Turkmenisk häst/turkoman - kycklingätare mm?

Prick

Trådstartare
Läste i Ridpsorts avelsnummer om den sk turkmeniska hästen, en ras från Persien, som beskrivs som ädel med en slank kropp och:

1. Skiljs från stoet när de är 6 månader, rids in när de är 8 mån, deltar i kapplöpning när de är året.
2. Står uppbundna från det de avskiljs och hela livet (utom då de rids får man anta)
3. Täcks med tjocka filtar för att de ska svettas bort ev överskottsfett och hållas slanka
4. Äter proteinrikt foder innehållande KYCKLING och fett från FÅR. :eek:

ÄR detta sant?

Rasen presenteras i samband med en artikel om en hästfestival med Irans hästraser. Jag har aldrig hört talas om denna ras men hoppas att någon på buke kan upplysa mig! :idea:

Sv: Turkmenisk häst/turkoman - kycklingätare mm?

Aprilskämt eller:confused:

Nej.

10101010

sen är det ju inte direkt KYCKLING jakt det handlar om : ) eller köttstycken från kyckling.
nedmald kyckling = typ soja mjöl : )

Senast ändrad:

Hur kan man rida en häst som knappte 1 år???
men dom har väl alltid gjort så antar jag,säkert inget konstigt. Dom får iallafall lära sig stå uppbundna :):crazy:

Men...

Täcks med tjocka filtar för att de ska svettas bort ev överskottsfett och hållas slanka

ett fungerande bantningstips för mej? :idea:

Tack för svar. Ja, det är helt klart olika former av hästhållning i olika kulturer/länder. Det känns ju bra att hästarna verkar behandlas bra i övrigt (artiklarna i dina länkar) fastän jag gärna vill betrakta hästen som vegetarian...

HAHA - ser framför mig ett stort fat med grillade kycklinglår.

4. Äter proteinrikt foder innehållande KYCKLING och fett från FÅR. :eek:

ÄR detta sant?

Tja vår ena nordsvenska hingst har vid ett tillfälle med glädje ätit ungefär 10 fiskpinnar. ( Stekta och sedan avsvalnade....), han liksom rånade min kastrull.....

/KT

Det är också mycket vanligt bland makabra fjortisflickor att mata hästar med prickig korv-mackor bara för att se vad som händer. :D

Jag har INTE gjort det. (Det är sant).

På island har de i alla tider utfodrat med saltsill eftersom höet inte räcker. Hästarna älskar sillen... !

Sedan har det tills nyligen funnits olika färdigpellets med inslag av animaliskt protein. Tidigare utfodrade man ofta hästar med nötfoder och det innehåller animaliskt protein. Så vitt jag vet får väl kossorna fortfarande samma pellets?

I mongoliet och inre delarna av ryssland har de också så där extrem hästhållning! Mjölkar stona hårt, binder upp fölen hela dagarna utan mat&vatten för att de ska härdas mm... urk!

På island har de i alla tider utfodrat med saltsill eftersom höet inte räcker. Hästarna älskar sillen... !

Sedan har det tills nyligen funnits olika färdigpellets med inslag av animaliskt protein. Tidigare utfodrade man ofta hästar med nötfoder och det innehåller animaliskt protein. Så vitt jag vet får väl kossorna fortfarande samma pellets?

I mongoliet och inre delarna av ryssland har de också så där extrem hästhållning! Mjölkar stona hårt, binder upp fölen hela dagarna utan mat&vatten för att de ska härdas mm... urk!

Sedan galna ko sjukan har nog det inte serverats något animaliska protein till idisslare. I sverige är det tom förbjudet att använda detta till kycklingproduktion fastän det är en jättestor skillnad mellan naturlig kost mellan idisslare och fåglar. Rädsla åstakommer en hel del galna beslut.

Mumin

Hur kan man rida en häst som knappte 1 år???
men dom har väl alltid gjort så antar jag,säkert inget konstigt. Dom får iallafall lära sig stå uppbundna :):crazy:

Är det inte barn som rider då? Inte för att det försvarar ngt.

Jaha, läste häromdagen att de utfodrades med sillen som komplement. Men det kanske var fel.

undrar vad min halvblodsvallack skulle säga /göra om han fick sill i stället för hö! :rofl:

Enligt en bok om nordlandshästen så brukade de sätta i sig fisk de med.

Det som jag tycker låter verst är att dom får stå uppbundna hela livet? Får dom ALDRIG gå i hage alltså?

jag har aldrig hört om hästar som äter kött sådär, men jag har sett en fjording äta en mus på ridskolan och jag har sett en dokumentär om renar som dödade och åt fåglar på vintern för att få i sig proteiner! Kan tänka mig att det är något en häst även skulle kunna göra!

För mig gör det inget att de matar med kött.. Men att de rids så tidigt vette tusan....

Man fodrar inte med sill pga grovfodret inte räcker, det är andra faktorer som ligger till grund.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka