Tungfrihet?

Bellafjella

Trådstartare
Hej.

Vi tänkte köpa ett Jaktkandar (eller Kimbelwick heter det väl egentligen) men var vi än kollar så är det en liten böj på mundelen. Det är väl det som kallas "tungfrihet" vad jag förstår.

Jag vet att det finns Kimbelwick som är helt raka men ännu har jag inte hittat något sånt här i närheten. Vill helst inte beställa eftersom jag gärna vill känna på bettet och kolla in det lite närmare.

Nu går hästen på ett rakt pelham och det funkar bra.

Exakt vad är den där böjen bra för? Läste någonstans att ett bett med tungfrihet är skarpare än ett vanligt rakt! Är det så och i så fall varför? Vilken inverkan har den där böjen som inte de helt raka har?

Helt raka förresten - pelhamstången är egentligen inte helt rakt eftersom det är lite svagt böjt.

Hittar som sagt bara Kimbelwick med munfrihet men vet inte om jag vågar köpa det? Suck! Skulle vart bra med ett "bett-bibliotek" där man kunde låna innan man köpte.

Sv: Tungfrihet?

Det beror på vad din häst trivs med. Ett rakt stångbett lägger mera tryck på tungan och ett med tungfrihet lägger mera tryck på lanerna.
Eftersom din häst trivs med ett rakt pelham kan man gissa att den hellre vill ha tryck på tungan, men, prova. Jag red med ett svagt böjt bett som min häst trivdes jättebra med och antog att hon ville ha tungtryck. Provade ett bett med liten tungfrihet innan som hon absolut inte gillade. Sen provade jag en stång med hög tungfrihet och var rätt säker på att det inte skulle vara populärt. Döm om min förvåning när hon trivdes jättebra med den höga tungfriheten.
Så... prova. Hästen visar vad den vill ha och det är inte alltid vad vi tror.
Fråga runt om det finns bett du kan låna och testa innan du köper, eller fråga i affären om det är ok att byta efter provning.

Sv: Tungfrihet?

Vi tänkte köpa ett Jaktkandar (eller Kimbelwick heter det väl egentligen) men var vi än kollar så är det en liten böj på mundelen. Det är väl det som kallas "tungfrihet" vad jag förstår.

Jag vet att det finns Kimbelwick som är helt raka men ännu har jag inte hittat något sånt här i närheten. Vill helst inte beställa eftersom jag gärna vill känna på bettet och kolla in det lite närmare.

Nu går hästen på ett rakt pelham och det funkar bra.

Exakt vad är den där böjen bra för? Läste någonstans att ett bett med tungfrihet är skarpare än ett vanligt rakt!
Är det så och i så fall varför?
Ett bett med tungfrihet kan vara skarpare än ett utan, eftersom bågen kan slå i gomtaket om kedjan inte är tillräckligt spänd. Det är dock olika på olika individer vad de föredrar, för ett bett utan tungfrihet ger mer tryck på tungan istället.
Vilken inverkan har den där böjen som inte de helt raka har?

Helt raka förresten - pelhamstången är egentligen inte helt rakt eftersom det är lite svagt böjt.
Den svaga, mjuka böjen som de oledade bettet oftast har (de bör vara formade så!) gör att bettet följer munnens form bättre och avlastar tungan något.

Hittar som sagt bara Kimbelwick med munfrihet men vet inte om jag vågar köpa det? Suck! Skulle vart bra med ett "bett-bibliotek" där man kunde låna innan man köpte.
Kolla runt i bekantskapskretsen om någon har ett litet lager av bett som du kan läna av.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka