Tunn omusklad unghäst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare millis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 656
M

millis

Hej!
Vad ger man en unghäst 5-6år som har svårt att sätta muskler och ser tunn ut. Rids ca 5dgr/ vecka.
Hon får nu ca 10-12kg hösilage. Har ingen analys då detta tydligen är svårt eftersom varje "bal" är olika. Får ca 1kg krossat korn, 0,5kg havre, 0,5 kg betfor, 1kg kraft grov, lite olja 2 ggr per dag??? Ingen verkar veta och alla säger olika. Någon som kan? Ska man sluta med allt och bara ge 1kg *2 kraft grund i stället?

Sv: Tunn omusklad unghäst

Vet man inte vad ens grovfoder innehåller så ger man Lusern i första hand.

Skulle tro proteinbrist att hästen har, och det du räknade upp är inte speciellt proteingivande om brist förefaller. Lusern är det man alltid ger när man har noll susning om vad foderstaten innehåller.

Ska man bara ge lucern och grovfoder? Hon fick bara krossat korn + havre+ olja när vi köpte henne.

krafft groov är bra att få upp hästar med dåligt hull öka till 2kg dag(1kg morgon och 1kg kväll)
eller välj luzern:Dproteinrikt!!

Om hästen får i sig mer grovfoder tycker jag gott du kan öka. 10-12 kg är inte speciellt mkt.

Resten är väl egentligen en smakfråga. Proteinfoder (Lucern ex) är ju det bästa om man inte vet analys osv, eftersom du vill att hästen ska sätta muskler.
Vad du vill ge utöver det är ju upp till dig iom att du inte vet vad som Behövs.
Personligen föredrar jag rena foderprodukter (havre, korn) eller müsli före pellets.

Tycker också att 10-12 kg hösilage låter på tok för lite!
Mina äter ca 20 kg om dagen, 70% TS.

Om 10-12 räcker beror på hur stor hästen är.
Ge ett par kg luzern på kvällen som komplement.
Är det dåliga värden på ensilaget så är det kanske bättre att byta delar av det mot luzern.
Kan hästen ha fri ensilagetillgång på dagen så vore det bra.
Det kan ochså vara så att hästen rids för mycket för att kunna sätta muskler.
Jag hade ridit 3-4 dagar tillsvidare, speciellt då det är en unghäst.
Muskler byggs när hästen vilar efter ett pass.

Korn kan vara svårt att ta upp och fungerar inte på alla hästar, men betfor är ju alltid bra för magens skull. Byt Krafft Grund mot Groov 125 och ge minst 1 kg per mål, komplettera med t ex havrefri müsli. Lägg på mer ensilage om hon orkar äta upp. Finns ju också rent Krafft Protein om hon fortfarande får för lite protein, men det ges inte i så stora mängder med tanke på koncentrationen av innehållet, oftast räcker den mängden som redan finns i t ex Kraffts andra produkter.

Blir hon inte för upptrissad av kraftfoder så var inte rädd för att öka rejält en period tills hon går upp i vikt! Fundera också på att lägga om träningen - hon kanske växer och därför har svårt att lägga på sig hull, många hästar mognar ju sent i kroppen även om höjden är klar.

Prata med uppfödare/tränare till fullblod, de brukar också ha en hel del bra specialfoder!

jag skulle fortsatt med det du ger nu och provat om den äter mer hösilage + gett lusern eftersom du inte vet värdena på ditt grovfoder.

Min tunnis fick när han skulle gå upp i vikt fri tillgång på hösilage, 2-3 kg lusernhack, 1 kg musli + några dl soja.

Öka på hösilaget, gärna fri tillgång. Ge några kg lusern. Sen skulle jag ge något proteinrikt kraftfoder också.

Det är svårt att ge råd när man inte vet vikten på hästen eller analysen på grovfodret och vilken ts-halt det är.

Du kan själv kolla ts-halten med en mikro (sök på buke el. googla så ser du hur man gör).

Vår hösilage har en ts halt på 51%, d.v.s. nästan hälften är vatten. Är det en fullstor häst du har får den i min mening för lite grovfoder om ditt hösilage har samma ts-halt (den får då bara 5-6 kg grovfoder- resten är vatten).

Jag skulle som första åtgärd ge fri tillgång på hösilage samt ge lusern.
Verkar den lida av proteinbrist (tunn över ruggen men bukig) så skulle jag dessutom ge ngt kilo kraft protein.
Får du för mkt kalköverskott kanske du måste ge fosforbalans. Du kan också räkna ut (op hippocampus foderstatsprogram ex.vis) om du behöver tillsätta selen. Det finns inte i grovfoder så det går att räkna även om man ej har analys.

Sedan hoppas jag att du kan få tag på ett analyserat grovfoder, det är viktigt att det blir rätt, speciellt med växande hästar

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 174
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 974
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 489
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag... 2
Svar
39
· Visningar
4 901
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka