Tv-tips, onsdag kl 20.00

P

Prakas

Den perfekta katten.

"20.00-21.00 Amerikansk dokumentär från 2005. I Houston, Texas, hålls varje år en internationell kattutställning med högt anseende. Filmaren Mark Lewis följde förberedelser och bedömning av några av världens vackraste och bäst schamponerade katter tillsammans med deras betydligt mer tävlingsnervösa ägare. Bredbild "

Sv: Tv-tips, onsdag kl 20.00

Var det nån som såg den?
Kändes lite hysteriskt när en uppfödare t.o.m. satt och kollade väderprognoser så att hon skulle veta vilket schampo hon skulle ha med till katten, haha!

Fast jag känner inte till "utställningsvärlden", kanske är så det fungerar ;)

Min katt skulle iaf bli galen på ett sånt ställe...

Jag har precis sett den och är lite uppretad på hur uppfödarna ser på katterna, en sa att "här har vi lyckliga katter - de har vunnit två internationella utställningar". Hur lycklig blir en katt av det?
En hade sina katter i burar i ett rum, de gick inte ens fritt i huset.

Jag tyckte inte att katterna riktigt fick vara katter, de var mer dockor eller bebisar åt uppfödarna. De verkade inte se till kattens bästa. Men dokumentären var från USA och där är det så överdrivet så jag hoppas att kattuppfödare och utställare ser katterna mer som katter här hemma.

/Kakis och katten Ronja som hellre sover i mattes garderob än tittar på TV

Man får tänka på att buruppfödning rekommenderas från veterinärer och förbund på flera håll i USA. Varför? Många katter ökar risken för smitta och stress. Sällan går fertila hanar att ha ihop utan slagsmål. Om rekommendationer och traditioner sa att vi skulle behandla våra djur på ett sätt så är vi ofta benägna att följa det (tex alla hästar som inte får gå i flock eller i stora hagar pga "skaderisk")

I Sverige är burhållning av hund och katt inte tillåtet, och de flesta uppfödare har inte fler katter än att de lever som familjemedlemmar.
Programmet fokuserar ju just på utställningsbiten, och visar inte att katterna gosar, leker och äter 99% av sin tid precis som vilka sällskapskatter som helst. Föder man upp och lägger ner sin själ i sina katter blir det lätt att man pratar om dem på ett sätt som verkar konstigt för andra, alla icke-djurmänniskor tycker att djurägare beter sig konstigt med sina älsklingar... Jag kan säga att hade min honkatt dött och lämnat en kull efter sig hade jag också gråtit i tv när jag matade dem.

Utställningsbiten och preparerande är ganska lika i usa och Sverige, men återigen som jämförelse, hur många hästar får pälsglans i svansen, schamponeras och knoppas inför en viktig tävling?? Man tycker det är konstigt om det är något man inte är van att se. Rätt balsam kan vara skillnaden mellan perfekt pälskondition, fet och tung päls, eller statisk elekticitet. Om det är skillnaden mellan att vinna den största tävlingen på hela året, eller komma sist, nog är man noggrann då.

Sassy skrev:
Föder man upp och lägger ner sin själ i sina katter blir det lätt att man pratar om dem på ett sätt som verkar konstigt för andra, alla icke-djurmänniskor tycker att djurägare beter sig konstigt med sina älsklingar... Jag kan säga att hade min honkatt dött och lämnat en kull efter sig hade jag också gråtit i tv när jag matade dem.

Jag började faktiskt snyfta lite när jag såg det inslaget. :o
Jag förstår dock inte hur man kan ha katter i burar. Om man ska ha dem åtskilda borde man åtminstone ge dem olika rum (som flera hade i programmet).
Hon med snaggat hår tyckte jag var otäck, hon hade sina katter i burar och hanterade dem på ett väldigt ryckigt och omilt sätt på utställningen upplevde jag det som. Det kändes som att det där var bara dockor för henne. Resten av kattuppfödarna tyckte jag dock verkade vara sympatiska och kärleksfulla djurägare.

Jag kan bara svara för våra hästar - men de blir allafall både badade och pälsglansade inför varje körning de deltar i.
Gillade inte att så pass många katter hölls i bur men jag är rädd för att detta även förekommer i vårt land. Vem har tid att kolla sånt när inte ens uppenbara vanvårdsfall hinner kollas?

burken skrev:
Jag kan bara svara för våra hästar - men de blir allafall både badade och pälsglansade inför varje körning de deltar i.
Gillade inte att så pass många katter hölls i bur men jag är rädd för att detta även förekommer i vårt land. Vem har tid att kolla sånt när inte ens uppenbara vanvårdsfall hinner kollas?

Det förekommer även i Sverige, men inte i samma utsträckning som i USA. I USA är det "burhållning" som är normen, det är det inte i Sverige. Här lever majoriteten av alla avelskatter som vanliga familjekatter.

De hade ju också en del klipp från kattutställningen i Madison Square Garden i New York. Jag var där i höstas och hamnade på den utställningen (årets upplaga). Det var väldigt roligt att se. Mängder av fina raser som var nya för mig. Och kul att se hur amerikanska kattgalningar ser ut :) Ganska lika de svenska! ofta lite udda människor. "men på ett bra sätt" som hon i dokumentären uttryckte det, hon med perserkatterna. hon var väl söt! :banana:

Det var också roligt att se lite mer "normala" amerikaner än New York-borna som ju ofta är rätt snygga och trendiga. Manhattan kan vara deprimerande hektiskt.

Jag är inte så ofta på svenska kattutställningar, men inte är burarna lika galet dekorerade här? Där var det verkligen precis lika hysteriskt som i dokumentären! Vi snackar rysch-pysch på hög nivå. :eek:

Och kattägarna matade verkligen sina älsklingar med liten sked ur nån sorts "barnmatsburk"?? Alla hade det! Och de där fjäderpinnarna som de lekte med katterna med. En av domarna som skymtade förbi i programmet kände jag igen därifrån också. Mycket amerikansk med en rolig broderiblus :cool: men jätteintressant att lyssna på när hon bedömde kattterna.

Ja det här var lite meningslöst inlägg kanske, men det var i alla fall kul att vara med om en amerikansk kattutställning! Varenda kattägare var otroligt lätt att prata med. De berättade gärna om "sin" ras och hur deras katter var... fast det gör kanske djurägare överallt... ;)

Dessutom var en organisation som omplacerar hemlösa New York-katter där och puffade för sin verksamhet. Det var såååå nära att jag tog mig an en liten en... hade inte varit så lyckat på planet hem kanske... :cry:

Iris skrev:
Jag är inte så ofta på svenska kattutställningar, men inte är burarna lika galet dekorerade här? Där var det verkligen precis lika hysteriskt som i dokumentären! Vi snackar rysch-pysch på hög nivå. :eek:

Generellt sett är vi väl inte lika "rysch-pysch" här i Sverige, men vissa hörnor i de svenska utställningshallarna håller definitivt samma klass som de amerikanska ;)

*knapplån*

Hon med orientalerna i burar *usch* - det såg ut som om hennes katter inte hade klor. Nån som såg och kan försäkra mig om att jag såg fel?:cry:

Jag kollade tyvärr inte efter sådant, men det är ju sannolikt att hon fått klorna bortopererade, inte särskilt ovanligt ju... tyvärr :crazy:

Man tycker att kattern inte borde kunna göra någon skada när de SITTER I BUR! :mad:

Jag såg två snabba bilder där det såg klolöst ut. Men jag är inte hundra och jag hoppas att jag har fel.

Alla hemmen såg rätt lyxiga ut så det skulle inte förvåna mig om de är rädda om sina ägodelar:smirk:

Som tur är börjar attityder ändras där också. De första delstaterna har förbjudit "declawing" och många uppfödare är starkt emot det. De uppfödare jag känner säljer sina katter med kontakt på att de inte få avkloas. Just den människan var det jag irriterade mig på också, inte bara burarna (klorna såg jag aldrig) utan sättet hon pratade om sina katter.

Jag såg för övrigt två släktingar till mina skymta förbi i en av nomineringsscenerna. :)

Nähä? Hur fasen kunde du se det?

Jag blev för övrigt kär i den lila burman som bet domaren:love:

Det var inte den lila burman som bet domaren ;) Hon är för övrigt uppfödd av en uppfödare som även har (eller åtminstone har haft) korater. Lila burmor är läckra, jag hade gärna matchat mina blå med en :angel:

Vår värld är liten, jag råkade helt enkelt veta vilka korater som var på den här utställningen och så många finns det ju inte. Eftersom Hanoo är direktimport och Majas pappa också är import så finns det inte så många linjer kvar som är helt obesläktade. De skymtade snabbt förbi, och sambon ropade till av förvåning när han såg "vår" katt sitta i en bur på tv.

Vad kul!

Jag tyckte jag tittade så intensivt men jag såg inga korater över huvud taget.

Var det verkligen inte burman som bet domaren? Jag trodde att det var hon. Däremot var det inte hon som slet sig och sprang ut i publiken.

Nåt som var kul i programmet förresten: att de gav katterna rått kött eller våtfoder på burk.

Sol: är torrfodret helt passé i USA eller det fortfarande vanligast som här hemma?

De satt i burraden vid korthårsnomineringarna. Ett kort svep med kameran, kanske en halv sekund (men eftersom jag visste att de skulle synas höll jag ögonen öppna). Det var en cremeburma i buren bredvid Nicole som bet. Stor eloge till den domaren som helt kallt lyfte in katten i buren igen. Den katten hann varken bli mer uppjagad eller lära sig att man kan smita på uställning. Det normala är ju att släppa och låta den springa tills den hittar ett hörn där den känner sig trygg, så kan man komma dit med den egna transportburen och hämta upp den. Mest skada gör man ju om man börjar jaga katten :crazy:

Jag kanske kan få fresta med den här:

eurburm.gif
Best of Breed GC, BW, RW KEEZA NICOLE KIDMAN OF KORINDAH :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka