Tungfrihet på bett eller inte?

C

colorado

Vad har ni för erfarenheter med bett med tungfrihet? Positivt eller negativt? Har hört att de med tungfrihet kan skada hästens mun är det så och varför?

Tacksam för svar :smirk:

Sv: Tungfrihet på bett eller inte?

Tungfrihet är bra på det viset att tungan något mer plats. :cool:

MEN det kan också skada hästen... Om du spänner kinnkedjan för löst och tar i tygeln så reser sig tungfriheten mot gomtaket, =ONT, speciellt om du har en hårt åtdragen nosgrimma som gör det omöjligt för hästen att gapa och komma undan obehaget.

Kinnkedjan fungerar alltså lite som mothåll. Viktigt att tänka på, då en spänner kinnkedjan lösare för att vara snälla...

Vissa hästar trivs bäst med tungfrihet medan andra trivs bäst utan.

Inget bra bett alls trycker rätt upp i gommen och skadar bara

Håller med Sweet och Pinky!

Sen vill jag tillägga att om man ska rida på stång så ska man göra det utan nosgrimma, eller med en engelsk nosgrimma som är spänd så man får in minst två fingrar mellan nosryggen och nosgrimman. Så länge hästen kan gapa så kan de utan problem komma undan tryck mot gommen, om sådant mot förmodan skulle uppstå.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 576
Senast: Elise4321
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 684
Senast: Murray
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka