Hej!
Min ena dressyrhäst har också tuppspatt. Han har blivit opererad för det två gånger. Vid första operationen tog de bort den laterala tåsenan. Konvalecens tot 6 veckor. Efter detta blev han lite bättre men inte mycket. Efter ett år blev han opererad för andra gången. Då tog de bort en hel muskel i benet på honom. Nu har det gått ca 3 månader sedan sista operationen och nu syns det knappt över huvudtaget. Tuppspatt är ju en rörelsestörning, typ som att vissa människor har tix i ögat. Vid första operationen tog de bort kopplingen mellan benet och tix-muskeln och vid den andra operationen tog de helt enkelt bort muskeln som hade ryckningar.
Det jag ville komma fram till är att du visst kan tävla med en häst med tuppspatt. Sepciellt om det är som på din då det bara syns under uppvärmningen. Det dommarna gör är att om att hästen "tuppar" drar de ner poängen för just den rörelsen där det syns. Som på min drog de endast ner på den ökade skritten. Han tävlades med segrar på över 70% i LA:6an och gjorde starter i MSV på nästan 65% när tuppspatten var som värst (innan operationen)
Han opererades av P*** B**** på ATG i Malmö. De gjorde verkligen ett fantastiskt jobb
De rekomenderade mej att ge min häst mycket B-vitaminer samt magnesium eftersom det verkar muskelavslappnande.
Så tuppspatt kan opereras, och det behöver absolut inte betyda slutet på någon hästs karriär!!
Så lycka till med din häst och om du har några frågor så är det bara att fråga!
//Kaja