tunn islandshäst

P

pillan54

har ett sto hon har svårt att gå upp i vikt, nhar hon föl på sidan som tar mycket av henne. Har ni nå förslag på nå man kan ge henne?

Sv: tunn islandshäst

Det är nästan alltid proteinmängden som fallerar i denna situation. Räkna ut så stoet får i sig ca 650 – 700 gram smältbart råprotein. Den mängd energi hon behöver bör vara i storleksordningen 80 MJ. HH

Sv: tunn islandshäst

Kanske det kan vara ide att börja ge fölet mer egen mat. Hur gamalt är ditt föl? Du kan ge fölet ett baskraftfoder som är smakligt men glöm inte att föet behöver extra protein fölr att växa Ända upp till 10-12 månaders ålder behöver baskraftfodret kompletteras med proteinfoder. Det är viktigt att de tre viktiga aminosyrorna (lysin,metionin och treonin finns med.. Glöm inte ochså att fölet behöver en kalciumrik mineral. och glöm inte A,D och E vitaminerna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 250
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama