TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Pazuzu

Trådstartare
Tråden kanske är felplacerad, finns redan en på Hund men jag tänkte att vi kunde ha en mer allmän tråd där inte bara hundarna diskuteras. Moderatorn får gärna flytta tråden om det finns ett bättre ställe för den.:)

Ja, vad tycker ni om programmet? Överlag tycker jag att det är ett intressant program, men jag reagerade lite på senaste avsnittet där de börjar ta av täcket på hästen i hagen. Hade det inte varit lämpligt att hitta en grimma eller något annat att kontrollera hästen med innan de började dra i täcket? Tänk om hästen fått panik och dragit iväg?

Sedan kändes det lite märkligt med en inspektör som var rädd för hästar och knappt visste hur täcket skulle sitta, men man får väl hoppas att denne ändå har tillräckligt teoretisk kunskap för jobbet...

Kattmänniska som jag är hoppas jag att det inte kommer vara med något fall med för många misskötta katter i ett hus, för när det kommer till katter blir jag extra blödig.:(

Sv: TV-programmet Djurskyddsinspektörerna

Jag tänkte också på det där ang täcket..såg otroligt farligt ut och speciellt om människor går
in som både är okunniga och rädda för ett så stora djur som hästar ändå är
Vad hade hänt om de eller hästen skadat sig - vems ansvar?

De måste ju haft kontakt m ägaren eller gårdsägaren och då hade det väl inte varit så svårt att fråga om grimma tex.
Gick de bara in är det väl än värre? visst att man får gå in/genom i hagar m stöd av allemansrätten..men att röra djur utan tillåtelse/kontakt m djurhållare är väl aldrig ok? såvida inte djuren är i ett akutläge..men det kan man ju inte anse att detta fallet var

Sen tror jag gällande den hästen att den kanske var nyköpt eller liknande, eller var tunn pga sjukdom altså att hästen är på väg att åtgärdas/gödas upp i hull. Alla andra hästar såg ju ok ut och det var bara den som var täckad (vilket man brukar göra på hästar som behöver all sin energi för att gå upp)

Senast ändrad:

Jag tänkte precis samma sak. Om hästen dragit iväg och trasslat in sej i täcket, Då kan man ju diskutera vem som är ansvarig... De andra hästarna såg ju ytterst välmående ut. Så den hästen de tittade på kan ju ha varit en häst som var av det tunnare slaget. Och så var någon "lite långhovad" kanske var hovslagaren bokad till dagen efter...
Jag tycker att det är överdrivet ibland. Och befogat ibland.

Värsta skit jag har sett!

Det befäster bara fördomarna mot djurskyddsinspektörer. De visar en otrolig inkompetens i många fall. Att bara komma på tanken att gå in till främmande hästar och ta av ett täcke utan att ens ha en grimma att hålla hästen i. Djurskyddsinspektör som klart uttrycker att hon är rädd för hästar och att hon inte tycker om hästar! Man är väl djurskyddsinspektör för att hjälpa djuren, eller? Då måste man ha kunskap om de djuren och den djurhållning man är satt att granska. Känns som att makten är det centrala...

Sedan undrar jag som t.ex gubben med alla hundarna - hade det inte gått att låta honom behålla en eller två hundar? Hundarna var ju sociala och trevliga och inte precis magra. Stackars gamle man!
Och vem betalar djurambulansen, det ryktas att han tjänar oerhörda pengar på sådana här ärenden. Och vem betalar de omhändertagna djurens uppehälle?

A

Ja, farbrorn med hundarna tyckte jag så synd om. Det fanns inte en hund hos honom som såg ut att må dåligt. De hade mat och vatten, var glada och det var inte smutsigt hos dem.
Jag tycker också att han i alla fall kunde fått behålla två hundar.

Inte smutsigt? Det låg ju skit och skräp överallt i hundgården. Och gubben erkände ju själv att han inte orkade promenera med hundarna längre. Ska man låta människor ha djur bara för att det är synd om dom? Även om det inte innebär speciellt bra levnadsförhållanden för djuren?

Jag håller med. Anser inte att ägarens eventuella brist på avsikt att missköta djuren ska spela någon som helst roll i bedömningen av fallen - har de dåliga levnadsförhållanden så har de. Det är samma tänk som runt den där hästmannen där så skrämmande många anser att han borde få behålla djuren eftersom de är hans liv och så vidare. Min enda reaktion på det argumentet: Och?

Och vem betalar djurambulansen, det ryktas att han tjänar oerhörda pengar på sådana här ärenden. Och vem betalar de omhändertagna djurens uppehälle?

Ägaren betalar/ska betala, och det är väl rimligt?
Klart att verksamheter vill tjäna pengar, samma sak gäller ju tex även många veterinärer (som drivs av stora kedjor).

Ägaren betalar/ska betala, och det är väl rimligt?
Klart att verksamheter vill tjäna pengar, samma sak gäller ju tex även många veterinärer (som drivs av stora kedjor).

Kostnaderna som de tar ut är inte rimlig...

Nej och vet att just de som sköter det för Skåne har fått mycket kritik för det (& annat). (Nu tycker ju många att veterinärernas, och i sin tur försäkringsbolagens, avgifter inte heller är rimliga)

Fast här är det en tvingande kostnad, visst du har inte skött dina djur men att ta ut de kostnader som de gör är helt orimligt nästan lite obehagligt.

Är ju bara att starta upp en liknande verksamhet och ge dom lite konkurrens, då sjunker nog priserna ska du se.

Djurskyddsinspektör som klart uttrycker att hon är rädd för hästar och att hon inte tycker om hästar! Man är väl djurskyddsinspektör för att hjälpa djuren, eller? Då måste man ha kunskap om de djuren och den djurhållning man är satt att granska. Känns som att makten är det centrala...

Men ingen kan kunna allt. Man måste därför se till att man inom en Länsstyrelse samlar på sig bred kompetens, men alla kan inte kunna allt. Om en djurskyddsinspektör hade påtalat att hen är rädd för ormar eller spindlar (som de ju också måste befatta sig med ibland), skulle du vara lika dömande då?

Sedan finns det ju grader av rädsla. Allt är ju inte skita-på-sig-rädsla.

Fast här är det en tvingande kostnad, visst du har inte skött dina djur men att ta ut de kostnader som de gör är helt orimligt nästan lite obehagligt.

Är man ensam aktör på området är det fördelen man har...

Jag har sett mycket lite av programmet, men delar helt de synpunkter som framförs i denna artikel: http://http://www.lantbruk.com/ledare/tv-sapan-kranker-djuragare

Jag har självklart inget emot varken att djurskyddsinspektionerna sker eller närmare synpunkter på hur de går till, tvärtom, men att ha dessa hembesök som tv-underhållning? Nej tack. Ungefär lika motbjudande som en serie om när kronofogden hälsar på hos folk eller soc kommer på besök för att se hur människor tar hand om (eller inte tar hand om) sina barn.

Många av de som inte klarar av att sköta sina djur är inte genuint onda människor utan har andra personliga problem. Det är givetvis ingen ursäkt för att inte klara av djuren, men det räcker gott med att de förbjuds att ha djur framöver och eventuellt lagförs för brott mot djurskyddslagen eller djurplågeri. Att de och deras hem och tillkortakommanden dessutom ska fläkas ut i tv, är i mina ögon mest exempel på riktigt trist förnedringstv.

Senast ändrad:

Inte smutsigt? Det låg ju skit och skräp överallt i hundgården. Och gubben erkände ju själv att han inte orkade promenera med hundarna längre. Ska man låta människor ha djur bara för att det är synd om dom? Även om det inte innebär speciellt bra levnadsförhållanden för djuren?

Oj vad många pensionärshundar som kommer att bli beslagtagna ----

Jag skulle bli topp tunnor rasande om djurinspektören hade ett tv-team med sig när de kom hit. Även om inget finns att anmärka på är man väldigt liten gentemot myndigheter, att tvingas vara med på tv dessutom skulle jag se som en enorm kränkning.

Jag skulle bli topp tunnor rasande om djurinspektören hade ett tv-team med sig när de kom hit. Även om inget finns att anmärka på är man väldigt liten gentemot myndigheter, att tvingas vara med på tv dessutom skulle jag se som en enorm kränkning.

De kan inte tvinga dig att vara med. De måste ha ditt medgivande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Vet inte om denna tråd ligger rätt nu, men i så fall får den väl flyttas på helt enkelt! :p Läste i tråden om grimma i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
2 911
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar