Tur som en tokig!

Swat

Trådstartare
Måste bara få berätta om en händelse från gårdags kvällen...

Jag hade glömt att hämta posten ifredags och gick ner till brevlådan i går kväll. Väl där möter jag en häst som jag känner igen från en av granngårdarna.
Jag promenerar hem med hästen och möter två karlar på gården som förklarar att hästen smitit på väg in från hagen. Alla hade trott att han sprungit åt motsatt håll mot där jag bor, så "sökuppbådet" var ute och letade hästen i fel riktning.

På gårdsplanen står ett hästsläp och en av karlarna säger något i stil med "Kan inte du leda upp hästen i vagnen, så kan tjejerna komma iväg direkt när de kommer hem?" Naiv som jag bevisligen är :grin: så promenerar jag upp med hästen på "rampen" där den tvekar lite, men sedan följer den snällt med in. Mannen lägger dit bommen och stänger luckan. Jag knäpper fast hästen i den främre bommen i ett grimskaft som sitter där, klappar hästen och går ut.

Där står två tonårs tjejer och deras - gissar jag - mammor och ser ut så här:
:eek: :eek: :eek: :eek:

De förklarar att denna häst är otroligt svårlastad och att den slitit sej när de försökt leda fram den till släpet! Deras plan hade varit att - när de fångat hästen - backa in släpet mot stalldörren och sedan lasta hästen med hjälp av linor.
De hade till och med haft en "tränare" ute som hjälpt dem med övningar som skulle göra lastningen enklare, men dessa övningar hade inte fungerat så bra då hästen fortfarande var "rädd" för transporten. Tydligen även om den bara stod parkerad men hade luckan nedfälld.

Hur som hest så, ibland har man tur som en tokig!! :D Eller så är man bara korkat godtrogen helt enkelt ;)

/Swat

Sv: Tur som en tokig!

Detta är ett typexempel vad en människa kan påverka en häst.
De visste att hästen var svårlastad och var därmed spända och sände ut fel signaler. Du visste ingenting och hästen blev trygg med dig. Fantastiskt.

Jag har sett samma fenomen. En otroligt svårlastad häst, ägaren skulle bara gå på toa innan de satte igång, då tog en annan tjej helt sonika hästen och gick ombord hur enkelt som helst. När ägaren kom tillbaks så blev hon :eek:

Haha där ser man vad man ger ut för signaler när man 'vet' att hästen vanligen 'krånglar':D:rofl:

Detta har faktiskt hänt mig flera gånger.Min kompis köpte ett halvblodssto som "man var tvungen att lasta med linor" enligt ägaren sen 6 år tillbaka. Jag såg själv när fd ägarna lastade hästen när den hämtades hem,min kompis försökte utan linor utan framgång.Men jag kunde alltid leda den hästen rakt på transporten utan hjälpmedel.Hade även en liknande situation som din,Jag skulle lämna tillbaka en hund fråbn granngårn som hade rymt.Två småtjejer står och håller en häst utanför en transport.Ena tjejen gråter för att hon blivit trampad på tån.mamman är rädd för hästar.Jag erbjuder mig att lasta på hästen.Den går snällt på.Då kommer pappan och två bröder ut från stallet med linorm.Dom står bara och gapar.Hästen brukade dom få "vinscha" på genom att sätta fast hästen i ett rep och varan tre karlar som drog in honom.:eek:(vilket jäkla sätt att lasta på BTW:()
Jag tror att det handlar om att man inte förväntar sig trubbel,och då blir det inget.

Jag tycker du var hur duktig som helst! Men det är ju så som Monterose skriver, att har man ingen aning så tar man ofta som jag brukar kalla det "för givet" att hästen skall sköta sig - och det gör dem oftast. Ett typ exempel som jag var med om - som dock kunde gå riktigt illa av ren klanthet vill jag ta upp.

Jag skulle ut och promenera med min 2 åriga unghäst som jag bara haft en månad, han var helt ohanterad när jag fick honom men han skötte sig på exemplariskt rakt igenom att jag vissa dagar i hanteringen kunde glömma bort det. Det är ju jätte farligt, men jag tänkte mig helt enkelt inte för - och ibland lönar det sig faktiskt. Jag stod där med änderna fulla plus häst, så jag knäppte fast honom i gången och gick på toaletten och la sedan av mig allt för att glatt traska tillbaka till honom. När jag ser honom stannar jag i stallgången och gapar, han sitter ju fast i gången vilket jag inte hunnit träna det minsta och står helt lungt och väntar på rykten som han vet skall komma. Haha! Jag som spänt mig så fruktansvärt och undvikt att börja träna gången just för att jag var så orolig för den & där står han som om han alltid gjort det. Tänk vad sjukt! Hästen bråkade aldrig i gången någonsin efter det heller. Jag försökte "glömma" åter när en jätte stor lastbil skulle bröta förbi min oerfarna häst, och han gick snällt brevid mig där - samma häst . Det funkar till viss del, det ursäktar dock inte mitt klantiga beteende som denna gången faktiskt gick väl.

Fast jag är verkligen inte hästvan eller någon bra "häst-ledare" - har inte hållit på med hästar på 15 år! :D

Fast jag förnväntade mej iof inget annat än att hästen skulle knalla upp på släpet! Hanterade snarare den "stackars" hästen som en stor hund ;) typ "Tramsa inte! Nu går vi."

Men tankens kraft är större än vi förstår!!

/Swat

Det var ju bra att det gick bra, DEN HÄR gången. Men, jag hade nog aldrig gått på den grejen, med en häst jag inte känner. Leda "hem den" knackat på, ringt, talat med ngn ansvarig vid behov väntat tills ägaren eller annan kunnat komma och ta hand om den, eller ställa den i ledig box och vänta tills ägaren eller någon annan kunnat komma eller order att ta in annan häst som sällskap, eller släppa ut hästen i hagen. O ja. Helt OK för mig. Det har jag gjort många gånger och det gör jag än idag, om jag hittar en häst på enskild promenad. Men att från det, lasta en helt främmande häst, ensam? Nej, nej nej...

Vad hade du sagt, om hästen nockat dig med huvudet, så att du krossat en halskota och fått en bestående ryggmärgsskada, som jag har eller sparkat av dig ett ben, eller en arm - och männen bara sagt... "Ja, men det är sånt man får tänka på när man hanterar en häst. Det är ju sånt som kan hända. Det är inte vårt ansvar...."

Bara en tanke, så att inte alla som träffar en häst på vägen, får för sig att göra likadant.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Vissa människor har bara DET som djur gillar. Kanske är du en av dem. Jag har en kompis som, vad jag sett iaf, är otroligt bra med djur.
När hon var med mig i stallet och jag var hundvakt (skulle bara fylla på mat och vatten en dag i hundgården, inget avancerat), hunden råkade se sin chans när jag tog ett steg ifrån grinden (hon stannar alltid snällt vid sin matskål och väntar, men inte denna dagen, hade ju varit instängd hela dagen). Hunden var skitglad för att hon fick komma ut och sprang i full fart runt på gården. Jag sprang efter och försökte stoppa henne. Gick ju sådär :angel: Hon sprang förbi mig och andra varvet hon sprang förbi mig sprang hon mot min kompis håll, som ställde sig i vägen och hunden bara la sig vid hennes fötter. Sen gick hon snällt med mig in i hundgården igen.

Jag såg nog ut ungefär som hästägarna. :eek: :p

Du har självklart rätt!

Men när man inte är särskilt hästvan, hästen fram tills själva lastningen gått som en stor hund i mina hasor och "grannen" ber mej... så antog jag - naivt nog - att lastningen inte skulle vara något problem alls.
För man ber ju knappast en främmande person lasta en svårlastad häst!?! :cool:

Nästa gång - om det nu skulle hända något liknande igen - kommer jag dock tänka mej för både en, två och tre gånger!

/Swat

Detta har även hänt mig en gång!!
Jag och en kompis var ute och red och red precis förbi ridhuset.
Då kommer det en häst springande i full fräs mot oss lös. (detta är ganska nära en stor 70 väg) så vi var ju tvungna att försöka få tag på hästen. vi blockerar från varsitt håll med våra hästar och rider sedan närmare och närmare så att vi är tillräckligt nära för att kunna hoppa av och fånga den .
Min kompis tog den lösa hästen och jag tog våra och började gå upp mot ridhuset. då kommer det en tjej springades och vi frågar om det är hennes häst och jo det var det ju. Säger att dom skulle lasta och han hade slitit sig.
Min kompis frågar om dom vill ha hjälp och tjejen säger visst.
Min kompis tar hästen och bara knallar rakt på transporten sätter fast den och stänger. Efteråt visade det sig att dom försökt lasta i 2 timmar.:eek:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 159
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 816
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama