Tuppspatt, går det?

D

dream reality

Min blivande foderhäst har jag just fått reda på har tuppspatt och att man inte får tävla dressyr med det? Det är just det jag vill göra med hästen som jag i övrigt älskar. :cry:
Det syns bara i uppvärmningen, när han väl är igång så går han helt rent. Kan man tävla lite lätt med denna häst? Han har haft det förmodligen hela livet och nu är han 8 år. Ägaren säger att operation är inte äns att fundera på. :(

Sv: Tuppspatt, går det?

Man får tävla med tuppspatt. Det som kan hända är ju att hästen får sämre poäng om den "spattar" under ritten. Utblåst blir man ju bara om hästen är halt.

Vilket betyder att om han inte visar något så är det inga problem? :)
För det gör han ju inte så länge man har värmt upp honom ordentligt :idea:

Hej!

Min ena dressyrhäst har också tuppspatt. Han har blivit opererad för det två gånger. Vid första operationen tog de bort den laterala tåsenan. Konvalecens tot 6 veckor. Efter detta blev han lite bättre men inte mycket. Efter ett år blev han opererad för andra gången. Då tog de bort en hel muskel i benet på honom. Nu har det gått ca 3 månader sedan sista operationen och nu syns det knappt över huvudtaget. Tuppspatt är ju en rörelsestörning, typ som att vissa människor har tix i ögat. Vid första operationen tog de bort kopplingen mellan benet och tix-muskeln och vid den andra operationen tog de helt enkelt bort muskeln som hade ryckningar.

Det jag ville komma fram till är att du visst kan tävla med en häst med tuppspatt. Sepciellt om det är som på din då det bara syns under uppvärmningen. Det dommarna gör är att om att hästen "tuppar" drar de ner poängen för just den rörelsen där det syns. Som på min drog de endast ner på den ökade skritten. Han tävlades med segrar på över 70% i LA:6an och gjorde starter i MSV på nästan 65% när tuppspatten var som värst (innan operationen)

Han opererades av P*** B**** på ATG i Malmö. De gjorde verkligen ett fantastiskt jobb :bow: :bow:

De rekomenderade mej att ge min häst mycket B-vitaminer samt magnesium eftersom det verkar muskelavslappnande.

Så tuppspatt kan opereras, och det behöver absolut inte betyda slutet på någon hästs karriär!!

Så lycka till med din häst och om du har några frågor så är det bara att fråga!

//Kaja

Hej!

Min ena dressyrhäst har också tuppspatt. Han har blivit opererad för det två gånger. Vid första operationen tog de bort den laterala tåsenan. Konvalecens tot 6 veckor. Efter detta blev han lite bättre men inte mycket. Efter ett år blev han opererad för andra gången. Då tog de bort en hel muskel i benet på honom. Nu har det gått ca 3 månader sedan sista operationen och nu syns det knappt över huvudtaget. Tuppspatt är ju en rörelsestörning, typ som att vissa människor har tix i ögat. Vid första operationen tog de bort kopplingen mellan benet och tix-muskeln och vid den andra operationen tog de helt enkelt bort muskeln som hade ryckningar.

Det jag ville komma fram till är att du visst kan tävla med en häst med tuppspatt. Sepciellt om det är som på din då det bara syns under uppvärmningen. Det dommarna gör är att om att hästen "tuppar" drar de ner poängen för just den rörelsen där det syns. Som på min drog de endast ner på den ökade skritten. Han tävlades med segrar på över 70% i LA:6an och gjorde starter i MSV på nästan 65% när tuppspatten var som värst (innan operationen)

Han opererades av P*** B**** på ATG i Malmö. De gjorde verkligen ett fantastiskt jobb :bow: :bow:

De rekomenderade mej att ge min häst mycket B-vitaminer samt magnesium eftersom det verkar muskelavslappnande.

Så tuppspatt kan opereras, och det behöver absolut inte betyda slutet på någon hästs karriär!!

Så lycka till med din häst och om du har några frågor så är det bara att fråga!

//Kaja

:bow::bow: TACK :bow::bow:
Lite hopp mitt i mörkret :)

Hehe! det var så lite så:laugh:
Jag trodde aldrig att jag skulle få tävla min häst igen. Han lyfte benet nästen en halvmeter upp i luften i varje steg och de sista månaderna kunde men även se det i traven...:cry:
En viktig sak om man har en tuppspatthäst, är att man ska inte låta den vila, alltså ställas av. Då kan det bli sämre. En vilodag i veckan är ok enligt veterinärerna som jag har pratat med, men helst inte mer.

Lycka till!:D

Bra att veta, som det ser ut nu kommer han ridas 6 dagar i veckan och promeneras 1 dag så det blir säkert bra :D

Vad kostar en sådan operation. Såg en kanonstammad häst som såldes billigt på grund av just detta. Nu ska jag förvisso inte ha någon mer häst men ändå. Hästen i fråga står inte i sverige så det blir väl svårt att få en försäkring att ta det :p

Är inte riktigt säker på vad min hästs operationer kostade men sammanlagt kanske 50 000. Försäkringen täckte båda. Dock vill jag ju inte rekomendera någon att köpa en häst med tuppspatt. Det finns inga garantier för att någon operation fungerer utan det är individuellt. Jag kommer i alla fall aldrig köpa en häst som har tupp-tendenser. Jag köpte min som tvååring och då syntes ingenting. Dock fick jag veta att hans mamma hade tuppspatt. Hade jag vetat det jag vet i dag, när jag köpte honom för sex år sedan, hade jag aldrig köpt honom.

Så om du vill ha en tävlingshäst - köp en "frisk". Om du vill ha en läromästare och inte vill tävla - då är det ju självklart en helt annan sak. Så ser jag det i alla fall;)

//Kaja:)

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt jag ska inte ha någon mer häst och skulle jag ha det skulle jag inte köpa mig på en defekt medvetet :D Men det var intressant att veta :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V