Turridning med vuxen nybörjare - storlek på häst?

Araminta

Trådstartare
Jag tänkte ta med mig pojkvännen på turridning i början av maj. Frågan är hur jag ska tänka med val av gård/hästmaterial då han har absolut noll hästvana. Pojkvännen är närmare 190 cm lång men väldigt lätt byggd. Ska man söka sig till lite mindre hästar (ie islandshästar) pga hans ovana eller ska man hitta något lite större då han ändå är såpass lång?

Jag lutar åt en gård med lite större hästar då jag tror det kan bli lättare för honom med balansen. Samtidigt så vet jag inte alls hur han har det med ev. rädsla. Han är lite av en extremsportare och så sett orädd. Å andra sidan är han verkligen helt grön när det kommer till hästar. Han har inte uttryckt någon rädsla när vi pratat om det men det är ju svårt att veta innan man prövat sas. Jag vet inte om en mindre häst eventuellt skulle kännas tryggare för honom.

Hur skulle ni ha resonerat?

Senast ändrad:
Sv: Turridning med vuxen nybörjare - storlek på häst?

Om du själv gillar större hästar så välj det, om du själv gillar islandshästar välj det. Om det inte spelar dig nån roll, välj större hästar. Är de trygga så spelar det ingen roll om de är stora eller små.
Fastnar han för det kanske han vill ha en egen så småningom :D

Jag skulle åkt till ett ställe med kallblod :-)

På de flesta turridningar med islandshäst brukar man ha ett par större "gubbhästar" som även långa/stora ryttare kan känna sig balanserade på. Jag som jobbat som turledare på islandshästgård såg framförallt att nybörjare snabbt vågade rida på i lite mer tempo på hästar som töltar. Det är betydligt lättare att känna sig trygg i tölt än i trav. Där jag jobbade red vi på i skritt och tölt, samt galopp om alla var med på det, annars fick halva gänget galoppera och andra halvan sitta av och pausa en stund.

Hej!

Jag hade satsat på ett stall med lite större hästar, det är sjukt svårt att hålla balansen på en häst som är "för liten". Mycket lättare med större häst i det läget.

Det viktigaste måste ändå vara att hästarna är väluppfostrade och snälla (och inte som där jag varit några gånger, där hästarna både kan stanna och äta och dra som ånglok).

/Lavinia

knapp

Tack för alla svar! :bow: Har läst era svar, pratat med grabben och slutligen föll valet på en gård med nordsvenskar. Har själv en lätt förkärlek till den rasen och större hästar överlag. Sen så är det ju ofta inte jättehöga, om än breda. Så nu hoppas jag på att de har snälla hästar och att vi får tur med vädret :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 727
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 175
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 335
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?