Tungspetsen ute

Jempa

Trådstartare
Min femåring sticker ibland ut tungspetsen vid ridning (dressyrjobb). Inte så långt och inte så ofta. Det är inget som känns när man rider och han lägger inte tungan över bettet. Tittar jag på videofilm där jag rider honom så syns det att han går i form, tuggar på bettet och liksom av en händelse så åker tungspetsen ut en liten snabbis.

Är detta ett jättestort fel vid dresyrtävlingar? Vi satsar inte på några avancerade tävlingar, mest lokal och kanske någon regional någon gång i framtiden. Han känns ju fin i munnen vid ridning och tänderna är kollade av veterinär - ingen anmärkning. Även betslingen är kollad och "godkänd".

Sv: Tungspetsen ute

så gör min ponny också,störde aldrig tyckte jag o inte alla domare heller,men de domare som viste att han brukade göra så kunde dra ner en 30poäng (varje momment) fast han tittade utmed tungan kanske 4-5 gånger konstigt.....rent jävelskap kanske

Om hästen sticker ut tungspetsen rakt ut men i övrigt är lugn och fin i munnen och verkar allmänt tillfreds ska det inte att bastraffas. Om den däremot gapar eller slänger ut tungan i mungipan ges avdrag eftersom den då drar sig undan från bettets inverkan.

Vid tävling så ammärker domaren detta om tungan åker ut åt sidan, vilket tyder på att det vill undgå någon form att tygeltag eller bettet. Därimot om tungan pekar rakt fram så ska detta inte betyda något, och det kan inte vara anmärkningsbart. (Dock om tungan är över bettet så är detta stort fel, och du får avdrag!)

Sa om dom sticker ut tungan rakt fram har det inget med obehag att göra? Min nya gör det en del precis i början av passet. ägaren pastod att det var för att han har fatt nagra tänder utsparkade som ung. I övrigt är han fin i munnen.

min ungponny gör sama sak när jag frågade veterinären sa han att det berodde på att ponnyns tänder holler på å växer och ändrar sig och det kan holla på upp till 5-6 års ålder såvida det inte fins någon vargtand eller dyligt :D

Min häst brukar sticka ut tungan /tungspetsen ibland när jag rider. Som någon annan i tråden sa, endel domare drar ner rejält (4 poäng fick jag i varje moment på sista tävlingen där han hade tungsan/tungspetsen ute) och endel domare drar inte ner nånting. Han gör så för att komma undan bettets inverkan. Väldigt tråkigt när domare drar ner mycket på det, fastän momentet gick jättebra så kanske jag får en 4a ändå bara för tungans fel.. : (

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 568
Senast: Kristall10
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
800
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka