Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en clydesdale som är 8 år, märker nu när hon fäller att vinterna har gått lite hårt åt på henne. Hon har blivit lite tunn tycker jag.Har fått tips om ge lusern pure och krafft oil, men är lite osäker på hur mycket hon ska få.
Någon som kan ge mig nått tips
Tänder kollade? Kollat mask?
Har en clydesdale som är 8 år, märker nu när hon fäller att vinterna har gått lite hårt åt på henne. Hon har blivit lite tunn tycker jag.Har fått tips om ge lusern pure och krafft oil, men är lite osäker på hur mycket hon ska få.
Lusern kan du ge i fri tillgång för det är samma sorts foder som hö och ensilage. Om du inte vet vad det är för innehåll i det foder hästen fått i vinter kan det vara så att det saknas både protein och energi eller bägge delar. Råden du fått redan uppfyller kraven för båda delarna. Lusern innehåller mycket protein och olja ger energi. Du behöver inte köpa dyra specialfoder som Krafft oil, det går bra med vanlig matolja. Själv använder jag solrosolja om jag behöver öka energin till en häst. Ska man ge olja till häst måste man vänja in det långsamt med kanske en deciliter om dagen i början. Lusern kan man ge större mängder fortare av och när hästen vant sig vid det kan man ge fri tillgång.Har en clydesdale som är 8 år, märker nu när hon fäller att vinterna har gått lite hårt åt på henne. Hon har blivit lite tunn tycker jag.Har fått tips om ge lusern pure och krafft oil, men är lite osäker på hur mycket hon ska få.
Jag med, krångla inte till saker i onödan.Och jag tänker spontant mer hö helt enkelt.
TS har inte analys på sitt hö vad jag såg i alla fall. Det är ju inte alls säkert att det är proteinbrist som hästen lider av, så mer hö är inte så dumt att börja med i så fall. Mitt hö har skyhöga värden protein, så att tillföra ytterligare protein till det skulle vara bortkastat.Men svaret att ge mer hö måste vägas mot vad höt innehåller. Mitt eget hö till exempel innehåller mycket låga värden av både protein och energi. Min häst hade därför inte fått sitt behov tillfredställt även om hon har fri tillgång, därför har jag fått ge bland annat potatisprotein denna vinter. Även min ponny som får höt utblandat med halm för att hålla lagom hull, har fått potatisprotein.