Tunn gammal Månsa.

mimus

Trådstartare
Min gamla Månsa är drygt 20 ½ år. Hon äter bra men endast Whiskas eller Euroshopers paté. Hon mår bra, dricker och sköter toalett och hygien. Det jag får hjälpa till med är att på gamla dagar klippa klorna för de nöts inte ner längre och borsta pälsen då och då på bakdelen.

Finns det något tips för att få upp henne i vikt? Har provat att köpa fetare kattungemat, men det vill hon inte ha. Hittade ett torrfoder hos vet, men det utgår från att gamla kastrerade katter är feta och överviktiga.

Jag kan inte ta henne till veterinär, för hon har varit halvvild i alla år, det är nu på de senaste 3 åren som jag tvingat henne att bo inne i huset och då har hon blivit hyfsat tam. Numer vill hon bara vara ute en kort stund.
Förra året hade hon en tumör som växte på ena bogbladet, blev stor som en köttbulle väldigt fort, men jag lyckades då får hem min veterinär som sövde henne här hemma och op bort den.
Då var min Månsa lika smal som nu, men min vet tyckte att hon var väldigt fin och välmående förövrigt.

Det är inte så lätt med gamla djur, men hon har ju rätt att få leva sitt liv så länge hon är piggelin.:)

Sv: Tunn gammal Månsa.

Månsan :love:

Jag vet inte hur det är med mjaus tetror, sill-i-sås det är goda grejer tycker mina katter. Sen verkar de också vara väldigt förtjusta i Royal Canins foder, det köper jag inte själv men får påsar som gått ut av en som säljer såna. Kolla om det finns nån med som är mycket protein och energi tät.

Laxolja på fodret kanske skulle passa den gamla damen?

Laxolja? Var köper man det? Det låter som värt att prova. Vanlig olja går inte hem. Då vägrar hon äta.

cirkus: Ja, gamla Månsan.:love: Jag tror inte hon kommer äta annan mat. Jag har köpt kattmat i olika varianter så du anar inte. Räkor går ju bra, men det blir man inte tjock av.

Köttbullar gillar hon lustigt nog också.

Men hon äter ca 300 g/dag. Ibland mer. Lite yougurth.

Hon är ju en liten katt. Men man känner ju varje ryggkota på henne under pälsen. Dock verkar hon inte bry sig alls om att hon är smal, det är nog bara jag. :)

Ja, hon æter ju onekligen bra! Kanske har hon førhøjt skøldkørtelværde, kallas hypertyreos på veterinærspråk. Det ær vanligt på gamla katter och min førra katt, Såfin, hade det. Hon fick en slags medicin två ggr om dagen men la ændå inte på sig. Ska gå att kostbehandla också med en slags kattfoder som har tillskott av jod som førbættrar skøldkørtelfunktionen, men din katta vill ju inte har något annat æn det vanliga så det blir inte lætt. Lite laxolja ær bra, men inte tillskott av mycket fett før det blir jobbigt før levern. Lycka till med din gamla kattevæn!

Min granne pratade om sköldkörteln. Att hon kunde ha problem med den. Ska kolla på vetkliniken vad man ger för mat och prova med det. Ska tänka på att olja inte är bra i stor mängd.

Iom att hon varit halvvild så kan jag inte stresssa henne med att åka till vet. Vid operation förra året, frågade jag om vi skulle ta prov på henne, men vet hade inte med sig saker för meningen var egentligen att vi skulle avliva henne pga av knölen/cancer.

Nu provad vi operation, men det är trots det osannolikt att hon blivit så gammal.

Vi köpte laxolja i lokala djuraffären. Djurmagasinet tror jag de tillhör, men det borde finnas hos de flesta.
Oljan fanns bland hundgrejorna. Vi letade länge innan vi hittade den ;)

På nätet finns det på massa ställen och det lönar sig att jämföra priser :)

Min granne pratade om sköldkörteln. Att hon kunde ha problem med den. Ska kolla på vetkliniken vad man ger för mat och prova med det. Ska tänka på att olja inte är bra i stor mängd.

Iom att hon varit halvvild så kan jag inte stresssa henne med att åka till vet. Vid operation förra året, frågade jag om vi skulle ta prov på henne, men vet hade inte med sig saker för meningen var egentligen att vi skulle avliva henne pga av knölen/cancer.

Nu provad vi operation, men det är trots det osannolikt att hon blivit så gammal.

Mamma har en gammal katt på 19 år som blev tunnare o tunnare , åkte till vet och det var sköldkörteln ...nu har hon gått upp i vikt och pälsen är finare ....fick en sorts medicin men den funkade inte så när hon bytte blev det bättre, sen får kattterna ( den andra är också 19 men inga problem) en äggula 1 eller 2 ggr i veckan

Fast då tillkommer ju frakt :p
Men visst finns det i nästan varenda internetbutik!

Äggula har jag fått för mig kan vara svårsmält för gamla kissar, men jag kan vara helt ute och cykla.

Fast det kan bli billigare per liter oavsett det. Kollade när min Missy fortfarande levde.

Jaa fast då sponsrar jag nog den lokala lilla butiken ändå. Åker ändå förbi den nästan dagligen.

Fast nu börjar jag undra om det verkligen var olja i den där lilla flaskan.. Verkar snarare vara raketbränsle O_o Hollie far fram som en projektil morgon till kväll, helt kockabaloo!

Mamma har en gammal katt på 19 år som blev tunnare o tunnare , åkte till vet och det var sköldkörteln ...nu har hon gått upp i vikt och pälsen är finare ....fick en sorts medicin men den funkade inte så när hon bytte blev det bättre, sen får kattterna ( den andra är också 19 men inga problem) en äggula 1 eller 2 ggr i veckan

Njursvikt är inte ovanligt på äldre katter, och ger också viktförlust.

Så för TS katt skulle ett blodprov vara av väldigt stort värde tycker jag.

Har du avmaskat henne? :)

Annars är ju laxolja och en gula om dagen väldigt bra för päls och välmående! :) Nu är vår katt bara 5 och väldigt pigg och aktiv men herregud vilken päls han fått av gulan, tät men ändå fluffig och enormt glansig! :)

Jag berätta å mimus vägnar att tyvärr så finns inte Månsan mer.
Hon somnade i sin mattes famn efter att ha blivit skadad och veterinär fick avliva henne akut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka