Tungmetaller i tamponger

Jag vet inte om den här artikeln är låst. Men enligt toxikologen Mattias Öberg överdrivs riskerna.

"Man skulle behöva få i sig ett stort antal tamponger varje dag för att över huvudtaget komma i närheten av de halter som ändå är tillåtet i vanlig mat."

Studie sprids om gift i tamponger: Högre halter i dricksvatten
Min tanke när jag först såg det här var att eftersom de är gjorda av pappersmassa el liknande så är det naturligt att de innehåller ungefär samma gifter/ämnen som miljön i stort, så frågan är om det är ämnen som tillsatts i produktionen eller naturlig förekomst (dvs sannolikt mkt låga halter)? Vilket visade sig vara det senare. Det som väl är intressant med sådana här studier samt t ex analyser av bröst- och komjölk är väl att de är indikatorer på vilka miljögifter som förekommer runt oss. Inte att bröst- eller komjölk är sämre än något annat. (En gammal skolkamrat berättade f ö att vi som föddes på tidigt 1960-tal förmodligen varit de som fått i oss mest gifter genom bröstmjölken).
 
Biocider är inte heller "luft".
Förstår inte riktigt vad du menar med detta eller vad det är för svar på mitt inlägg. Jag har inte påstått att biocider är luft?

Personligen har jag valt att inte köpa kläder eller menstrosor som innehåller de biocider som libressetrosorna innehåller.
 
Jag vet inte om den här artikeln är låst. Men enligt toxikologen Mattias Öberg överdrivs riskerna.

"Man skulle behöva få i sig ett stort antal tamponger varje dag för att över huvudtaget komma i närheten av de halter som ändå är tillåtet i vanlig mat."

Studie sprids om gift i tamponger: Högre halter i dricksvatten
Såg en video (noll källkritik från min sida) som pratade om att anledningen till att de innehåller tungmetaller är för att bomullen får det genom jorden de växer i, de är inte tillsatta. Du fick dessutom typ 100x mer tungmetaller i dig via en skål med ris. I dig, då du äter det. Något kroppen inte gör med tamponger.
 
Såg en video (noll källkritik från min sida) som pratade om att anledningen till att de innehåller tungmetaller är för att bomullen får det genom jorden de växer i, de är inte tillsatta. Du fick dessutom typ 100x mer tungmetaller i dig via en skål med ris. I dig, då du äter det. Något kroppen inte gör med tamponger.

Det är så det funkar med andra grödor som ris och spannmål. Nät man odlar spannmål till barnmat där gränsvärdena för tungmetaller är lägre så väljer man partier som är skördade på mark med mindre mängd tungmetaller. Tungmetaller kommer från berggrunden och den innehåller olika mängd på olika platser.
 
Till er som skriver om diskar, vilken typ av diskmenskopp finns? Hittar inget och vill ha koll på alternativ :)

Vill även tipsa om menskoppar från gröna barnmorskan om ni har problem att få passande kopp! Dessa är helt annorlunda och helt utan lufthål så den sitter med vacuum på riktigt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Startar en ny tråd om det här med vad vi ska fodra våra hästar - övervikt är ett ökande problem, samtidigt som vi såklart vill...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 593
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp