Turridningsverksamhet?

Sv: Turridningsverksamhet?

Utbildning tror jag inte du behöver. Men du kan behöva tillstånd för att tex. rida mycket på en viss bit mark (om den är privat)

Förutom sedvanlig uträknad budget för inköp, kostnader mm. Så bör man fundera på var man kommer att ha denna turridning, sker det över marker som ej är egna så kommer det att krävas särskilt tillstånd från varje mark ägare som turen passerar. I vissa fall kanske mark ägaren vill ha ersättning för detta så det måste du kalkylera med i din budget.
Man kan inte åberopa allemansrätten vid sådana arrangemang, eftersom det är en verksamhet och arrangerad tur kräver det speciellt tillstånd av varje mark ägare. Om sådant tillstånd inte skaffas kan man bli ersättningsskyldig om mark ägaren anser att det blivit ett för stort slitage på specifika ställen.

Hej. Vad krävs för att man ska få ha turridningsverksamhet?
Tillstånd/utbildning .m.m.?

Du behöver tillstånd för hästhållningen enligt paragraf 16. Sedan behöver du tillstånd att rida av de markägare vars mark du tänker använda för ridningen.

Ytterligare lämpligt (nästan nödvändigt) är ansvarsförsäkring. Bra är kundolycksfallsförsäkring.

Framförallt behöver du:
1. Trygga, säkra, vältränade, glada och arbetsvilliga hästar - och att hålla dem så även efter längre tid! Det är inte helt lätt, dels i valet av häst och dels den mängd av träning av kunniga ryttare/instruktörer det kräver.
2. Kundunderlag! Som du kan nå med riktad bra marknadsföring.
3. Rejält betalt för varje tur... Det är dyrt att hålla hästar i turridning - räkna med ungefär dubbel kostnad mot att hålla motsvarande häst för privat skogsridning.
4. Sist men inte minst: En unik touch som gör att kunderna väljer just din verksamhet framför konkurrenter. Vad jag vet finns inte något område i landet som saknar turridningsverksamheter - att etablera ännu en utan att få till egen touch/unika ideer är nog ganska meningslöst och olönsamt.

Men allt sånt ingår i att göra en bra affärsplan, så det blir mitt råd.

Är det svårt att få tag i sådant tillstånd?

Det är en förhandling med VARJE enskild markägare. Om du har enormt många markägare som du måste förhandla med, räkna med en riktigt hög kostnad och att det blir svårt. Bästa läget är om du kan rida så mycket som möjligt på EN stor markägares mark - och sluta ett skäligt avtal med denne! Men det beror på förutsättningarna där du tänkt bedriva verksamhet.

Är det svårt att få tag i sådant tillstånd?

Det handlar alltså inte om hur svårt det är - en markägare kan helt enkelt vägra eller sätta priset för ridning på hans mark på 10 miljoner per månad. Men de flesta markägare är vettiga och villiga och ta en bra diskussion där priset hamnar på en skälig nivå för det utnyttjande du tänkt, tror jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama