Sv: Tv och film för barn
Selma fullkomligen
ÄLSKAR Barbapapa-filmerna. Vi har 4 st nyproducerade på dvd, där de reser runt i världen och lär sig en massa om diverse olika djur! Mycket barnvändligt och pedagogiskt!! Det var jättehärligt att kunna gå ett varv på vår närbelägna djurpark i somras och 2½-åringen kände igen massor av djurarter såsom lemurer, apor, zebror, gnuer (kallas för gnu för att de låter så
), lejon, tigrar mm, mm, mm... Sen har vi en gammal på vhs också. Utöver Barba har vi några gamla Puh, Bamse och Pippi-filmer på vhs.
På morgnarna sätter hon sig gärna framför tvn och vi har upptäckt att Nickelodeons "Nick jr" är både bra och poppis hos henne. "Dora utforskaren", "Greta gris", "kubisarna" och "Traktor Tom" har snabbt blivit favoriter. På Barnkanalen har vi "Clifford, den stora röda hunden" och "Franklin" som favoriter. Dessa program kommer dock bara periodvis.
Alla dessa nämnda tv-program är på morgnar och förmiddagar.
Bolibompa tycker jag mestadels är för lite större barn än Selma. Dessutom ligger det i tid ungefär när våra hästar ska in från hagen, så det blir oftast missat.
Selma får titta på TV på morgnarna - om inte annat så för att det ger oss vuxna en tidsfrist
. Jag är egentligen EMOT tv som barnvakt, men så länge det är vettiga program och hon dessutom är ett mycket aktivt barn övriga tider på dygnet, så låter jag henne titta. Barbafilmerna används inte så mkt längre, sen vi hittade nämnda tv-program. Men är det någon gång så att man är i extremt behov av lite lugn tid så kan jag passa på att starta en film medan lillasyster sover och på så sätt få en stund att göra något "utan barn" (typ plocka ur och fylla diskmaskingen utan medhjälpare..
)
Jag tycker det är jätteviktigt att man hålelr reda på vad det är för filmer eller tv-program som man låter barnet titta på, i synnerhet om man låter dem titta utan att man själv sitter bredvid och förklarar och berättar om det blir lite ledsamt eller otäckt i filmen. (Skulle det vara nåt som Selma tycker är läskigt så säjer hon till - det händer ju ändå att man missar att stänga av tvn, så det fortsätter med program för större barn..) Vi har Lejonkungen, Pocahontas och nån Snövit, tror jag (förmodligen några till) som jag anser vara för lite större barn. Dem kommer jag hålla undan tills jag anser att barnen är mogna för dem.