Sv: Turkmenisk häst/turkoman - kycklingätare mm?
*kl*
Så vitt jag vet är det inte alls ovanligt att ge animaliska produkter till hästar, det är dock förbjudet i sverige att fodra med det.
För hästar finns benmjöl bla. som man kan fodra med.
Inte något jag skulle fodra mina hästar med kan jag säga...
Islänningar får salt fisk, en orsak är för att det är avmaskande, vilket fungerar på människor med har jag hört.
Salt sill ska vara rena döden för mask.
En gammal arbetskamrat till mig berättade om en kompis som fått mask i magen, det enda läkarna sa var "Gå hem och ät ett par burkar sill". Kvinnan hade gjort det och efter någon timme hade hennes mage fört ett herrans liv och efter det kom masken ut.
Fanns även en insjö i norrlands skogar där fisken var grovt maskangripen av en maskart som kunde föras över till människor.
Byn som låg brevid denna var för ett tiotal år sedan i behov av fisken och åt av den, vilket resulterade i att de fick masken och svällde upp.
Det blev sjukhuset och en diet på salt sill.
Hur pass sanna dessa historier är kan jag inte stå för eftersom det inte är jag som varit med om dom, men jag tror på hon som berättade om det.
Har även hört sen innan att sill är avmaskande.
Så...
Svenskar avmaskar sig själva som tradiotion minst 1 gång per år, midsommar och sillen. Även påsk och jul...
Fram med nubben!
(jag hatar sill!)
Edited:
har hört att det är vanligt att hästar äter smådjur (mörr, råttor, kaniner mm) när de har proteinbrist eller själva känner att de har behov av det.