Turbogalopp

P

Plez_68

Mitt ridtravarsto drar iväg i 190 i galoppen. Hon tar galoppfattningen efter några steg och sen kör hon upp huvet och drar iväg. Har ridit mycket lösgörande övningar, klättring, tempoväxlingar och jättemycket skritt i drygt
ett år nu, just med tanke på att stärka henne så hon ska orka bära sig i galoppen. Har medvetet väntat med galoppen och bara tränat lite galoppfattningar i paddocken en/ett par ggr i veckan de senaste två månaderna, men hon hetsar upp sig väldigt efter ett par fattningar och det är svårt att fatta en lugn galopp. Vid enstaka galopp ute så drar hon iväg lika mycket. Annars går hon jättefint i form, särskilt traven är underbar. Tacksam för tips:confused:

Sv: Turbogalopp

Det är bara att fortsätta träna fattningar så stärker hon sig. Fast jag kan ju tycka att det låter väldigt onödigt att ha väntat ett år, galoppen är ju helt naturlig för hästen, så att börja tidigt men korta korta stunder är bra och stärkande enligt mig. Eftersom du inte galopperat på ett år blir det nog så nytt för henne så att hon blir stressad, men det är bara att fortsätta fatta och fatta. :)

Ok, jag fick rådet att vänta. Har ni några tips om problemet med att hon kör upp huvet. En kompis tyckte jag kunde prova pessoa med två tyglar men jag tycker det verkar bökigt, funderade på om martingal kunde vara nåt att prova. Jag tror inte på att sätta på en häst en massa hjälpmedel, att allt ska lösa sig som genom ett trollslag, men kanske något som en tillfällig hjälp. Alltid värdefullt med åsikter från andra som provat.

Det var det sämsta råd du kunde fått, pessoabett är en riktig mun-dödare tyvärr. En martingal hindrar ju inte direkt hästen att köra upp huvudet, däremot kommer hon inte upp så högt med huvudet att du blir nockad.

Har du nån tränare? Fortsätt som du gör med galoppfattningar, det stärker jättemycket. Testa att galoppera över bommar, då måste hästen titta vart den sätter hovarna.

Ok, tack för tipset. Ska prova det. Rider henne på tredelat sprengerbett och det funkar bra, byter till ett tvådelat äppelbett då och då och det är heller inga problem. Problemet är att hon kommer undan bettverkan när hon kör upp huvet i galoppen, därför tänkte jag kanske martingal kunde hjälpa lite. Tränare hade givetvis varit bra men har ingen i dagsläget.

Att hon drar upp huvudet är nog för att hon inte orkar gå "ordentligt", det är lättare att köra upp huvudet och springa iväg då. Jag tror att det mesta löser sig med träning, utan diverse hjälptyglar. Har själv en travare som haft svårt för galoppen, delvis pga låsningar som upptäcktes för 1½ år sedan. Innan dess gick han som ridhäst i 3 år utan att få nån ordning alls på galoppen. Kan inte påstå att han har nån särskilt bra galopp och fortfarande tryter orken en del, men det har blivit en avsevärd förbättring sen låsningarna släppte. Nu får man nästan driva honom framåt i galoppen, även i skogen. :p Huvudet är fortfarande högre än vid skritt och trav, men det ger sig när han får bättre ork.

Det tog mig lite mer än ett år innan jag överhuvudtaget vågade galoppera på min häst utanför ridbanans staket, just för att det gick så hiskeligt fort. Så ge inte upp! :) Lycka till!

Att byta bett till ett pessoabett vid ett sånt här beteende är bara idiotiskt! Skaffa en tränare om du inte har det! Min häst har fortfarande svårt för galoppen, vill också köra upp huvudet men rusar absolut inte iväg, tvärtom nästan, han blir segare! Efter några fattningar söker han sig ner i en ganska låg form, vilket är helt okej eftersom han inte har styrkan och balansen ännu! Ta ut en tränare, om det inte hjälper så kolla igenom hästen för ev låsningar etc.. Träna galopp i skogen, på öppna fält och så vidare, "träng inte in" hästen på en liten volt om h*n inte är stark nog för det.

Och som josefinefreed säger, gör fattningar, sitt inte och älta galoppen länge utan bara fattning-några galoppsteg och sakta av igen, det hjälper hästen att stärka upp sig!

Lycka till! :)

Tömkör du hästen något? Jag fick rådet av min tränare att bygga upp galoppmusklerna via tömkörning först innan vi började öva galopp öht. Det var lite stökigt i början och volten blev väääldigt stor men efter några varv lugnade hon ner sig. Om du tycker det är läskigt att galoppera ute (vilket jag fullständigt förstår när det känns som att man inte har koll och det går jättefort), så prova i uppförsbacke. Givetvis inget man ska hålla på med så att det blir en vana, men det kan hjälpa dig att känna dig lite säkrare när du får stopp på hästen lättare, så att du vågar prova på plan mark sen. Kämpa på så ska du se att det löser sig!

Vad glad jag blir att så många engagerar sig. Jag har tömkört henne lite sporadiskt men ska börja med typ en gång i veckan. Vid galoppkommando drar hon gärna iväg på volten och brallar även några gånger ibland. Ska ta och kolla upp det där med låsningar, om inte annat kan det vara skönt för henne med lite massage.

Har inte läst de övriga svaren så jag vet inte om jag upprepar något. Men jag tror att skälet till att hon galopperar iväg i 190 är för att hon inte har ork och styrka till en galopp i lugnare tempo. För ju lugnare de galopperar ju mer styrka krävs det. Sen att hon även drar upp huvudet är yttligare ett tecken på att hon tycker att det är jobbigt.
Så träna på fattningar för att stärka och bygga muskler. Sedan även att galoppera över bommar är bra då hon blir tvingad till att lugna ner tempot lite.

De första gångerna jag gav min dam galoppkommando vid tömkörning pep hon till och hoppade in i galoppen med några bocksprång därefter. Jag kunde inte annant än skratta åt henne. Hon var bara så lycklig över att få galoppera :rofl: Efter några veckor med ett tömpass/vecka hade hon dock lugnat ner sig såpass att jag tom fick driva på henne.

träna endast galoppen på lina ett tag framöver, antingen longering inspänd lr allra helst tömköring! ta hjälp av en kunning om du inte själv kan.

*kl*
ett tips som jag använde mig av när min ridtravare drog i väg och inte ville lyssna dock i trav men även i galopp i början. För att få henne uppmärksam så gjorde jag en eftergift till 120% alltså fram med handen 30-40cm så att det blir en stooor skillnad. Hästen blir :eek: och saktar in en hundradels sekund. beröm.
fortsätt sedan jobba.
Så länge du inte är rädd så tycker jag att du ska ut i skogen och göra fattningar samt galoppera lite längre sträckor(inte km. typ 100m lite trav ny fattning osv.) för att få in flytet i galoppen. alltså takten och vanan. Bara några små tankar.

jag skulle skippa alla inspännings och hjälp tyglar om jag var du, d ger bara problem i slutändan! Fortsätt att träna galoppen så kommer huvudet sänka sig av sig själv sedan när hästen orkar mer!
Min travare var precis lika dan, hon rusade iväg med huvudet i luften i början, men det var för att det var minst jobbigt för henne,, nu efter mycket träning och mer muskler och kondis kan hon orka bära isg i en kort galopp och sänka huvudet!

Hade/har samma problem med mitt varmblod som du när det gäller galoppen. fast det är olika från dag till dag nu för tiden.

jag galopperar endast ute i skogen, tycker det är så otäck att galoppera på banan med henne. känns som att hon ska gå omkull i hörnen bara för att det går så fort. mne ute brukar jag trava och jobba mycket med henne i tempoväxlingar och sånt och efter ett tag fatta galopp.
Går det för fort så bryter jag av och travar lite och sen fattar jag galopp igen och efter någon stund brukar hon inse att det är lika bra att galoppera lungt annars blir det ingen galopp.
Sköter hon sig i galoppen brukar det bli en del långa sträckar så hon får springa av sig lite och sträcka ut.

har haft martingal på henne men det hjälpte inte så mycket, hon får upp huvudet ändå och kan nocka mig om hon vill det. vet inte om den är för stor åt henne kanske?

Det är skönt att höra att det finns fler med samma problem och att det faktiskt blir bättre, det ger förnyad energi att fortsätta träna. Pratade med en vän när vi red ut på långritt häromdagen och vi ska köra korta galoppsträckor och mycket tempoväxlingar, för när jag rider bredvid/strax bakom henne så går mitt sto hyfsat i galoppen. Fortsätta tömköra en gång i veckan och ska börja löshoppa henne lite regelbundet också. Hon är en pigg men ärlig häst och jag ångrar inte en dag att jag köpte henne, väldigt mysig både att hantera och att rida. Jag får ha tålamod så löser det sig väl så småningom:)

Jag orkar inte läsa igenom allas, men om du tänker efter att hon inte klarar av att galoppera i paddocken normalt, och inte i skogen. Du kanske, bara ett tips från mig, kanske ska öva på fattningar i skogen, så hon har utrymme, hålla igen och hålla tillbaka så hon lugnar sig, inte hjälptygel ,de lär inte hon eller du dig något av, men när du känner att båda galopperna börjar funka korrekt i skogen så kanske ud kan börja på banan MEN det är inte alltid h*n klarar av att galoppera i paddocken bara för att hon kan den sakta och fint i skogen. :)
Lycka till ( jag har utbildat travare och gör det just nu också, det går frammåt och det funkar )

Liknande trådar

Dressyr Hej! Ponnyn och jag deltog i en Pay N Ride, LC:1 för någon vecka sen, ju. Vi låg på 63,89, eftersom hon var spänd och taktade i alla...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·
T
Ridning Jag har nyligen börjat rida ett varmblodssto och behöver hjälp med upplägg för att börja utbilda. Det är just det att hon står mitt...
Svar
12
· Visningar
1 436
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur