Tuppkam och Butta?

S

sthlm23

Vad innehåller de egentligen, och vad gör de för nytta? Jag har aldrig haft en skadad häst så jag vet faktiskt inte.

Tuppkam heter egentligen hyaluronsyra (tror jag :o) och är ett ämne som man utvinner ur tummens kam. Nuförtiden kan man framställa det syntetiskt. Det används för att "smörja" leder.

Butta är smärtstillande och antiinflamatoriskt (tror jag)

Aha, tack för svar. Så om en häst har ledinflammation kan man ge den butta för att dämpa inflamationen och tuppkam för att smörja leden (är det som ledvätska då, det smörjer ju?).

Ibland när jag hört om dessa två mediciner får jag en känsla av att de mer dämpar symptomen än tar bort själva problemet. Men jag verkar ha fattat fel. Inte helt ovanligt! :o

Som min veterinär sa: man hjälper naturen en bit på väg, men det som egentligen läker skadan är vila.

Butta o tuppkam (som ofta även kombineras med kortison, som ju är antiinflammatoriskt) hjälper ofta hästen att tillfriskna från en ledinflammation. Tuppkam o kortison sprutas direkt i leden, medan Buttan äts.

Behandlingen hjälper ofta till att faktiskt läka ut den aktuella inflammationen, men då det i mga fall finns en bakomliggande anledning till att hästen får problem med lederna kommer inflammationerna tillbaka om man inte kan hitta vad som utlöser det hela (vilket kan vara allt ifrån felaktig ridning till en skada någon annan stans som kanske inte upptäckts) och kan åtgärda det.

Sedan finns det ju gott om hästar som får en eller två ledinflammationer i sitt liv som ingen riktigt vet vad de beror på. Hästen behandlas o sätts igång försiktigt o sedan får den inte mer problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka