Två (eller fler) rottisar & katt. Fungerar det? - I längden?

Bansan

Trådstartare
...och finns det nåt riktigt bra sätt att vänja två rottisar som ser rött när de ser en katt vid att katter är okej och FÅR vara på gården?

Min tik är fem år och uppväxt med två katter och det var aldrig några problem när det var bara hon & hon jagade inte heller andra katter, eller andra djur för den delen.

Men sedan hanen, nu snart två år kom till, så har det blivit annat ljud i skällan. De blir helvilda & går igång fullständigt på allt vad smådjur heter & nu sedan vi flyttat ut på landet där det finns kvarlämnade katter på gården är jag ständigt livrädd att hitta döda katter efter deras framfart.

Att de utan vidare ska acceptera dessa vilda katter har jag inga illussioner om... Men hur introducerar jag bäst en hundvan & tam kattunge så att tiken återgår till att vara kattsnäll & hanen hänger med i svängen?

Sv: Två (eller fler) rottisar & katt. Fungerar det? - I längden?

beroende på hur stort du har, men ha djuren i olika rum o ha galler mellan?
Nu har jag inte haft det problemet att hunden ser rött, utan snarare blir överlycklig då han verkligen älskar katter. (terrier)
När jag skaffade mig mina katter så fick hunden sitta i bur på natten så att katterna fick gå fram själv till honom och inte tvärtom.
Fungerade klockrent och efter bara någon dag så älskade dom varandra lika mkt :)
Så när jag skaffade Rottisen så lärde han sig på en gång.

Så nu ser det ut såhär hemma :)

dsc_0103-2_154538663.jpg

Var ungefär som det såg ut hos mig när jag skaffade tiken, fast två vuxna katter med rottisvalp ovanpå :)

Dock ska det ju en hel del till innan en rottisvalp kan råka dö om katterna skulle bli arga... Men skulle totalt nästan 100 kg tokiga rottisar slita tag i ett halvkilo kattunge så lär det ju inte gå så bra :(

INgen med positiva erfarenheter på området?

Nja, vill inte vara nån glädjedödare, men... Hur hade jag gjort tro? Antagligen provat att dela på hundarna hemma och tagit dom en och en i träningen med kisse till att börja med. När (om???) dom vant sig, så hade nästa steg varit att testa att se hur det funkar med katt när hundarna varit tillsammans. Men då hade det fått bli med nåt kompostgaller (eller liknande) mellan så djuren inte kan komma in till varandra. Punktmarkering på det, för jag skulle inte för en sekund lita på vovvsingarna:)

Frågan är om jag hade haft tid att lägga ner sån träning och vågat chansa? Tror jag hellre hade avstått katt faktiskt och kanske hållt mig till att träna hundarna att acceptera katterna på gården.

Jag är böjd att hålla med, jaktbeteendet är ju en stark drift. Plus att man hjälp av en lagkamrat. Att det sedan är mattes kisse tror jag kommer i andra hand, springer den, så springer den. Jag skulle inte chansa.

Är hon likadan om han inte är med eller triggas hon av hans beteende?

Sisko slutade jaga katt (både ute som inne) efter att hon blev sambo med två katter, meeen så var hon säkert aningens lugnare än din hane. Jag hade länge Sisko begränsad till ett eller två rum och katterna i resten av lägenheten, innan jag vågade lita på att alla tre skulle hålla sig i skinnet. Till en början stängde jag igen helt, sen började jag öppna upp så att katterna hade möjlighet att komma undan medans Sisko blev kvar i samma rum som tidigare. När jag var hemma uppmuntrade jag dem till kontakt, men med begränsningar och var snabb till att sätta och hålla mina regler. Efter 3 år sov de ihop, men så var ju inte Sisko den mest sociala hunden heller.

Ögonkontakt utan närkontaktmöjlighet är en bra start, men jag skulle kräva att alla inblandade var i en lugn sinnesstämning då. Annars blir det bara stressigt, för alla, även dig.

Hoppas du hittar en bra lösning. Han kanske bara behöver lite mer tid än vad man tror till att vänja sig?

Jag är böjd att hålla med, jaktbeteendet är ju en stark drift. Plus att man hjälp av en lagkamrat. Att det sedan är mattes kisse tror jag kommer i andra hand, springer den, så springer den. Jag skulle inte chansa.

Håller med du, har tre exempel i min bekantskapskrets där katter fått sätta livet till när hundbeståndet ökade :crazy: ..dom triggar varandra på ett annat sätt även om de ensamma inte skulle göra något.
I ena fallet var det rottweiler som dödade hemmets katt samt en annan katt när dom var på besök hos släktingar, i det andra fallet var det huskys och i det tredje var det dobermann som tog en kattunge när katten hoppade upp i sängen där hundarna redan låg.

Jag tror inte att det går att introducera dem för varandra på det viset att det går att (som man ju vill..) kunna ha djuren utan direkt uppsikt inne eller på gården.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka