Tuppkam...

Araminta

Trådstartare
har jag hört talas om i hästkretsar flera gånger nu, vad är det för något? Har hört att det är någon form av medicin men mot vad?

Högst tacksam för svar!

Sv: Tuppkam...

Smörjande som injeceras i leder på hårt tränande hästar eller hästar m utslitna leder. Ersättning för ledvätska, utvinns från bl.a. tuppkammar!

Smörjande är lite förenklat, det verkar även ha ngn typ av antiinflammatoriskt effekt o hjälper till att normalisera en sjuk led.
PL

förr födde kronfågel upp dessa tuppar som fick offra kammen och livet.
nu tror jag att det finns andra sätt att ta fram liknande produkter.
En av de första hästar som provade medlet var en travhäst som var färdig med travbanan.
Resten är historia då hästen hette Ego Boy

Det finns idag både syntetiskt o naturligt.
Obs tupparna får inte offra livet för detta utan det är ett sätt att utnyttja slaktavfall.
PL

Smörjande är lite förenklat, det verkar även ha ngn typ av antiinflammatoriskt effekt o hjälper till att normalisera en sjuk led.
PL

Antiinflammatoriskt är väl att ta i i överkant...? vilket LM avser du?
Förenkla... ja, är inte det det bästa sättet att nå fram med kunskap? :)

*kl*

Och det finns tydligen i pastaform nu också.

Jag vet att man inte direkt har påvisat ngn antiinflammatorisk effekt men en av världens främsta ledforskare har framfört åsikten att det måste finnas ngn sådan bla med tanke på effekten vid allmänbehandling. Detta under veterinärmötets ledtema för några år sen.
PL

förr födde kronfågel upp dessa tuppar som fick offra kammen och livet.
nu tror jag att det finns andra sätt att ta fram liknande produkter.

Det föds fortfarande upp tuppar med jättekammar för läkemedel.
Dock är det inte Kronfågel som håller i det (även om deras lokaler och personal hyrs ut för att genomföra tuppslakten)

Jag vet att man inte direkt har påvisat ngn antiinflammatorisk effekt men en av världens främsta ledforskare har framfört åsikten att det måste finnas ngn sådan bla med tanke på effekten vid allmänbehandling. Detta under veterinärmötets ledtema för några år sen.
PL

Hmmm... *försöker aktivera min hjärncell*...
Använder man annan produkt :angel: så kan man få den antiinflammatoriska effekten... har jag hört... men inte av ledinjektion av "tuppkam" :angel:

Och detta vet ni absolut??
Källa??

Jobbar ni själva på dessa företag så att ni har direkt information??

Anledninge till min fråga är att jag är ofantligt trött på alla dessa hörsägner som vandrar...

Jag tror också att odugling framför en myt. Alla slakttuppar har slör som man kan använda . Att avla fram djur med extra mkt slör skulle kunna vara meningsfullt men inte att bara ta vara på slöret o slänga resten.
PL

Jag tycker bara att de tlåter så fullkomligt osannolikt att ta kammarna och kasta tupparna??

Men å andra sidan har jag aldrig jobbat på slakteri..

Jag tror också att odugling framför en myt. Alla slakttuppar har slör som man kan använda . Att avla fram djur med extra mkt slör skulle kunna vara meningsfullt men inte att bara ta vara på slöret o slänga resten.
PL

Jag arbetade för företaget innan och har själv jobbat med att köra "avfallet" till minken under tuppslakt.

Ett farmacia (heter det så?) företag hyr in slakteriets lokaler och Personal ca. 4 gånger / år. Dessa tuppar som slaktas under de helgerna har inget annat syfte än att utvinna kammen.

EDIT: Blev trotts allt osäker och frågade min sambo (som även han jobbar på samma företag men är högre uppsatt och därmed mer insatt), och även han säger att de rena tuppslakterna då Kronfågels slakterier hyrs in enbart är för kammens skull, Kronfågel utvinner inte kött från såpass gammla djur, Kronfågel själva har dessutom inget med dessa slakter att göra. De hyr enbart ut sina lokaler.

Vad som händer med kammarna på de fåglar som går till livsmedelsslakt vet jag däremot inget om, ska be sambon att ta reda på det.

Senast ändrad:

Antiinflammatoriskt är väl att ta i i överkant...? vilket LM avser du?
Förenkla... ja, är inte det det bästa sättet att nå fram med kunskap? :)

Min ponny har fått diagnosen hasledsinflammation och veterinären gav mig tre alternativ till behandling, kortison, antiinflammatorisk medicin och TUPPKAM...så visst måste det vara antiflammatoriskt det också!:angel:

att vi slaktar vissa djur för mat och läkemedel är ju inget konstigt.
70% av den fisk som trålas i haven blir djurfoder eller slängs.
värphönsen blir inte heller livsmedel nuförtiden.

har för mig att man ge korison och tuppkam samtidigt, är det bra att ge båda samtidigt eller är det kaka på kaka.

glukosamin är det skaldjur eller hajbrosk? är det någon som vet vad det utvinns av.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
361
Senast: slant98
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 457
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden