Tunn shettis

M

McKikki

Har aldrig stött på problemet innan men shettisstoet ca 17 år gammal i vårt stall är väldigt tunn. Hon får fri tillgång på hösilage ute och fri tillgång på torrhö inne + 1/4 liter Racing Progress/dag. Hon är avmaskad och har nyraspade tänder.3-4 gånger i veckan är hon ute på promenad med skaklar som en bob med en treåring på sitter fast i bakom,inga jättepromenader eller högt tempo eftersom mamman är gravid i 7:e månaden.
Vad kan man ge för att få upp henne i hull? Luzern? Risk för fång? Hjälp! :bow:

Sv: Tunn shettis

Antingen är erat grovfoder proteinfattigt eller så är det nåt som gör att den inte kan tillgodogöra sig näringen... ELLER så får den, trots fri tillgång, inte i sig så mycket pga rangordningen i hagen eller så.
Eller nån kombination av dessa.

Finns det analys på grovfodret?

Har aldrig stött på problemet innan men shettisstoet ca 17 år gammal i vårt stall är väldigt tunn. Hon får fri tillgång på hösilage ute och fri tillgång på torrhö inne + 1/4 liter Racing Progress/dag. Hon är avmaskad och har nyraspade tänder.3-4 gånger i veckan är hon ute på promenad med skaklar som en bob med en treåring på sitter fast i bakom,inga jättepromenader eller högt tempo eftersom mamman är gravid i 7:e månaden.
Vad kan man ge för att få upp henne i hull? Luzern? Risk för fång? Hjälp! :bow:

Jag tycker att ni ska kolla värderna på höt/ensilagen och sen ge lusern ocg groov. Det har hjälpt på de hästar som jag har varit i kontakt med.

Ett racing foder(som jag antar är för tävlingshästar) är vel kanske inte det bästa att ge henne. Utan byt till nårot proteinrikt.

Men nu vet jag inte vad det fodret hon får innehåller.

Men jag rekomenderar Groov och Lusern. Och kolla värderna på höt!

Hade nästan samma problem själv med våran shettis.

Det visade sej troligen bero på vassa tänder, så nu är den raspad och har gått upp i vikt.

Men det går så långsamt tycker jag:crazy:

Den får i princip fritt med hösilage och sedan 1 kg groov + lite betfor som jag blötte upp till en gröt.
Men den är inte så stor i maten, iaf inte grovfodret.
Fast jag har problem med detta att mäta upp vikt på blött grovfoder... Därför får hon kanske lite mer än hon orkar.

Men, det går åt rätt håll iaf!:)

Men som någon skrev, du kanske kan komplettera med lucern strå...

Senast ändrad:

har ni varit på klinik och fixat tänderna ?

sist jag va inne med min ena shettis sa veterinären att det är oehört svårt att komma åt tänderna längst in på en shettis.

det är ingen fara att ge lusern (i rimlig portion, enligt min vet.), det är ju ett grovfoder i sig, jag ger mina det (att "gömma" mineralerna i) + fri tillgång på hösilage. hade en shettis som hade curshings syndrom (stavning ?) hon hade svårt för att hålla hullet. ponnyn har inga andra "problem" ?

OM du är orolig för fång så är det hastiga foderbyten/förändringar i foderstaten som du bör vara mest försiktig med.
Sen är det faktiskt INTE proteinet som utlöser fång, utan kolhydrater. Du behöver alltså inte alls vara orolig för att fodra med fodermedel med högt proteininnehåll.
Lusern är ett utmärkt alternativ att lägga till när det behövs mer hull. Det är ju proteinrikt och grovfoder (om än väl ner-malt och ihoppressat, i pelletsformatet...), så om du bara inför det successivt så kan du ge så mycket du vill av det, om hon bara äter det.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 321
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 049
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka