Två distansnybörjare söker råd

MikaTela

Trådstartare
Hejsan..
Det är så här att min vän och jag nu har satt upp som mål att rida en av dom kortaste sträckorna på Dackeritten 2008.
Vi har ett arabsto som då är 5 år och en varmblodsvalack på 16 år. Bägge två har bra grundkondis och fin muskelatur.
Vi rider ofta en-milsrundor på dom varierat i skritt-trav-galopp. Mest har rundorna bestått av skritt i början.

Vi undrar nu vad vi behöver för papper tills ritten?
Och sen har ni något förslag på hur vi ska lägga upp träningen, vad ska vi förbereda oss på?
Nu är det så att jag har 3 sadlar, en dressyr, en western och en hopp. Jag velar mellan dressyr och western, men tror det kommer bli dressyr, skulle ni rekommendera något annat. (har ingen riktigt bra pad åt western och hon blir lätt varm med för tjockt under sadeln).

Sen undrar jag med hinknissen på kortare distanser. Tror ni det är något behov att det är en bilburen person?

Sv: Två distansnybörjare söker råd

Hej!

Jag kanske inte är rätt person att svara men jag tänkte i vart fall göra ett försök. Har i år debuterat med min 5 åring och tänkte dela med mig av mina erfarenheter från året.

För det första så behöver du grönt kort, medlemskap i en ridklubb och ryttarlicens. Hästen behöver ha alla vaccinationer klara men ingen egen licens på de kortare ritterna. Dock så skall hästen ha en distansbok, den gula.

Vad gäller sadlarna så skulle jag nog välja den som du trivs bäst i, om de ligger lika bra på hästen alla tre. Jag själv valde att rida i min allround mot hopp sadel och inte dressyrsadeln. Detta för att jag känner mig friare i lättridningen och tycker det är skönt med knästöden då min häst blir sprallig. I sadeln lade jag sedan en sådan där rumpvärmare, för mjukhetens skull och en gelpadd under för hästens rygg. Tog med en extra vojlock och bytte med i pausen/vet.grinden, för att min häst skulle få det torrt och rent under sadeln. Fungerade bra för mig och min häst.

Det jag kan säga, med bakgrund av min begränsade erfarenhet (två CR i år) är att miljöträna din häst på hemmaplan! Allt kan verkligen hända på tävlingsplatsen. Sist så hamnade vi mitt i en trafikolycka med brandbilar...... Verkligen lärorikt för min unghäst!

Jag har inte haft tillgång till bilburen hinknisse på de CR jag ridit i år, det har dock fungerat bra ändå. Under den första CR (50km) som jag red så blev min häst dock erbjuden vatten av en annan ryttares hinknisse, och han tackade inte nej. Det var på den andra delsträckan. Så till nästa år skall jag försöka att få med mig en nisse som kan vara ute på delsträcka två. Eftersom min häst verkar vilja dricka då.

Jag kan som avslutning säga att jag är biten av distansen, det är så himla kul!! Kan knappt hejda mig till nästa års tävlingar. Det är igentligen tur att jag rider en unghäst annars så vet jag inte vad som skulle kunna hejda mig från att åka land och rike runt och rida distans varje helg. Hm.... skulle ju kunna vara bristen på pengar då ;)

hejsan, vill bara komentera angående gele padden du hade under sadeln. min sadel utprovare sa att det hindrade att fukt kom ut från vojlocken/schabraket så det blev helt instängt, det kunde tydligen vara direkt farligt för hästen... när jag använde den så hade min pålle fullt med små knölar på ryggen. när jag slutade använda padden och började smörja in ryggen med arnika så försvann de och har aldrig kommit tillbaka..... bara en tanke...

en tanke till, om du lägger under nåt extra på tävlingen så resulterar det i att sadeln blir trängre eftersom padden oxå tar plats, ganska mkt oxå...

det här är ju bara det en sadelutprovare har sagt till mig, och det nedan sa en distansveterinär till mig på min första PP, jag själv har ingen igentlig kunskap i området...

Tack för dina tips. :)

Nu sitter jag och kollar igenom flickans vaccinationsintyg.
Grejen är att intervallerna har legat följande:
8/6-04 Första
3/9-04 Andra
31/1-05 Tredje (efter denna ska det ju vaccineras årligen)
24/2-06 (här ser ni att denna blev ca 1 månad sen. :crazy: )
8/3-07 (denna blev ett par veckor sen denna med)

Är det ändå godkänd vaccinering eller måste jag börja om från början? :o

Tack för upplysningen. :)

Är det dom 2 första sprutorna dom måste ha för att få tävla eller måste dom ha dom 3 första sprutorna?

hejsan, vill bara komentera angående gele padden du hade under sadeln. min sadel utprovare sa att det hindrade att fukt kom ut från vojlocken/schabraket så det blev helt instängt, det kunde tydligen vara direkt farligt för hästen... när jag använde den så hade min pålle fullt med små knölar på ryggen. när jag slutade använda padden och började smörja in ryggen med arnika så försvann de och har aldrig kommit tillbaka..... bara en tanke...

en tanke till, om du lägger under nåt extra på tävlingen så resulterar det i att sadeln blir trängre eftersom padden oxå tar plats, ganska mkt oxå...

det här är ju bara det en sadelutprovare har sagt till mig, och det nedan sa en distansveterinär till mig på min första PP, jag själv har ingen igentlig kunskap i området...

Hm.. intressant det där med fukten. Fast hur skulle fukten ta sig igenom sadeln? Det fattar jag inte. Jag menar jag har vojlocken närmast hästen, och den blir blöt, sedan gelpadden och så sadeln. Det borde väl inte spela någon roll ifall vojlocken blir blöt under padden eller direkt under sadeln?

Jag har naturligtvis padden när jag tränar också. Alltid till den sadeln. Jag skall ta ut en sadelprovare så får hon titta på sadeln (och även dressyren) så får jag utvärdera sedan.

Min vänninas häst har fullt av knölar på ryggen. Vi har testat allt i foderväg men knölarna är kvar. Ska tipsa henne om sadeln. Hon sitter i en bomlös med tillhörande padd utan vojlock. Som hon aldrig byter. Där kan man snacka om snuskigt, tycker jag.

Tack för informatinen! Tänkvärt.

var så lite...

angående gelepadde så var det nog för att det tog tvärstopp för fukten, men sadeln har ju en kanal för ryggraden så det blir ju inte 100% instängt om du förstår vad jag menar

och oavsett vilket matrial sadeln är i så kan den dra till sig fukt, både syntet och läder kan det...

nu var det länge sen jag fick den här infon ca 6 år så jag kan ju minnas lite fel, så läs och var lite kritiska!! :smirk:

ja , Dacke är min lyckobana!!! Red 50 km ett år, deb 80 ett annat och 07deb vi på 120. Dackeritten är en snäll, trevlig och välordnad tävling. Rekomenderas! Varför inte rida första sträckan i den skönaste sadeln för ryttaren, och sen byta? Om båda sadlarna passar hästen så är det ju inget problem!
det kommer att ´bli kanon! är du så pass förberedd att du planerar nu så kommer det att gå fin-fint! Ta det lite lugnt i början bara, man vinner inte en distanstävling på första milen......
Lycka till! vi ses i växjö!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejsan! för att göra en lång historia kort, räddade en ponny och en häst från slakt förra sommaren. dom hade gott som ridskolehästar...
Svar
6
· Visningar
1 941
Senast: bobben
·
Distans Hej! Kommer få hem en liten arab valack på 5 år och undrar nu hur NI tränar upp era distans kusar. Jag undrar även om min planering...
Svar
17
· Visningar
5 926
Senast: Listan
·
Hästvård Jaha, återigen tack för allt stöd när min Geysir var - halt som attan visade det sig. Nu ska jag så sakteliga försöka sätta igång honom...
Svar
10
· Visningar
1 510
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka