Turridning/ridskola=djurplågeri???

N

Nuppino

Många tycker att turidning är djurplågeri, men ja har inte hört många som säjer det samma om ridskolor!!:confused:
Men jag tycker att de är fruktansvärt dålig stil av ridskolorna & turridningarna att hästarna har de så kasst!:mad:
Natuligtvis har inte alla de så dåligt, men det borde inte vara några!!:cry:
Nu slumpar de sej så att ja bor på en turridning, en liten sådan men i allafall. Våra hästar får äta så mkt dom vill, får mat 4ggr. dagligen.
Vi borstar och sköter dom som dom behagar, men men. Jag säjer bara: UPPMÄRKSAMMA HUR DJUREN HAR DET I DITT STALL ELLER DIN RIDKLUBB!!!:bump: :bump:
Hällsa alla era skyddslingar med kramar från mej!:) :)

Sv: Turridning/ridskola=djurplågeri???

Det är många ridskolehästar som inte har det så bra :(.
Hur många gånger om dagen går era hästar?
Hur länge har ni hästarna, säljer ni dom efter
ett tag. Eller har ni samma hästar jämt?

Jag jobbar på ridskola/turridning och hästarna där har det väldigt bra :) dom får mkt mat och dom tränas regelbundet för tränare och sånt :) dom går även bara turer och lektioner en gång per dag..antingen tur eller lektione och så vilar dom 2 dagar i veckan !!

Oj, sånt här diskuteras här emellanåt, men det finns massor med privata hästar som inte alls har det bra ,och som ingen någonsin lägger märke till. Fördelen med ridskola/turridning är att där cirkulerar det mycket folk, så har hästarna det dåligt så uppmärksammas det i regel.

Vårara hästar går ute dygnet runt, de som har exem kommer in när det är som värst på sommrana och får bästa möjliga vård. Självklart har de även exemtäcke.
Hästarna säljs om det finns lämplig ägare.
Jag tycker min ridskola är toppen!

Lipurtà skrev:
Jag jobbar på ridskola/turridning och hästarna där har det väldigt bra :) dom får mkt mat och dom tränas regelbundet för tränare och sånt :) dom går även bara turer och lektioner en gång per dag..antingen tur eller lektione och så vilar dom 2 dagar i veckan !!

Vad kul att ridskolehästarna får gå och tränas för tränare :) Jätte bra. Det finns många hästar som får gå och slita mycket mer än ett pass per dag, tyvärr. Fast ni kanske rider långturer. Men ändå. Men hur länge har ni samma hästar i verksamheten?

Poplan skrev:
Det är många ridskolehästar som inte har det så bra :(.
Hur många gånger om dagen går era hästar?
Hur länge har ni hästarna, säljer ni dom efter
ett tag. Eller har ni samma hästar jämt?

Våra hästar går max EN gång om dan, vi säljer INTE våra hästar, dom är som familjemedlemmar. Vi är försiktiga & ser till att dom håller istället för att köra slut på dom.:) :)

jag tycker oftas turridning med islandshäst
är en helt annan grej, oftast tycker jag det är mycket bättre.
men oftast på ridskolorna med andra raser är inet alltid
så bra, men sedan finns dte dom som oxå är jätte bra,
olika till olika.:D

En seriös turridning ser till hästarnas behov, hur mycket de skall eller kan gå per dag beror ju på hur pass tränade de är. Att sälja turridningshästar måste ingå i den bistra verkligheten, vissa hästar klarar denna verksamhet under en begränsad tid och sen bör den få en ny människa. Sen finns det hästar som trivs så väldigt med sin uppgift, att de inte skulle passa till några andra ändamål än just detta. Sen finns det typer som inte ens bör vara i närheten av en turridning, de passar helt enkelt inte för det.

Jag har bara haft turen att träffa välskötta ställen, hästarna mår toppen och tas om hand efter de behov var och en har. Djurplågeri och vanvård, det är inte enbart turridningar som har den stämpel. Eftersatt vård har alldeles för många privata hästar, pga ägarens falnande intresse.

Hur många gånger tycker ni att det är okej att ridskole/turridnings hästar går om dan?
Ja tycker APPSÅLUT MAX 3gånger om dan för ridskolehästar & MAX 2gånger om dan för turridnings hästar. I bägge fallen förutsätter jag att hästarna har stora hagar att visstas i när dom inte jobbar.:cool: :cool:

Jag kan bara svara för det som jag själv upplevt där jag jobbade, de hästarna gick max 2 turer om dagen eller 1 tur samt lektion på kvällen. Det hade inga som helst problem med att orka jobba på detta sätt, med en ordentlig vila mellan förståss.

Däremot fick nya ägare problem, dvs om hästen såldes. Därför att de ofta var så vana vid att jobba, och blev således lite av arbetsnarkomaner. När den nya människan inte red lika mycket, fick personen en mycket pigg och glad samt arbetsvillig ponny, och det vara inte vad alla uppskattade.:angel:

Jag tror såhär generällt så har nog ridskolehästarna de nog bättre än privathästarna...

De har kontrollanter som kommer och kollar till hur hästarna har de, de är myndigheter hit och dit.
Många som är i stallet som kan anmäla om de inte sköter sig...De anses inte som djurplågeri i sverige att ex inte låta hästar få gå ut... finns många privathästar som är grovt vanvårdade och som nästan dör pga sina inre skador och yttre skador...

Boj skrev:
Jag kan bara svara för det som jag själv upplevt där jag jobbade, de hästarna gick max 2 turer om dagen eller 1 tur samt lektion på kvällen. Det hade inga som helst problem med att orka jobba på detta sätt, med en ordentlig vila mellan förståss.

Däremot fick nya ägare problem, dvs om hästen såldes. Därför att de ofta var så vana vid att jobba, och blev således lite av arbetsnarkomaner. När den nya människan inte red lika mycket, fick personen en mycket pigg och glad samt arbetsvillig ponny, och det vara inte vad alla uppskattade.:angel:
Jooo, det uppskattades. Självgående och pigg, vad är det för fel i det:devil:

Nuppino skrev:
Våra hästar går max EN gång om dan, vi säljer INTE våra hästar, dom är som familjemedlemmar. Vi är försiktiga & ser till att dom håller istället för att köra slut på dom.:) :)

Okej, det är ju bra :) Men jag vet många hästar som är
gammla och gått i flera flera år på ridskola och turridning
och rids kanske 5 gånger om dagen. Då är det ju bättre och
spara på hästarna så dom inte lessnar.

Min upplevelse i Göteborg är att hästarna på turridningsställen har det bättre än hästar på ridskola. Men det kan ju också bero på att turridningställena ligger mer utanför centrum och ridskolorna mer centralt.
Men jag har inte upplevt att hästarna har mått dåligt på nåt stall jag varit på.
Man ser ju rätt tydligt om hästarna mår dåligt och om utrymmen är dåligt skötta.

Nej, nej, nej, klart att riskolor inte är djurplågeri!! Sen kanske det inte är världens roligaste grej för vissa hästar - medans alla bara älskar det!

En sak som jag tycker man skall tänka till ite mer om än att bara skriva två eller tre gånger. Hur lång är en gång? På ett ställe kanske ett pass är en tvåtimmars tur och på nästa ställe kan det vara en halvtimmes barnlektion. Är det ett ställe där man har ridkola så tycker jag att man också får formulera lektionerna så att man har lite blandat, liksom kanske en barnlektion, en ungdom och en vuxen. så att det inte hela tiden nöts på samma sätt.
Och har man ett sådant system på en ridskola så behöver det inte alltid betyda att tre pass om dagen är så jobbigt. Men är det däremot tre turer på två timmar styck om dagen, ja då kan man börja fundera på hur mkt det sliter och hur jobbigt det är för hästarna.

Det är min åsikt. Man kanske inte alltid ska hänga upp sig på hur många gånger hästarna går utan vad det är för sorts arbete också.

Håller ni inte med?

Jadu, det finns mycket p*ckon.
Har jobbat på turridning/ridskola tidigare. Visst, hästarna fick massvis med mat, stora fina hagar på sommaren och lite vintervila, vissa mer vissa mindre. Chefen hade en förmåga att vägra använda en häst hon själv inte klarade av, (dvs en häst som inte gick bra för henne men som gick bra för andra) de hästar som var starka och tåliga fick ibland gå tre turer på en dag, och det är ingen överdrift. Vissa hästar gick 4 (eller om det var 5) lektioner en - två dagar i veckan, det var samma som under lektionsuppehållet gick tre turer om dagen, det var även dessa hästar som fick kortast vintervila.

Unghästar och avelsston gick i stora underbara hagar, träffade oss människor 1 gång om dagen och det var vid den dagliga visitationen och fodergivan, i stortsätt ohanterade hästar men alla utom 1 var lugna, fina och harmoniska.. Underbara djur.

Men de som gick i verksamheten, ja hon hävdade att man skulle ta så bra hand om dem, vi slet med eksemen flera timmar om dagen, smörjde, badade såg till så dom skulle ha det så bra som möjligt, men aldrig bra nog. Ett avelssto med enormt mycket eksem och dessutom bronkit skulle INTE smörjas in för att fölet då inte skulle vilja gå fram till mamman, varpå vi frågade om det inte var bättre att då fölet togs omhand om oss istället för att stoet skulle få gå och lida, det fanns ingen ligghall som hon kunde ta skydd från, hon fick inte komma upp till stallet och hon var så mager, vi fick tillslut ge henne kraftfoder när vi gjort en liten inhägnad att ta in henne i, och efter många om och men fick vi flyttat fölstona till en annan hage där vi kunde ta bättre hand om henne.

Jag tycker självklart inte att det är okej att en häst körs slut på det sättet som dom gör där, men hästarna är runda och fina och majoriteten är välmående, pigga, glada och krya. Men som på alla ställen finns det dem som är mer utsatta och dem som får ta mer stryk, hemskt.. Tycker så synd om djuren.

Nuppino skrev:
Många tycker att turidning är djurplågeri, men ja har inte hört många som säjer det samma om ridskolor!!:confused:
Men jag tycker att de är fruktansvärt dålig stil av ridskolorna & turridningarna att hästarna har de så kasst!:mad:
Natuligtvis har inte alla de så dåligt, men det borde inte vara några!!:cry:
Nu slumpar de sej så att ja bor på en turridning, en liten sådan men i allafall. Våra hästar får äta så mkt dom vill, får mat 4ggr. dagligen.
Vi borstar och sköter dom som dom behagar, men men. Jag säjer bara: UPPMÄRKSAMMA HUR DJUREN HAR DET I DITT STALL ELLER DIN RIDKLUBB!!!:bump: :bump:
Hällsa alla era skyddslingar med kramar från mej!:) :)

Men vad är bra? Att era hästar får äta så mycket de vill passar nog inte alla individer som istället drar på sig överviktsrelaterade problem. Och mat 4ggr om dagen, vem har bestämt att det är bra?

Jag vill bara lyfta frågan att det faktiskt är hästar vi pratar om och inte gulliga små bebisar. Och att ingens ideer är sanningen om hur man bäst sköter hästar.

På många ställen släpper man unghästar på bete helt utan kontakt i flera månader (visst, översiktlig tillsyn och tillgång på vatten). Är det dåligt? För mig är det lyckliga hästar, som en period i livet får leva som hästar.

Och det är givetvis bra att uppmärksamma HUR djuren har det. Men samtidigt vara så öppen i sinnet att man skiljer på vad som skulle kunna vara vanvård och vad som är en annorlunda hästhållning mot den man själv har inpräntad i hjärnan.

Jag driver själv turridning. Det är dumt att inte ge dem den allra bästa omsorg, eftersom de är källan till inkomsterna. Men vad som är allra bästa omsorg skiljer sig mellan både verksamheter, hästar som ras och hästar som individer.

Nuppino skrev:
Hur många gånger tycker ni att det är okej att ridskole/turridnings hästar går om dan?
Ja tycker APPSÅLUT MAX 3gånger om dan för ridskolehästar & MAX 2gånger om dan för turridnings hästar. I bägge fallen förutsätter jag att hästarna har stora hagar att visstas i när dom inte jobbar.:cool: :cool:

Det viktiga tycker jag är att man har hästar som är tränade för de uppgifter man ber dem utföra. Eftersom jag själv driver turridning tänkte jag bara berätta kort om hur vi gör.

Dels har vi formulerat en hästanvändningspolicy som reglerar hur vi har tänkt oss arbete kontra vila för varje häst. Den reglerar dessutom hur mycket träning hästarna skall få av "utbildad" personal kontra gå i verksamhet. Den är en bra guide eftersom man då inte "överbokar" hästarna. Ingen vill ju rida på tröttkörda och lessna hästar, eller hur?

Dessutom är våra hästar olika tränade och därför lämpar de sig lite olika för olika uppgifter. Vår längsta tur (dagstur) var det t.ex bara 5 av hästarna som var i träning konditionsmässigt för senaste säsongen. Då begränsar vi antalet deltagare på dessa turer till detta antal.

Det jag tycker låter lite märkligt är dina "ABSOLUT 2 ggr/dag". Det beror ju på ridtid och vilken individ till häst vi pratar om. Vi har i vår policy turer max 2ggr/dag och högst totalt 5h. Om man går i taket på ridtiden (= dagstur), KRÄVS vilodag för de hästarna minst dagen efter.

Men jag kan tänka mig att andra kan ha andra tankar om detta och det behöver inte vara mer fel. Det viktiga är nog att man har tänkt, värderat och funderat igenom hur man vill jobba. Sedan också se till att hästarna tränas för att klara av det jobb man vill att de ska utföra. Det är nämligen på den punkten jag upplevt de största bristerna på andra verksamheter (och där vi själva försöker jobba hårt med), låt vara att min erfarenhet är ett par år gammal av andra verksamheter. Det kanske har blivit bättre överlag på senare år?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka