12 år sedan, kommer inte ihåg vad som sas där :D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka