Har du provat att öka metabolismen på henne istället för att minska intaget? Det här är ju "hemmaforskning" och om man så vill, "flum", men det finns ju en del aminosyror och grejer som akupunktur och så vidare.
Min PSSM-häst fick kraftigt ökad metabolism när han fick ALCAR. En annan häst jag haft och en kompis häst reagerade på tiamin på det viset, depåerna som inte kan ha varit fett utan måste ha varit vätska, liksom rann av för att det gick så fort.
Mina två nuvarande hästar, en mustang och en shettis, blir feta men de får inte de där farliga depåerna, inga stela tjocka nackar osv. Dom får inget annat än grovfoder + proteintillskott + balanserade mineraler, kvistar, och sommartid ett litet artrikt bete, har haft dom i 5 vs 4 år. Jag klurar på vad skillnaden kan vara, varför dom kan gå upp så mycket i vikt men inte blir sådär farligt uppblåsta och stockiga. Är det mineralerna? Är det brist på stress? Är det något flummigt som skyddar dom från överviktsrelaterade hormonstörningar i relationen till mig? Är det kanske resultatet av att jag försöker hålla en giftfri gård, inklusive att jag inte använder annat insektsskydd än tjärsalva och eksemtäcken? Hur stor roll spelar hormoner i "fet men hälsosam" vs "fet men sjuk"?
Oavsett, så vill jag ändå inte ha dom med massa extra fett på, bara onödigt
. Jag vill helst ha dom på begränsad fri tillgång, för min egen skull. Och det är ju lättare sagt än gjort, med deras minibehov av energi...