Tunna sulor

T

tja

Ni som har erfarenhet av stora tunga hästar med tunna sulor kan väl dela med er av er erfarenhet. Anv ni sulor året runt eller bara i perioder alt inte alls? Finns det nått man kan göra för att förebygga förutom noggrann hovvård och bra foder? Min har fått blödningar i ena framsulan med risk för att utveckla hovböld. Orsaken är förmodlingen knölig hage när det blev kallt och denna bedrövliga höst med lera överallt!!!:smirk: Tacksam för svar

Sv: Tunna sulor

Har ingen stor och tung häst men har en häst med känsliga sulor, och han har fått silikon som man sprutar på sulan och fastnar där. Allså det sitter inte mellan skon och hoven, utan klistras fast direkt på sulan och den är mjuk och sviktande. På så sätt kan strålen få sticka ut som vanligt! Fungerar toppen och min häst trivs väldigt bra med det! Fråga din hovis!:)

Är det typ en silikonplatta som klistras fast på sulan och den lossnar inte i all lervällig (som finns i min hage)? Berätta gärna mer och ger du nått kosttillskott för att göra sulan tjockare. Idag ger jag Hoof Aid för att stimulera hovtillväxen men jag vet inte om det påverkar sulan. Fler förslag?

*Knapplån* Jag har en som var in i bombsingens sulöm länge. Bytte hovslagare och problemen försvann på en gång. vi sänkte trakten och verkade ner honom ordentligt. Jag antar att hästen med den gamla verkningen la mkt tyngd fram på hoven där sulan är närma marken. När vi sänket trakten så flyttade han bak vikten till den mer tåliga trakten.
Hade varit intressant att veta om fler har gjort liknande upptäckter.

min erfarenhet är att ju mer hästen går med sulor etc ju dåligare blir dens egna sulor....

satsa på att stärka dom istället och undvik stenig/knölig mark. det finns mkt man kan smöra på, tex keratex. viktigt med rätt skoning och näring också.

Min häst har väldigt bra hovar, speciellt för att vara fullblod, men på vintern eller ja, regnperioden, så blir de extremt dåliga. Hovslagaren kan knapt fila på dem utan att det blöder. Hon går med sulor när det är för geggigt ute, utan något under (alltså silikon eller sånt). Funkar kalas. Förra veckan tog han bort på bakhovarna, och hon knallar på så fint så!

Han pratade om någon ny spray som har kommit som man kan köra på sulorna, det stärker, kan forska mer i det (eller så frågar du din hovslagare).

Har även fått ta jodopax i sulorna för att stärka dem (obs inte ofta, bara då och då).

Sen vet jag inte, men b-jäst är väl bra för hovarna?

Är det typ en silikonplatta som klistras fast på sulan och den lossnar inte i all lervällig (som finns i min hage)? Berätta gärna mer och ger du nått kosttillskott för att göra sulan tjockare. Idag ger jag Hoof Aid för att stimulera hovtillväxen men jag vet inte om det påverkar sulan. Fler förslag?

Nej, det är ingen platta utan mer som en kräm som sprutas ur en sådan där grej man tätar fönster o sånt med (vet ej vad det heter :confused:) det fördelas ut i hoven på det sätt man vill ha det (över strålen eller ha strålen fri, eller hur tjockt lager man vill ha) och så stelar det jättesnabbt och sitter lixom fast i sulan. Det lossnar inte i lerhagar utan sitter på jättebra. Fördelen är att man kan hålla strålen ren och torr och man får inget tryck på strålen som en sula som sitter mellan skon kan ge. Detta är någon nytt som fungerar jättebra! Det blir lite mjukt samtidigt som det skyddar.

Min hovis kommer imorgon så jag kan fråga efter namnet på silikonen..

Jag ger även min häst något som heter Farriers Formula som min veterinär har rekomenderat. Det är ett mineralfoder och min häst tycker det är jättegott!

*Knapplån* Jag har en som var in i bombsingens sulöm länge. Bytte hovslagare och problemen försvann på en gång. vi sänkte trakten och verkade ner honom ordentligt. Jag antar att hästen med den gamla verkningen la mkt tyngd fram på hoven där sulan är närma marken. När vi sänket trakten så flyttade han bak vikten till den mer tåliga trakten.
Hade varit intressant att veta om fler har gjort liknande upptäckter.

Ja! vi har gjort samma upptäckt på min häst. När man tittar på honom på stallgången, ser det ut som han har låga trakter men när man tittar på röntgenbilderna så har han för höga trakter. Detta har gjort honom sulöm då han gick med dubbelslående slag och på så sätt blev öm i sulan i tån. Precis som du skriver.
Vi håller på att succesivt jobba bort det då vi inte vill ändra för mycket på en gång.

Vi såg det som ett akutfall och ändrade faktiskt bara tjoffs rätt av på en gång.:crazy: Lättnaden i hästens ögon var underbar att skåda :love:

Vi såg det som ett akutfall och ändrade faktiskt bara tjoffs rätt av på en gång.:crazy: Lättnaden i hästens ögon var underbar att skåda :love:

Hoppas att jag får se de ögonen hos min häst imorgon efter skoning!
:( stackarn...

Fick diagnosen strålbenshälta för 2 år sedan och att trakten skulle upp! Så fel det kan bli! Stackarn! Det konstiga är att det ser ut som han har låga trakter. Gjorde det på din oxå, eller var han hög i trakten för ögat?

Vill ni ta kort på hur era hästar ser ut i hovarna, höga resp låga trakter? Jag har en toppen bra hovslagare som jag INTE byter ut (han samarb med ATG) och analyserad foderstat. Jag vill lära mig MER om detta ämne - ös på!!!!!

Nu har jag redan glömt av vad silikonet heter, men det heter nåt med Equi-pro, Equi-Plast, eller nåt...
Dyrt är det, men jättebra!

Japp, jag har en häst med samma probem som din. Stor, tung o öm i sulorna. Fick hovböld förrra sommaren efter det fick han hela sulor. Men, jag var inte riktigt nöjd med dessa då de sviktade väldigt och nötte på sömmarna = tappskor = mindre o mindre att spika söm i och det blev en dålig spiral av det hela. Han har oxå lite blödningar innanför sulan på fram.

Så, i sommar, när det torkat upp ute, ska hovis prova sånt där silikon som jag tror det är Lindsen menar. Men, jag har fattat det som att det ska vara ett nät oxå som läggs i hålrummet (trakten fri) sedan tar man det där silikonet som ska härda det hela (eller omvänd ordning). Hovis undviker sulor om det är lerigt ute.

Jag har förvisso ingen stor och tung häst men väl en med väldigt tunna sulor... Jag blir galen på alla tappskor som blir av detta, så silikonet låter väldigt intressant.
Han har även haft en sko med "spång" men det funkade bara sådär, blev det för mkt lera, jord mmsom fastnade under så blev det tryck av det = öm...

Sucka.

Flappskor???!! berätta mer!

Jag har förvisso ingen stor och tung häst men väl en med väldigt tunna sulor... Jag blir galen på alla tappskor som blir av detta, så silikonet låter väldigt intressant.
Han har även haft en sko med "spång" men det funkade bara sådär, blev det för mkt lera, jord mmsom fastnade under så blev det tryck av det = öm...

Sucka.

Flappskor???!! berätta mer!

Ett mycket bra alternativ är flappskor,somliga tror att det är endast som sjukbeslag som det andvänds,men så är det inte.
Jo ..Flappskon fungerar som ett Charlierbeslag eller tåsko med sula.Man fäster en sko där skänklarna är bortkapade,endast delen med sömmhålen finns kvar,på en sula.Så att bakre delen är lös eller "flappande" Penslar man på med trätjära eller Koppar oxid "blåsten",eller andvänder tjärdrev i strålfårorna så blir det jätte bra.Dom problemen du beskriver tror jag att det skulle bli hjälpta av flappskor.

Men med flappsko borde det väl bli samma slitage på sömmarna som med en vanlig sko och vanlig hel sula?

Hästen är stor och tung och den hela sulan jag hade i sommras måste ha sviktat och nött på sömmarna för han har aldrig haft så många tappskor som då.

Ja visst blir slitaget på sömmarna lika som med vanliga skor.Men att den skulle tappa skon för att sömmarna slits ner är inte riktigt,då är ju skon utsliten också.Sömmhålen i skon är koniska samma form som sömmen,så den kan sitta så länge skon inte är helt utsliten.
Jag har inte skott någon XXL häst med flappskor,men skulle inte tro att det är någon större skilnad.
Om sulan inte är ordentligt fastsatt,då kommer den att lossna rätt så fort,men det gäller alla typer av hovbeslag.

Näe, skon var ny med nya sömmar. Men, som jag sa, den sviktar ju och det blev väl för mycket för sömmen. Man kunde se att det blev större och större hål i hovväggen runt sömmen, sen kröp de ur, en efter en.

Stor tung häst kanske påverkar. Även snösulorna sitter sämre än vad de har gjort på mammas islänningar.

Liknande trådar

Hästvård Har en känslig ponnytant med halvtaskig hovkvaliteé. Med hjälp av bra foderstat och hovvård lyckas jag hålla det i schack. Varje vinter...
2
Svar
22
· Visningar
12 798
Senast: clubman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka