TV gör mig förvirrad

snigelfarmor

Trådstartare
Läser om Öppna och Sluta...sen ser jag på dressyren från globen som jag spelade in. och Kommentatorn använder bara ordet Sluta på alla ekipagens uppvisningar. Men när jag kollar, både i slowmotion och vanligt ser det oftast ut som öppnor. Framdelen är innanför spåret och böjd i rörelseriktningen.

:confused:

Används inte Öppna i de högre klasserna?

Vilka dressyrprogram finns Öppna i?

En annan reflektion är att de har stenhårda händer, dressyrryttarna. Är det bara en synvilla eller krävs det alltid hårda händer på högt skolade hästar? Vad skulle hänt om de hade ridit på lösa tyglar?

Tackar /jenny

Sv: TV gör mig förvirrad

Öppna rids från LA:5 och sen upp till S:t George(Msv A:1) (tror jag, vet inte säkert vilken klass ). I GP:n som var frå globen rids endast diagonalsluta.

I slutan är hästen böjd i rörelseriktningen och ytter bak träder in mot tyngdpunkten. Framdelen kan vara innanför eller utanför spåret, beroende på om man rider den "normal" eller förvänd. Du kan alltså ha antingen huvudet eller bakdelen vid staketet, sas...

I öppnan är hästen böjd från rörelseriktningen och inner bakkliver fram under tyngdpunkten. Samma sak gäller även där, framdelens placering vid spåret beror på om öppnan rids förvänd eller inte.

snigelfarmor skrev:
Läser om Öppna och Sluta...sen ser jag på dressyren från globen som jag spelade in. och Kommentatorn använder bara ordet Sluta på alla ekipagens uppvisningar. Men när jag kollar, både i slowmotion och vanligt ser det oftast ut som öppnor. Framdelen är innanför spåret och böjd i rörelseriktningen.

Tackar /jenny

Ja :confused: Slutorna du ser på globen är diagonalslutor där hästen är böjd och ställd i rörelseriktningen. I öppna är hästen ställd IFRÅN rörelseriktningen.
Framdelen leder ALLTID i slutan vare sig det är på diagonalen eller längs spåret.
INGEN på globen rider sluta längs med långsidan och öppna förekommer inte så jag förstår inte riktigt vad du menar med att framdelen är innanför spåret och böjd i rörelseriktningen??? Du har just beskrivit en förvänd sluta nämligen och det ingår absolut inte i programmen som reds på globen.

Hm... börjar fatta men har ändå några frågor. Ska inte bakdelen alltid vara "före" framfötterna i sluta? diagonal eller inte?

Öppna har jag lärt mig (och läser) att ytter framhov ska vara parallell med inner bakben. Framdelen är inåtstålld och huvudet. Men det är ju så jag ser de på TV, enda skillnaden är att de rider på diagonalen istället för vid staketet. Eller blir det så att bara för att man rider diagonal, så blir inner till ytter o tvärtom? För då rider de ju rätt. Och rätt är jag helt säker på att de gör, frågan jag ställer mig är om inte kommentatorn är lite väl generös i sina kommentarer då det skiljer så mycket från ekipage till ekipage. Vissa har bakdelen först, andra inte.

Rufsan, vad menar du med att framdelen leder i slutan? fram är väl fram, inte ska hästen gå baklänges :) *tramsar*

Klistrar in en bild av vad jag ser på TV, som på bilden beskrivs som en öppna. Hur kan detta bli en sluta???? tänk er staket till höger, och att ryttaren ska åt vänster i en diagonal ...?...

oppna.JPG

MVH Jenny

Öppna ingår inte alls i programmen de rider på TV. Det du ser är slutor.
Bakfötterna ska ALDRIG vara framför framdelen i slutan, i diagonal sluta ska hästen vara parallell med långsidan men framdelen ska fortfarande leda.

Men om staketet är till höger är det ingen öppna heller, om staketet vore till vänster och du hade gått diagonalt åt höger hade det blivit en sluta.
Det du ser är ett försök till en högeröppna. Efter hörnpasseringen rider man ett par steg i högeröppna innan man går in i en höger diagonalsluta

Senast ändrad av en moderator:

Bakfötterna ska ALDRIG vara framför framdelen i slutan.

ska de väl, rumpan ska ju gå innanför spåret.
Vi kanske har missförstått varandra..
Jag läser nu i Kyras bok och där har jag en bild på en diagonal sluta. Bakfötterna är inte helt först ser jag, och ska inte heller vara enligt bild och text. Men på rakt spår ska de.

Jag tror jag har förstått vad jag ska o kan förstå.
/jenny, tack för ert tålamod :)

En liten rättning igen bara...

Bakdelen får ALDRIG hamna före framdelen i slutan, oavsett om du rider den på spåret, diagonalt eller förvänt. Då är det ingen sluta längre utan något annat, som förmodligen flyttar hästens tyngdpunkt fel. Rörelsen får fel syfte, alltså.

Citerar Kyra:

Ryttaren ska själv kunna kontrollera om bakdelen flyttas innanför spåret så att hästen går på tre-fyra spår.

Men det gäller alltså aldrig på en diagonal sluta? Varför? På Kyras bilder så är ju bakdelen först, om än mycket mindre än på rakt spår.

Är det för svårt för hästen att gå så mycket böjd på diagonalen?

/jenny

Om du tänker att diagonallinjen är ett staket så går rumpan innanför ;) precis som i en sluta på långsidan.

Ja!! Det var en bra förklaring! :idea:

En sluta är ju en sluta oavsett vart på ridbanan man rider den, i stort sett.

Jag tror du missförstår lite här, när du rider en sluta längs långsidan är bakdelen innanför spåret men ALDRIG före framdelen.

Det är svårare på diagonalen för slutan blir brantare och kräver mer böjning och samling.

Framdelen leder, liksom framdelen alltid leder i en skänkelvikning

alltså.. jag känner mig helt förvirrad.
I vilka rörelse leder inte framdelen? Baklänges kan man ju inte rida..

snigelfarmor skrev:
En annan reflektion är att de har stenhårda händer, dressyrryttarna. Är det bara en synvilla eller krävs det alltid hårda händer på högt skolade hästar? Vad skulle hänt om de hade ridit på lösa tyglar?

Tackar /jenny

då hade som stått på näsan!!

baklänges :confused: Tänk dig att du rider på diagonalen i en högersluta,hästen skall gå parallellt med långsidan, tittar i spegeln på kortsidan , höger framben måste alltid leda dvs gå före höger bakben. observera nu att du rider åt sidan. Om höger bakben går före går hela rumpan före och du tappar både samling och energi

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka