Såg du ordet kacklande i de inläggen? Kacklandet nämndes i ett senare sammanhangHur ska du ha det?
Du började ju med att skriva såhär:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg du ordet kacklande i de inläggen? Kacklandet nämndes i ett senare sammanhangHur ska du ha det?
Du började ju med att skriva såhär:
Jag har märkt precis samma sak på precis samma typ av arbetsplats som du nämner. Det var dock bara just de medelålders kvinnorna som kvittrade lyckligt över att det kom en MAN in i personalstyrkan, vi yngre såg honom som vem som helst så förhoppningsvis är det på väg bort.
Tillåt mig fnysa en liten aning. Det är ju inte direkt så att feminismen är nyuppfunnen. Men att generalisera över medelålders kvinnor tycks aldrig kunna gå fel.
(Ja, jag är lite vrång över de egenskaper jag verkar få stå ut med att tillskrivas som kvinna på snart 50.)
Jag kan ju ta ett litet exempel från en av mina yngre kvinnliga kollegor. -Det spelar ingen roll om killen tjänar mycket mera. Vi tjejer kan ju i alla fall se till att det är vi som använder pengarna Sagt med ett ett kokett fnitter.![]()
![]()
Var det ett svar på mitt inlägg? ?
Det handlar nog om grupptryck och att få vara med i gruppen.Varför känner kvinnor igrupp alltid ett behov av att agera hönsgård?
Anledningen till att åldern kändes värd att påpeka var just att jag hoppas att synen från vissa kvinnors håll som en önskvärd tupp i hönsgården är på väg att försvinna. Det är också enbart på en arbetsplats jag upplevt detta och jag upplevde inte att jag generaliserade eftersom jag i nästa andetag berättade att männen var lika goda kålsupare som kvinnorna när det kom till att sprida dålig stämning.
Om det inte framgick så har dålig ledning har varit den gemensamma faktorn för de arbetsplatser jag jobbat på där det förekommit skvaller, skitsnack och intriger. Inte könsfördelning eller ålderssammansättning. Jag har jobbat tillsammans med oerhört kompetenta personer ur alla ålderskategorier som tillhört båda könen - och jobbat med riktiga klappträn av alla sorter också.
Insåg ju det när jag såg fortsättningen, precis när jag postat.Nix, det var ett svar i diskussionen om att män skulle ha några slags biologiska ledaregenskaper.![]()
Tyvärr tror jag att den fromma förhoppningen inte håller. Jag tycker mig märka att det kommer en hel del märkligheter även ur yngre munnar.
Jag önskar verkligen att jag trott på att det skulle vara utdöende fenomen.
Jag surade en aning bara för att jag ibland känner att det är skottpengar på medelålders kvinnor. Då har en inget att tillföra. Suck
Om det var genetiskt betingat, hur förklarar du då de samhällen som har arrangerats på annat sätt?
Hur ska jag vara mer specifik för att du ska kunna förklara ditt eget påstående?Om jag ska kunna ens försöka ge en förklaring så måste du ju vara mer specifik. Men generellt så finns det alltid olika biologiska mekanismer som står mot varandra (t.ex egoism och altruism) och tar sig olika uttryck i olika miljöer. Din fråga låter ungefär som "om det är genetiskt betingat att föredra sockrig och salt mat, varför äter vi inte bara det?".
Har du något svar på det du citerade är jag fortfarande intresserad.
Mindre undantag är nog en underdrift. Kruxet är att mycket historieskrivning har gjorts ur västerländska patriarkala ögon. Det finns och har funnits samhällen som har arrangerats väldigt annorlunda (där t ex kvinnor står för ägande, matrilinjär arvföljd osv). Kolonialismen har definitivt bidragit till att utöka det patriarkala systemet (som vi känner det) geografiskt. Vilket talar emot din teori.Så män har inte överväldigande setts genom ledare genom tid och rum med möjligtvis mindre undantag? Vad stödjer du det på?
Såg du ordet kacklande i de inläggen? Kacklandet nämndes i ett senare sammanhang
Hur ska jag vara mer specifik för att du ska kunna förklara ditt eget påstående?![]()
Mindre undantag är nog en underdrift. Kruxet är att mycket historieskrivning har gjorts ur västerländska patriarkala ögon. Det finns och har funnits samhällen som har arrangerats väldigt annorlunda (där t ex kvinnor står för ägande, matrilinjär arvföljd osv). Kolonialismen har definitivt bidragit till att utöka det patriarkala systemet (som vi känner det) geografiskt. Vilket talar emot din teori.