(Svarar Sedna, men spinner sedan vidare lite allmänt så ber om ursäkt för kommande roman)Det var inte i ett annat sammanhang, det var när du förklarade det citerade inlägget. Kacklandet återknyter till hönsgård. Vilka kacklar om inte höns?
Men vi behöver inte älta det, trist bara med en så föraktfull inställning till kvinnor i grupp.
Fast jag relaterade inte det ena till det andra, jag skulle väl ha skrivit chattrande instället om det är ett bättre ord men kan inte riktigt stava till det (eller så känner inte paddan till ordet)
Grejen är att jag inte anser att jag har en föraktfull inställning till kvinnor i grupp, jag anser att det är jobbigt med förmycket chatter och jag drog kanske som många andra en parralel mellan "tuppen i hönsgården" med en människa som provar styra upp ett rum med, vad denne anser vara, i övrigt högljudda människor som talar i mun på varandra.
Och att det nu i inledande inlägg refererades som att gruppen är kvinnor och att den människan som provar styra upp situvationen är en man.
Något som jag alltså inte håller med om eftersom denna människa alla gånger skulle kunna vara jag oavsett om gruppen enbart är kvinnor, blandat eller enbart män. Jag förstår i te grejen med att dra på sig offerkoffan och säga att "en man gör alltid så" varför säger man då bara inte nej eller stopp och belägg då på en gång om man tycker att någon oavsett kön gör något som man inte tycker passar(nu förutsätter vi att det handlar om situvationer där man faktiskt närvarar och där inget olagligt försegår)?
Att det finns stereotypa könsmönster som vi alla borde jobba aktivt för att motverka tror jag de är få som protesterar emot även om vi har olika åsikter om exakt vad det är som ska arbetas bort. Att män ha en benägenhet att vilja ta ledande roll i en grupp kvinnor är ju bara möjligt om kvinnorna faktiskt accepterat detta men jag undrar hur många som faktiskt i frågasatt när en man "ställt sig upp och prova inleda ordning" och som dessutom sedan också fått ett negativt svar tillbaka. Jag har ställt mig upp i den situvation (före någon man dock) och har aldrig bemötts negativt av någon. Jag skulle ju va naiv om jag trodde att min erfarenhet är det ända alternativen, självklart har kvinnors insitivtagande om ledarskap mottagits negativt men jag undar hur ofta det händer i nu tid, just i situvationen som nämns i inledningen när en kvinna stället sig upp och tar ledarskapet inför en grupp med majoriteten kvinnor?
Men det är helt och hållet min tolkning och åsikt gjord på mina erfarenheter.