Tungmetaller i tamponger

SiZo

Trådstartare
Eftersom jag inte har sett jättemycket svenska artiklar så tänker jag att det är bra att skapa diskussion kring detta.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-giftiga-metaller-kan-finnas-i-populara-tamponger

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412024004355#t0005 (open source).

Det behövs givetvis fler studier för att avgöra om blyet, arseniken osv är i sådan form att de kan tas upp av slemhinnan i slidan eller inte. Men exakt just nu tänker jag att detta behöver informeras om så att varje person med mens kan avgöra själv om de vill använda tampong eller inte.
 
Det jag läste var att det troligen finns i fler mensskydd, som bindor med. Men att tampong "blir värst" just eftersom dom sitter där dom gör.
 
Det jag läste var att det troligen finns i fler mensskydd, som bindor med. Men att tampong "blir värst" just eftersom dom sitter där dom gör.
Ja det känns rimligt.

Jag undrar nu hur det är med menstrosor? Flergångs tamponger? Menskoppar borde väl vara safe, antar jag...
 
Detta betyder alltså att jag måste leta upp menskoppar igen, och försöka hitta någon som passar min livmodertapp.
 
Det finns ju alternativet disk också, om kopp är svårt att få att sitta bra. Eller Kayla (pessar).
Jag har disk. Men jag är lite för välmusklad så det är väldigt svårt att få den att "veckla ut" sig. Den liksom stannar jättesmal och blodet går på sidan. Kopp blir lite samma problem. Min livmoder är bakåtlutad och tappen hamnar precis innanför vid mens, så koppen hamnar ovanför och fångar inte upp ett dugg.

Lösningen borde vara en hårdare disk. Men jag vet i tusan vart jag ska hitta en. Min förra fungerade ibland. Men gick sönder på ett år. Gummit är ju så smalt på dem så inte så konstigt kanske.

Men jag skulle vilja ha något som fungerar bättre.
 
Jag har disk. Men jag är lite för välmusklad så det är väldigt svårt att få den att "veckla ut" sig. Den liksom stannar jättesmal och blodet går på sidan. Kopp blir lite samma problem. Min livmoder är bakåtlutad och tappen hamnar precis innanför vid mens, så koppen hamnar ovanför och fångar inte upp ett dugg.

Lösningen borde vara en hårdare disk. Men jag vet i tusan vart jag ska hitta en. Min förra fungerade ibland. Men gick sönder på ett år. Gummit är ju så smalt på dem så inte så konstigt kanske.

Men jag skulle vilja ha något som fungerar bättre.
Säg till om du hittar, har samma problem med låg och bakåtlutad cervix.
 
Jag har disk. Men jag är lite för välmusklad så det är väldigt svårt att få den att "veckla ut" sig. Den liksom stannar jättesmal och blodet går på sidan. Kopp blir lite samma problem. Min livmoder är bakåtlutad och tappen hamnar precis innanför vid mens, så koppen hamnar ovanför och fångar inte upp ett dugg.

Lösningen borde vara en hårdare disk. Men jag vet i tusan vart jag ska hitta en. Min förra fungerade ibland. Men gick sönder på ett år. Gummit är ju så smalt på dem så inte så konstigt kanske.

Men jag skulle vilja ha något som fungerar bättre.

För mig funkade det bättre med en mindre, men jag vet att andra är nöjda med Kayla just för formen.
 
För mig funkade det bättre med en mindre, men jag vet att andra är nöjda med Kayla just för formen.
Mindre menskopp går inte, min tapp sitter för långt ner som sagt, så den hamnar på utsidan av menskoppen. Tappen brukar hamna tyyyp 2 cm in bara, där går det inte in en menskopp.

Jag har provat liknande kayla förut, fast som är en menskopp och inte ett pessar.

Mina menstrosor verkar inte finnas där. Jag har köpt libresse på citygross. Hm... Får leta lite.
 
Libresse använder biocider (tillåten) på sina menstrosor, se på deras hemsida. De behöver deklarera sånt numera. Sen får man ju välja själv om man tycker denna biocid är okej eller inte.
Frågan är hur mycket det är kvar efter div tvättar också... Det kostar ju lite att köpa nya.
 
Mindre menskopp går inte, min tapp sitter för långt ner som sagt, så den hamnar på utsidan av menskoppen. Tappen brukar hamna tyyyp 2 cm in bara, där går det inte in en menskopp.
Min tapp sitter också långt ner och jag sätter koppen runt tappen, ibland får jag pilla lite för att få till det men funkar utan problem.
 
Frågan är hur mycket det är kvar efter div tvättar också... Det kostar ju lite att köpa nya.
Min killgissning är att det tvättas ur på sikt. Det är ju lite problemet med biocider att det kommer ut i vattnet och påverkar naturen negativt. Nu är väl skadad redan skedd för de du har, men är tänkvärt inför framtida inköp :)
 
Min tapp sitter också långt ner och jag sätter koppen runt tappen, ibland får jag pilla lite för att få till det men funkar utan problem.
Det går liksom inte här. Då måste jag få koppen på tvären och det går helt enkelt inte. Jag har verkligen försökt.

Det går med de diskkopparna men där är problemet att de är lite för mjuka. Och ibland svårt att känna om de hamnar rätt eller inte.
 
Jag vet inte om den här artikeln är låst. Men enligt toxikologen Mattias Öberg överdrivs riskerna.

"Man skulle behöva få i sig ett stort antal tamponger varje dag för att över huvudtaget komma i närheten av de halter som ändå är tillåtet i vanlig mat."

Studie sprids om gift i tamponger: Högre halter i dricksvatten
Det brukar faktiskt vara min instinktiva inställning till dylika "varningar", att det överdrivs och att man ska få i sig bra mycket av ämne x för att det faktiskt ska vara skadligt. För att vara en ganska ängslig person i övrigt har jag en förvånansvärt stark "äh, det är säkert inte så farligt"-inställning när det gäller sådana här hälsorelaterade saker. Det kanske kommer tillbaka och biter mig i rumpan en dag, men förhoppningsvis inte!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Startar en ny tråd om det här med vad vi ska fodra våra hästar - övervikt är ett ökande problem, samtidigt som vi såklart vill...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 592
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp