Tunn häst - vad ska han äta?

N

Nora

Vår häst blev sjuk för en vecka sen och har då stått isolerad i kallstall ensam sedan dess. Han har varit mycket orolig och ätit dåligt. Vi tog också bort kraftfodret då han skulle stå. Nu är han frisk men ska stå kvar några dagar till pga smittorisken men när vi tog av täcket idag såg vi en mycket tunn häst under!

Så till frågan, vad ska vi ge han för att han lättast ska kunna lägga på sig? Han är en kallblodtravare av smäcker modell på 1,70, 6 år. Nu har han haft fri tillgång på hö men han har nog inte ätit mer än 7-8 kg/dag på grund av oroligheten om inte mindre. Annars får han 9-10 kg och det är i stort sett vad han äter. Så vi gissar att han måste ha mer än bara hö. Han har fått betfor under vilan för att få i han vatten. I vanliga fall får han 1 kg korn och 1 kg kraft grov.

Han kan bli rätt laddad så vi vill inte ha för mycket energi i honom då han ska ta det lite lugnt nu men han måste ju ändå ha ordentligt så han kan lägga på sig. Vilket foder passar då? Har hört att olja och lusern ska vara bra? Vi har sen vi fick han gött upp han en del men nu har han tappat massor! Hö-värden kan ordnas om det behövs...

Tacksam för hjälp! :bow:

Sv: Tunn häst - vad ska han äta?

Jag tyckte jag la tråden på foder... Kanske någon vänlig själ vill flytta dit den annars?

Alldeles rätt - lusern och olja. Gärna linfrökaka också! Energi från FETT är bra, det gör hästen lugnare. Linfrö inenhåller mycket bra fetter och protein.

Om hästen är dåig på att få i sig tillräckligt med stråfoder behöver den något som ger snabb och enkel näring - jag skulle blanda lusernpellets, linfrökaka och olja och ge honom. Räcker om du får i honom 0.5kg lusern, ett par hundra gram linfrökaka och max 1dl olja.
(kom ihåg att börja försikitg!)

Vad är linfrökaka för nåt? Aldrig hört talas om det ens. Jag har ju en känsla av att fett är rätt kraftigt med energi men det blir inte så? Ska han äta sitt vanliga kraftfoder också, korn och grov? Och vad är lusern egentligen? Energirikt? Haha...okunnig? jag? Tack för att du informerar!

Risk finns att din häst fått magsår under tiden då han var orolig. Hästar får nästan löjligt lätt magsår om de äter dåligt i ett dygn eller två, eftersom magsyran hela tiden droppar och skvätter i magsäcken. Är den då tom på foder så fräter syran på magväggen. (Enkelt översatt.) Det behöver inte vara någon panik, mitt fullblod fick magsår säkert både en och två gånger när hon var skadad förra vintern, men så länge man får dem att börja äta igen så är det ingen fara. Man märker det ofta på snabb viktnedgång och att de inte vill tugga i sig kraftfoder, men din hade bara fått hö och betfor eller hur var det?

Om han är frisk från sjukdom nu och ska börja tränas igen så tycker jag att ni successivt ska börja ge kraftfoder igen och kanske lägga till något som nämns ovan för att få tillbaka lite hull. Matolja är superbra! Huvudsaken är att han äter hela tiden och inte går runt och är orolig för mycket. Hästar behöver äta någonting (foder, gräs, halm, whatever) under cirka 20 timmar om dygnet för att magen ska må bra.

Nora skrev:
Vad är linfrökaka för nåt? Aldrig hört talas om det ens. Jag har ju en känsla av att fett är rätt kraftigt med energi men det blir inte så? Ska han äta sitt vanliga kraftfoder också, korn och grov? Och vad är lusern egentligen? Energirikt? Haha...okunnig? jag? Tack för att du informerar!

Jaha... oj här var det dåligt med foderkunskaper :p . Men ingen fara så länge man är öppen för ny kunskap! ;)

Lusern är en baljväxt och räknas som grovfoder. Man kan säga att det är som ett mycket bra hö med högt proteinvärde. Det finns både som "hack" (vilket ser ut som hackat hö) elelr som pellets.

Linfrön har du väl hört talas om? Linfrökaka är pellets av linfrö. Finns att köpa hos foderhandlare. Hippo har en sort som heter "Hippo Lin Cubes".
Men man kan även ge hela eller krossade linfrön som man köper i en vanlig mataffär. Dock ska HELA frön kokas elelr stöpas innan utfodring!
Linfrön inenhåller både mycket BRA fetter (bra energikälla) och mycket protein. Fettet i linfrö ger glansig päls också! Det sägs också vara bra för eksemhästar. En vanlig anledning till att man ger linfrö i någon form är för att "smörja magen" - det ger nämligen en lenande gel i magen när det kommer i kontakt med vätska.
Bara BRA grejer med linfrö alltså! (jag äter det själv också)

Jag skulle skippa kornet och byta ut det mot lusern+linfrökaka +olja. Istället för 1kg korn skulle jag ge 1kg lusern, ett par hundra gram linfrökaka samt 0.5dl olja.
Fortsätt med Grooven.

Det är säkert inte omöjligt! Har en känsla av att han äter bättre nu, men har inte nån stenkoll då han har fri tillgång och en del av det blir strö... När han hade feber (40,2) åt han dåligt men han har fått en del febernedsättande så tempen har hållts låg och då har han ätit. Men då han vart orolig blir det inte samma mängder som om han vart lugn och frisk. Imorse åt han med god aptit vilket kändes bra! I början drack han mest betforvattnet men nu har han slickat krubban ren. Vi ska nog börja sätta igång han lite lugnt men han kanske ska ha ordentligt med kraft ändå, fast vi ökar ju på succesivt!

Jag skulle lagt på ett par dl rapsolja per dag i betforen. Det kan göra susen. (succesiv ökning nat) Linfrö gör honom absolut inte ont heller. Han kommer inte att öka i vikt av det, men får i sig både det nyttiga slemmet för magen, samt de vitaminer linfröna innehåller.

Dricker han normalt mycket vatten?

Jag Föreslår VERKLIGEN att ni gör en analys på höet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skäms ju nästan:angel:

Det var det jag trodde om lusern men inte hundra. Då är det bättre att fråga! linfrön vet jag men aldrig hört talas om kakan. Men jag får åka förbi granngården och kolla upp det. Tack så mycket för tipsen!! Jag ska prova ge han detta och hoppas att jag slipper se hans revben igen:crazy: Hur fort kan jag öka upp givan nu när han vart utan? Vi har börjat röra på han lite nu med promenader och han går i hagen hela dagen (men rör sig inte så mycket, det är där han vilar för han hatar boxen han står i!!). Vi lär fortsätta ge honom betfor så länge han står där så han får i sig vatten. Spelar det in?

Det finns analys på höt, men jag har den inte här. Normalt dricker han inte, men han får i sig minst 5-15 liter om dagen i alla fall i betforen. Andra sjukdagen fick han 10 L dropp men han har druckit bättre sen dess. I vanliga fall dricker han mycket mer! Det kan kanske vara så att han "sjunker ihop" pga av dåligt drickande också? Kan han få så mycket som några dl om dagen direkt?

Om ni har problem med att han får i sig lite vatten så tycker jag att du ska göra som mig. Jag blöter upp min hästs betfor rätt rejält, tillika kokar jag 3,5 dl linfrö per dag, också vatten i överkant, sen rör jag ihop de här två, blandar i totalt 2 dl rapsolja, och delar givan på 3ggr/dag.

Min häst dricker som vanligt nu, men detta är bra att göra ändå. Linfröet kommer att göra din hästs tarmar gott, speciellt när han bara står inne. Jag skulle dock INTE välja kakor, utan koka så du har möjligheten till att få i honom det extra vattnet. Hur ser träcket ut? Har det minskat i mängd eller är det också "normalt"? Hur är konstistensen?

Nora skrev:
Kan han få så mycket som några dl om dagen direkt?
Svar NEJ, du måste introducera med 0,5 dl först och sedan öka succesivt. Håll noga koll på avföringen och hur hästen verkar må under tiden. Olja brukar inte ge negativa reaktiner normalt, men börja med en mindre mängd och öka på om du tycker att allt verkar ok.

Okej. Vi har blött betforen ordentligt. Men blir det för blött lämnar han det. Han går nu ute hela dagen, tidigare halvdag pga hagbrist men vi har skottat upp skaren på gräshagen så han kan gå där på morgonen. Han är ju isolerad så han inte får komma nära de andra hästarna... Han bajsar fint men inte lika mycket som normalt. Vi ska försöka ordna linfrön, lusern och olja! Tack för all hjälp!!

Nora skrev:
Okej. Vi har blött betforen ordentligt. Men blir det för blött lämnar han det. Han går nu ute hela dagen, tidigare halvdag pga hagbrist men vi har skottat upp skaren på gräshagen så han kan gå där på morgonen. Han är ju isolerad så han inte får komma nära de andra hästarna... Han bajsar fint men inte lika mycket som normalt. Vi ska försöka ordna linfrön, lusern och olja! Tack för all hjälp!!
Jag hoppas att din häst blir bättre. Linfrö köper du billigast i 10 kgs kartong. Finns på tex. Granngården. Den billigaste rapsoljan jag hitills hittat är Euroshopper i 2 liters flaska för 19 kr på ICA Kvantum. Lycka till!

Tack så mycket för tipsen och hjälpen! Vet du vad en 10 kg-kartong kostar ungefär? Olja finns rätt billigt på coop också! På söndag ska han få flytta hem igen och förhoppningsvis återhämtar han sig bra då utan några bestående men.

Hmm, kan inte riktigt svara på det. Jag har konto där så jag brukar mest bara ta hem och sen betala räkningen, men jag har för mig att det är runt 155 kr. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Vill du få honom att drick mer kan du även försöka med lite salt i maten. Det fungerade för en vän till mig som har 4 hästar (!) som inte ville dricka ordentligt, trots hård träning. (Vattnet testades, inga farliga/äckliga ämnen.) Hon började ge dem någon tesked salt per dag och ökade litegrann (olika på olika häst p.g.a. olika ras/storlek) och nu dricker hästarna jättebra.

Jaså. smart. I vanliga fall dricker han bra, bara tre dagar kvar nu!! Men vi kanske ska prova salta tills dess.

Sen funderade jag på en annan sak. Behöver man vänja in lusern eller kan man ge "rätt" mängd direkt? Eftersom det är grovfoder tänkte jag... Sen har jag nu hört att linfrön har lite laxerande effekt typ och det behöver han inte direkt. Ska man ge det ändå av någon annan anledning?

Står han inne på nätterna? Eller lösdrift?
Mitt sto va väldigt mager förra vintern.
Hon fick fri tillgång på hö under nätterna och
ca. 1 L müsli och 1/2 L betfor morgon o kväll.
För att inte bli av med allt så fick hon vila ett tag
med endast promenader. Vi började med detta två
månader innan betet, och när vi släppte de på betet
så va hon 'normal tjock'.

Ge lite b-vitamin nu under pälsfällningen.
Ring o hör med vet. det gjorde jag och fick tips
på hur ja skulle få upp vikten..

Vet har vart ute två ggr pga att han varit sjuk. Det är pga vet han står isolerad. I vanliga fall håller han rätt bra hull men efter omständigheterna nu har han tappat mycket. Vi ska prova luser-olja-grov-foderstat och hoppas att det funkar!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 545
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag har en liten ponny på under 1 meter, en smäcker modell. Har henne nu i en hage tillsammans med en annan liten ponny men ägaren...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama